مدارس و مراکز آموزشی از اول اسفند ماه سال ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند اما با آغاز سال تحصیلی جدید به دلیل تعطیلی مدارس، باز هم آموزش دانشآموزان به صورت مجازی تداوم یافت.
با توجه به اینکه آموزش مجازی برای اولین بار در کشور تجربه میشد، این موضوع خانوادهها و مدارس را با چالشهایی مانند مشکلات فنی برای برقراری ارتباط در فضای مجازی، نداشتن تعامل دوسویه میان معلم و دانشآموز، عدم هماهنگی در ساعات آموزش و پرداخت هزینههای مربوط به تحصیل و سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان مواجه کرد.
معمولا مدارس و مراکز آموزشی کشور در بسیاری از مواقع از جمله افزایش آلودگی هوا، بارش شدید برف و لغزندگی جادهها و حال به دلیل شیوع ویروس کرونا برای حفظ سلامت دانشآموزان تعطیل می شد. در اینگونه مواقع پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان از مسائلی بود که همواره مورد بحث و طرح انتقاداتی می شد.
بر این اساس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته پس از تعطیلی مدارس از اسفند ماه اعلام کرد که مدارس باید باقیمانده هزینههای خدمات ارائه نشده را به خانوادهها بازگردانند؛ چراکه پرداخت هزینه برای روزهای تعطیل که ترددی توسط سرویسهای مدارس صورت نمیگیرد، برای خانوادهها موضوعی غیرمنطقی محسوب میشود.
از این رو مدارس هم اصل دریافت هرگونه هزینه تحصیلی از خانوادهها را مبنی بر ارائه خدمات به دانشآموزان قرار دادهاند.
هر چند که امسال با توجه به اختیاری بودن حضور دانشآموزان در مدارس اینگونه مشکلات به حداقل رسیده است اما باز هم هزینههای پرداختی برای آموزش حضوری از جمله موضوعات مورد توجه خانوادهها است.
نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره هزینه پرداختی سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان اظهار داشت: مدارس در روزهای تعطیل نباید هزینهای برای سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان از خانوادهها دریافت کنند.
وی افزود: امسال با توجه به حضور حداقلی دانشآموزان در مدارس، میزان استفاده از سرویسهای ایاب و ذهاب نیز به همان نسبت کاهش یافته است.
عباسپور ادامه داد: تعداد سرویس مدارس در سال تحصیلی جاری بسیار اندک است و این سرویسها برای مناطقی که نیاز به ارائه خدمات داشتند، ساماندهی شده است؛ بنابراین اصل بر این است که هزینه پرداختی برای روزهای تردد دانشآموزان محاسبه شود.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیشترین استفاده دانشآموزان از سرویس ایاب و ذهاب در مناطق روستایی بوده است، گفت: امسال ۱۰ درصد از ظرفیت سرویس استفاده شده چراکه حضور دانش آموزان در مدارس نیز ۱۰ تا ۱۸ درصد بوده است.
عباسپور ادامه داد: همچنین قرارداد امسال سرویسهای مدارس بر اساس مصوبات شوراهای شهرها ۲۰ تا ۳۰ درصد در نقاط مختلف کشور افزایش یافته است و قرار نیست که خانوادهها در روزهای تعطیلی هزینهای به این منظور پرداخت کنند.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط سرویسهای مدارس در سال تحصیلی آینده اظهار داشت: مقدماتی فراهم شده تا در سال تحصیلی آینده در صورت عادی بودن شرایط بازگشایی مدارس مقدماتی فراهم شود که از سرویسهای اینترنتی یا تلفنی برای تردد دانش آموزان استفاده شود.
وی افزود: با استفاده از تاکسیهای تلفنی و اینترنتی دخالت واسطه از جمله مدیر مدارس و برخی عوامل در شهرداریها به حداقل میرسد و همچنین تکلیف دانشآموزان در روزهای تعطیل نیز مشخص است؛ چراکه در این شرایط دانشآموزان از شب قبل برای روز آینده هماهنگی لازم برای اخذ خدمات را انجام میدهند.
عباسپور خاطرنشان کرد: در این طرح به منظور حفظ امنیت دانشآموزان در یک قرارداد کشوری از رانندگان و خودروهای مشخص بر اساس استانداردهای وزارت کشور و آموزش و پرورش استفاده میشود.
تیمهای پشتیبان پیگیر مسائل تحصیلی دانشآموزان هستند
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش درباره پیگیری انجمن اولیا و مربیان مدارس نسبت به مشکلات خانوادهها اظهار داشت: تیمهای پشتیبان در مدارس شکل گرفته که پیگیر مسائل تحصیلی دانشآموزان هستند و نقش پررنگی هم در این زمینه ایفا میکنند.
وی افزود: امسال انتخابات انجمن اولیا و مربیان در شبکه شاد و برخی مدارس با رعایت فاصله اجتماعی به صورت حضوری برگزار شد. این انتخابات تا ۱۵ آبان بود و این فرآیند در حال اتمام است، از این رو پرداختن به مسائل تحصیلی خانوادهها در اولویت تیمهای پشتیبان قرار میگیرد.