بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: با شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش و توسعه» برای امور استان برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به توسعه همه جانبه و پایدار در بخش‌های مختلف برسیم.

«حمید ملانوری» روز شنبه در نشست شورای اداری استان و آیین تکریم و معارفه استانداران پیشین و جدید خراسان جنوبی که با حضور «جمال عرف» معاون سیاسی وزیر کشور در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، افزود: امید است همه با هم بتوانیم با تدبیر و تلاش در راستای رشد و توسعه استان موفق عمل کنیم.

وی گفت: خدا را شاکرم که در بهترین ایام، توفیق خدمت به شریف‌ترین انسان‌ها یعنی مردم این استان را نصیب بنده کرد و در جلسه هیات دولت همزمان با هفته وحدت و ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) این توفیق نصیبم شد که خدمتگزار مردم نجیب، پاک و انقلابی خراسان جنوبی باشم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: بنا به اعتقاد شخصی و تاکید رئیس جمهوری و معاون سیاسی وزارت کشور، رفتار ما در استان، رفتار اعتدالی خواهد بود و خدمتگزار همه مردم خواهیم بود.

وی گفت: امروز با توجه به شرایط کشور، همراه شدن با گرایش‌های سیاسی و جناح بازی و سیاسی بازی مشکلی از مردم و جامعه ما دوا نمی‌کند و توفیق خدمت زمانی به سرانجام خوب می‌رسد که انسان صادقانه به مردم خدمت کند.

ملانوری یادآور شد: استاندار سابق خراسان جنوبی در مدت حدود ۲ سال خدمت در این استان توانست به گونه‌ای خدمت کند که امروز شاهد رضایت‌مندی از خدمات ایشان در استان هستیم و این رضایت‌مندی از دولت و نظام است که مردم برای آن جانشان را ایثار کردند.

وی گفت: خدمتگزاری در جوار ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) توفیق بزرگی است که نصیب استاندار سابق خراسان جنوبی شده که برای وی آرزوی موفقیت داریم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: در سال‌های گذشته مسئولیت مستقیم انتخاب مدیران را داشته‌ام و در ۲ سال اخیر یکی از سوابق من بررسی صلاحیت‌های فرمانداران و معاونان سیاسی استانداری‌ها بود.

وی اظهار داشت: در این ۲ سال صلاحیت ۲۵۰ فرماندار را بررسی کردیم و در این بررسی‌ها و مصاحبه‌ها سه نکته را مدنظر قرار دادیم از جمله اینکه کسی که بخواهد مدیر شود باید آشنا به ضوابط کاری و حوزه مسئولیتی خود باشد و قوانین و مقررات را بداند.

ملانوری گفت: همچنین نظر ما بر این بود که هر فردی بخواهد مدیر شود باید انگیزه کافی برای مسوولیت خود را داشته باشد و دارای حُسن خلق و مردم‌دار باشد چون توصیه دین ما بر اخلاق است و پیامبر (ص) فرمودند که «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» یعنی من برای توسعه مکارم اخلاقی در جامعه مبعوث شدم.

دانش مدیریتی، انگیزه بالا و حُسن خلق مد نظر است

وی بیان کرد: این توصیه‌ها آویزه گوش خودم هم خواهد بود و همه مدیران استان را به دانش بیشتر در حوزه مسئولیت، انگیزه بالا برای کار و داشتن حُسن خلق توصیه می‌کنم.

وی گفت: توسعه خراسان جنوبی در راستای ریل‌گذاری که انجام شده ادامه می‌یابد چراکه این استان ظرفیت‌های عظیمی دارد و از طرفی دچار محرومیت‌هایی نیز هست.

ملانوری افزود: توسعه استان خراسان جنوبی در گرو این است که دانش و اطلاعات در این زمینه به خوبی وجود داشته و برای استفاده از این دانش برنامه‌ریزی مناسب شود.

وی با بیان اینکه توسعه با برنامه‌ریزی، همت، همدلی و همراهی محقق می‌شود اظهار داشت: بنابراین از همه اقشار مردم و شخصیت‌های علمی، نمایندگان مجلس، علما و بزرگان، سرمایه‌گذاران و جوانان خراسان جنوبی برای کمک به توسعه استان دعوت می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی، نیروی انسانی را یکی از ظرفیت‌های مهم استان دانست و عنوان کرد: این استان دارای پدران علم زیادی است که در داخل و خارج از کشور و در مجامع علمی دارای جایگاه هستند.

وی گفت: رییس قوه قضائیه به عنوان یک شخصیت برجسته اهل خراسان جنوبی است همچنین پدر علم سم شناسی و دیگر شخصیت‌های بزرگ از این استان برخاستند که در مسئولیت‌های اجرایی یا دانشگاهی مشغول فعالیت هستند و امروز می‌توانند به استان کمک کنند.

ملانوری یادآور شد: ظرفیت‌های توسعه‌ای همانند معادن، بخش کشاورزی و گردشگری این استان بسیار غنی است که باید بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: خراسان جنوبی معادن بسیار زرخیز دارد که به اندازه کافی از آن استفاده نشده و سومین استان پهناور کشور است در حالیکه با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند بخش کشاورزی خود را به اندازه وسعت استان توسعه دهد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: همجواری با ۶ استان و کشور افغانستان نیز می‌تواند استان خراسان جنوبی را برای گردشگری تاریخی، فرهنگی، علمی و سلامت آماده و ظرفیت مرز آن را متحول کند.

وی بیان کرد: مرز ظرفیت بزرگ خراسان جنوبی است که به این موضوع در جلسات بعدی بیشتر اشاره می‌کنم تا روند رو به رشدی که در زمان استاندار سابق ایجاد شده با سرعت بیشتر ادامه یابد.

ملانوری گفت: از دکتر روحانی تشکر می‌کنم که با نظر ایشان و رای هیات دولت توفیق خدمتگزاری برای بنده در این استان فراهم شد و رییس جمهوری با ابلاغ سلام به مردم استان، در جلسه هیات دولت بر پیگیری امور آب و راه استان و استفاده از نیروی انسانی توصیه کردند.

خراسان جنوبی رتبه اول امنیت سرمایه‌گذاری را دارد

مدیرعامل شرکت کویر تایر هم در این آیین گفت: امنیت سرمایه‌گذاری در این استان بین استان‌های مرزی کشور رتبه نخست را دارد که در رشد و توسعه اقتصادی جایی که تبدیل به کمیت می‌شود، عیارها مورد سنجش قرار می‌گیرد.

سید محمد حسین زینلی افزود: خراسان جنوبی در اوایل دولت دکتر روحانی در شاخص بیکاری نوزدهمین استان کشور بود که در سال ۹۷ پنج عدد کاهش یافت و این رتبه (کاهش نرخ بیکاری) در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اول یا دوم بوده که بیانگر برنامه‌ریزی عمیق اقتصادی استاندار پیشین خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

وی گفت: اقدامات بزرگی در این مدت انجام شد که ده‌ها هزار واحد مسکونی، پروژه‌های شتر در شرق کشور، توسعه اقتصادی در حوزه معدن و گلخانه با مدیریت متصل حاصل دسترنج ۲۲ ماهه معتمدیان است.

مدیرعامل شرکت کویر تایر خراسان جنوبی با بیان اینکه امیرکبیر هم پنج سال خدمت کرد و در تاریخ ماندگار شد افزود: آقای معتمدیان مردم خراسان جنوبی شما را از یاد نخواهند برد زیرا زندگی عرصه یکتای هنرمندی ماست و هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود.

وی گفت: در جلسه‎ای که شب گذشته با حضور استاندار سابق برگزار شد اشک‌ها جاری شد اما مسلما وی پاداش خود را با همجواری امام رضا (ع) و خدمتگزاری به زایران ایشان گرفت.

زینلی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: ۲۲ ماه خدمت معتمدیان تبدیل به برنامه و تدوین شد و به عنوان مردم، مطالبه‌گر خواهیم بود تا خدایی نکرده دچار سلایق اجرایی نشود و بیت‌المال به اضمحلال نرود.

وی خطاب به استاندار جدید خراسان جنوبی اظهار داشت: سابقه شما روشن و انسانی خدمتگزار و انقلابی هستید که همان همراهی‌ها را که در خدمت استاندار پیشین بودیم پرشتاب‌تر و عمیق‌تر خواهیم داشت زیرا می‌‎خواهیم این روند ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت کویر تایر افزود: سهم خراسان جنوبی در تولید ناخالص ملی نیم درصد است در حالی که ۱۰ استان ۷۰ درصد این آمار را دارند و نظام به شرق کشور بدهکار است که امیدواریم این هم‌افزایی و تلاش‌ها همه جانبه باشد تا باعث توسعه اقتصادی و محرومیت‌زدایی شود.

معتمدیان شهروند خراسان جنوبی است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی هم گفت: آقای معتمدیان را به عنوان یک شهروند خراسان جنوبی می‌شناسیم و خطاب می‌کنیم و سمت جدید را به ایشان تبریک می‌گوییم.

محمد حسینی افزود: لازم است به عنوان کسی که ۲ سال افتخار همراهی با وی را داشتم از تلاش‌های بی وقفه ایشان تشکر کنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

وی گفت: انتصاب استاندار جدید خراسان جنوبی را تبریک می‌گویم و اطمینان می‌دهیم که در کنارشان هستیم و امیدواریم شما هم در این مسیر سنگین موفق باشید.

آیین تکریم «محمد صادق معتمدیان» استاندار پیشین و معارفه «حمید ملانوری» استاندار جدید خراسان جنوبی امروز (شنبه) با حضور معاون سیاسی وزیر کشور، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

در این آیین از «محمد صادق معتمدیان» برای ۲۲ ماه خدمت در خراسان جنوبی تقدیر شد و «حمید ملانوری» که از چند روز پیش کارش را در این استان شروع کرده به عنوان استاندار جدید خراسان جنوبی، حکمش را از معاون سیاسی وزیر کشور دریافت کرد.

در این حکم که ۱۲ آبان امسال به امضای وزیر کشور رسیده و امروز توسط معاون سیاسی وزیر کشور تقدیم استاندار جدید شد، خطاب به حمید ملانوری آمده است: به استناد مصوبه جلسه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ هیئت محترم وزیران به سمت استاندار خراسان جنوبی منصوب می‌شوید.

این حکم می‌افزاید: امید است با استعانت از خداوند متعال به عنوان نماینده عالی دولت در ایفای مسئولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور که نشأت گرفته از سیاست‌های دولت تدبیر و امید می‌باشد و در اجرای صحیح کلیه وظایف محوله، ارتباط با دستگاه‌های اجرایی ملی و محلی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی و انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی موفق و موید باشید. 

در حکم انتصاب ملانوری آمده است: انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر شایسته و اعتدال گرایانه زمینه گسترش رشد و توسعه استان را با به کارگیری نیروهای متدین، متعهد و متخصص و تعامل با سایر مسئولین استان فراهم سازید.

حمید ملانوری در جلسه روز یکشنبه (۱۱ آبان ماه) هیات دولت به عنوان هشتمین استاندار خراسان جنوبی انتخاب شد.

وی متولد ۱۳۵۱ شهرستان انار استان کرمان است و مدرک کارشناسی الهیات و کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دارد.

ملانوری از سال ۱۳۹۷ تا پیش از انتصاب به عنوان استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور بود و بخشدار انار، شهردار بهرمان، معاون استاندار و فرماندار ویژه رفسنجان، مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمان، سرپرستی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان را در سوابق خدمتی خود تجربه کرده است.

محمد صادق معتمدیان هم که از آذر ماه ۹۷ در استان خراسان جنوبی مسئولیت داشت، روز یکشنبه (۲۷ مهر ماه) در جلسه هیات وزیران به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.