به گزارش روز شنبه ایرنا، محمد جواد ظریف که در تور سه کشور آمریکای لاتین، مورد استقبال همتای ونزوئلایی خود قرار گرفته است، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی تله سور در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام دارید، گفت: آمریکایی ها تصمیم گرفتند از برجام خارج شوند و اگر بخواهند به این توافق بازگردند به دنبال کسب امتیاز و موقعیت در میز مذاکره خواهند بود. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود.
وی گفت:بنابر این وقتی این توافق بخشی از قطعنامه شورای امنیت است، آمریکا حق خروج از برجام را نداشت.به این ترتیب اگر آمریکایی ها می خواستند که اساسا خود را از قوانین این توافق آزاد کنند، علاوه بر خرج از برجام باید از سازمان ملل نیز خارج می شدند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا مردم فرانسه موضع و درک صحیحی از آنچه دولت فرانسه به عنوان «آزادی بیان» تلقی میکند، دارند، افزود: روشن است که حمله به دیگران به نام آزادی بیان رویکردی نفاق انگیز است، درست زمانی که حتی کوچکترین بحث و اظهار نظر درباره موضوعاتی خاص در ملاء عام را اجازه نمی دهید.
ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: چطور می توان ادعای آزادی بیان داشت وقتی اجازه نمی دهید بانوان مسلمان در مدارس فرانسه از پوشش حجاب استفاده کنند.
خبرنگار تله سور با اشاره به دستور رئیسجمهوری آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی پرسید،؟ اوایل ژانویه وقتی سلیمانی به وسیله نیروهای نظامی آمریکایی تحت امر مستقیم ترامپ در عراق به شهادت رسید، ایران قول داد انتقام بگیرد، آیا دولت ایران به وعده انتقام خود جامه عمل پوشانده یا هنوز خیر؟
ظریف در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه تله سور گفت: ما اعلام کردیم علیه عملیات تروریستی آمریکا، اقدام نظامی خواهیم کرد و هدف اصلی ما پایگاه نظامی بود که حمله تروریستی علیه سردار سلیمانی از مقر آن انجام شده بود. اما نکته حائز اهمیت اینکه آمریکا جنایتی شدید مرتکب شد و از عواقب جدی آن برای آمریکا، همانطور که در مراسم تشییع پیکر ایشان ملاحظه کردید، تاثیر بر بلوغ و رشد جامعه ایران و عراق بود. عواقبی که دامن آمریکا را گرفت و همچنان ادامه دارد. از دیگر عواقب این اقدام تروریستی آن بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست نیروهایش را از عراق خارج کند و به عقیده من این برای آمریکا بهای سنگینی دارد که باید پرداخت کند.
ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار تله سور در باره حمله های روزهای اخیر در فرانسه و چند کشور اروپایی و اقدام امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تروریسم اسلامی خواندن این حملات و نحوه مدیریت اروپا در مقابله با این اقدامات تروریستی گفت: اسلام هیچ ربطی به تروریسم ندارد و مفهوم تروریسم اسلامی یک واژه ابداعی است و در شان مقام ریاست جمهوری یک کشور متمدن نیست که از وازه های ابداعی استفاده کند. اما به هر شکل ما تروریسم و هرگونه افراطی گری را محکوم میکنیم. اما فراموش نکنید این افراطی گرایانی که مسبب این عملیات های تروریستی هستند، تحت حمایت متحدان آمریکا در منطقه به ویژه عربستان سعودی هستند.ایدئولوژی این افراد همان است که برای مدت طولانی در عربستان اجرا میشود.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به مجری که پرسید، شما با رئیس جمهوری ونزوئلا دیدار کردید؛ جو مذاکرات چگونه و در باره چه موضوع هایی بود؟ و روابط دوجانبه ایران و ونزوئلا را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: ما روابط بسیار خوبی با ونزوئلا داریم و رفتار مادورو بسیار دوستانه بود. ما گفتگوهای خوبی در باره گسترش بیشتر روابط دو جانبه انرژی علم و فناوری و مبارزه با بیماری کووید ۱۹ بود که هر دوکشور در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی کرده اند.
وی در باره وضع همه گیری ویروس کرونا در ایران افزود: به علت تاثیرهای گسترده این همه گیری بر جامعه ایران اجرای نه چندان کامل و تمام عیار پایبندی به مقررات بهداشتی مانند حفظ فاصله گذاری اجتماعی و مقررات بهداشتی، چندان خوب نیست و به همین علت تلفات بسیار زیادی داشته ایم. اما در حوزه تولید واکسن کرونا و داروها برای درمان این بیماری پیشرفت خوبی کرده ایم و آنگونه که فهمیده ام ونزوئلا نیز در این زمینه پیشرفت خوبی کرده است. من شاهد رعایت خوب مقررات بهداشتی توسط مردم این کشور بودم.
ظریف در باره اجرای روش ۷+۷ در موضوع مقابله با کرونا پاسخ داد: روش بسیار جالبی است، اما متاسفانه ما نمی توانیم در ایران این روش قرنطینه کامل را اجرا کنیم به علت ضرورت مردم به ادامه فعالیت و آماده نبودن برای پذیرش تعطیلی کامل کشور ما اوضاع و شرایط متفاوتی داریم. اما به نظرم روش ۷+۷ نوآوری بسیار جالبی است وما در باره همه این موارد و موضوعات، گفتگو کردیم و همچنین در باره اوضاع بین المللی و نیاز اتحاد و همبستگی دو کشور برای ایستادگی در برابر فشارهای ایالات متحده و پافشاری بر حاکمیت قانون از طریق سازمان ملل متحد همکاری برای ناکام گداشتن این تحریم های غیرقانونی.
ظریف در باره حملات خرابکارانه به تاسیسات و پالایشگاه اصلی نفت ونزوئلا و همکاری نفتی تهران و کاراکاس گفت: البته همکاری های نفتی دو کشور بیش از این گسترش خواهد یافت. ما از ۴۰ سال قبل از اینگونه فشارهای ایالات متحده جان به در برده ایم و اگر قرار بود تسلیم این فشارها شویم، باید مدت ها پیش سرتسلیم فرود می آوردیم.
وی در باره صحبت های الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا که گفته انتقال موشک های کوتاه برد از ایران به ونزوئلا برای واشنگتن قابل پذیرش و تحمل نیست ، اظهار داشت: همکاری های دفاعی ایران و ونزوئلا کاملا مشروع و قانونی است. تلاش آمریکا در شورای امنیت برای ادامه دادن تحریم تسلیحاتی ایران، به سختی شکست خورد و به همین علت به راهبرد قدیمی و کهنه تهدید و ارعاب روی آورده است. اما ایران و ونزوئلا مرعوب تهدیدهای واشنگتن نمی شوند و همکاری های ما حتی در حوزه دفاعی کاملا مشروع است و ما به همکاری با ونزوئلا ادامه خواهیم داد. این کشور حق دارد از ایران تجهیزات دفاعی خریداری کند و در باره نیازهای دفاعی ونزوئلا و تولیدات ایران، مذاکره خواهیم داد و این موضوع به ایالات متحده ارتباطی ندارد.
وزیر خارجه ایران در باره تحریم های تازه احتمالی کاخ سفید علیه ایران گفت: مایکل اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ گفته است تحریمی برای ایالات متحده باقی نمانده که ایران را با آن تهدید کند و در واقع دیگر تحریمی ندارند.
ظریف در پاسخ به این سوال که شما پیش از این گفته اید آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هنگام مبارزات گفته اند، برای ما ارزشی ندارد، بلکه آنچه پس از به قدرت رسیدن می کنند مهم است.آیا به نظر شما سیاست خارجی دموکرات ها و جمهوری خواهان در پی برگزاری این انتخابات تفاوت خواهد داشت؟افزود: با اینکه هنوز نمی دانیم در پی برگزاری این انتخابات چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد، اما میان عملکرد این دو اردوگاه سیاسی (حزب دموکرات و جمهوری خواه) به ویژه در دوره ترامپ تفاوت آشکاری وجود دارد. ترامپ با سیاست هایی که در دوره ریاست جمهوری اش توسط خود و (مایک پمپئو) وزیر خارجه اش در پیش گرفت و یا اجرا نکرد، حتی از راهبرد حزب جمهوری خواه منحرف شد. ما در این دوره شاهد تهدیدهای بسیاری از سوی این دو (علیه ایران) بودیم. بنابراین حتما تفاوت هایی هایی میان سیاست های این دو حزب وجود خواهد داشت، هر چند برای ما لحن و لفاظی ها و شعارها مهم نیست و تنها عمل اهمیت دارد. ایالات متحده اقدامات غیرقانونی علیه ایران اجرا کرده که به مردم و اقتصادمان آسیب رسانده است و در صورتی که بخواهد شرایط تغییر کند، باید سیاست ها و رفتارش را تغییر دهد.
وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه با شکست دادن ایالات متحده، به پیروزی اخیر در شورای امنیت دست یافت؟ یادآور شد: ما در چند ماه گذشته سه بار ایالات متحده را در شورای امنیت شکست داده ایم که نشانگر انزوای سیاست فشار حداکثری واشنگتن و زورگویی آن بر ایران که تنها پیروزی برای ایران نبود، بلکه برای قانون بین المللی، منشور و قطعنامه سازمان ملل متحد بود.
ظریف در باره اینکه آیا ترامپ ارتش ایالات متحده را بر اساس وعده خود و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش از خاورمیانه بیرون خواهد برد یا اینها تنها تبلیغات هستند؟، اظهار کرد:این سخنان بیشتر تبلیغاتی است.نیروهای آمریکا نه برای حفاظت از مردم یا منافع ایالات متحده بلکه برای منابع نفتی در خاورمیانه حضور دارند، مانند سوریه که تنها برای بهره برداری و دزدیدن منابع نفتی هستند. حضور آنها در سوریه قانونی و مشروع نیست و به درخواست دولت در آنجا مستقر نشده اند، و تنها بخش هایی از این کشور را اشغال غیرقانونی کرده و ثروت هایش را می دزدند.
وی در باره پیشنهاد رئیس جمهوری ایران برای تشکیل ائتلاف امید، با توجه به برقراری روابط میان امارات متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی و روابط عربستان با آمریکا و ادامه حضور نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق گفت: سیاست این کشورها برای برقراری روابط با اسرائیل، آسیب زا و به زیان شهروندان این کشورها و فلسطین است. اما ما اختیاری در گزینش همسایگانمان نداریم و می خواهیم با کشورهای حوزه جنوبی حوزه خلیج فارس روابط دوستانه داشته باشیم. بنابراین این پیشنهاد هنوز معتبر است و درصورتی که آنان بپذیرند، ما استقبال می کنیم و برای اجرایش آمادگی داریم.
وی در باره مواضع ایران در خصوص درگیری بر سر قره باغ گفت:بارها گفته ایم که اشغالگری مجاز و تغییر مرزهای بین المللی قابل پذیرش نیست و سرزمین های اشغال شده متعلق به جمهوری آذربایجان، باید رها شود. از سوی دیگر ما نگران تلفات انسانی این درگیری و آسیب های وارده به غیرنظامیان و سپس انتقال نیروهای سازمان های افراط گرا به عنوان مزدور به صحنه این درگیری هستیم که نه تنها برای صلح و امنیت ایران بلکه سراسر منطقه، تهدیدآمیز است. به باور ما این درگیری و همچنین اشغالگری، باید پایان یابد.
وی ادامه داد: من معاونم را به جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه فرستاده ام و پیشنهاد میانجی گری داده ام که این طرح بسیار مفصل توسط دو طرف درگیری و همچنین ترکیه و روسیه به عنوان همسایگان، در دست بررسی است و ما در انتظار پاسخ آنان هستیم.
وزیر خارجه ایران یادآور شد:به نظر ما نظم نوین جهانی هنوز شکل نگرفته، اما اطمینان داریم که تک قطبی غربی نیست و قطب بندی جهان پساغربی، ممکن است چند قطبی باشد و شاید هم اصلا قطب بندی شده نباشد. زیرا اکنون شمار بازیگران صحنه جهانی مانند افراد، گروه ها، سازمان های غیردولتی و حتی شرکت ها، بسیار بیشتر از شمار کشورهاست. بنابراین باید در انتظار بمانیم و ببینیم این نظم نوین جهانی چگونه شکل می گیرد.
وی در باره مدیریت کنونی سازمان های چندجانبه و کمبودهای مدیریت این سازمان ها مانند سازمان ملل متحد و شورای امنیت اظهار داشت:به نظر من برای این سازمان ها اهمیت دارد که واقعا و کاملا چندجانبه باشند و تحت تاثیر سیاست های کشورهای یکجانبه گرا قرار نگیرند. متاسفانه تاثیر نفوذ ایالات متحده بر سازمان های بین المللی منفی بوده و سیاست واشنگتن تنها بهره برداری از این سازمان های بین المللی به نفع خود است. ما اخیر شاهد تلاش بسیار آشفته ایالات متحده برای سوء استفاده از شورای امنیت برای پیشبرد منافع غیرمشروع خود علیه ایران بودیم که با ناکامی روبه رو شد. مدیریت این سازمان های بین المللی باید به ویژه هوشیارانه باشند که هدف سوءاستفاده ایالات متحده قرار نگیرند.
ظریف ادامه داد:پس از انقلاب اسلامی روابط عالی با کوبا داشته ایم. هر دو از سیاست های نادرست و ستمکاری های ایالات متحده رنج می بریم و طبیعتا همکاری های نزدیکی در بسیاری از حوزه ها مانند علم، فناوری، فناوری زیستی تا انرژی و زمینه های دیگر داریم. در این دیدار نیز مسائل سیاسی و گسترش همکاری های دو جانبه اقتصادی مطرح می شود. پس از کوبا نیز برای حضور در مراسم آغاز به کار رئیس جمهوری تازه بولیوی که به صورت دمکراتیک انتخاب شده است، به لاپاز خواهم رفت.
وی اظهار داشت:ما روابط بسیار خوبی با دولت مورالس داشتیم و امیدواریم با رئیس جمهوری که به تازگی انتخاب شده و دولت او نیز روابط خوبی داشته باشیم. متاسفانه روابط ما با دولت پیشین این کشور، چندان مثبت نبود.
ظریف روز سه شنبه گذشته برای تقویت روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین راهی کشورهای بولیوی، کوبا و ونزوئلا شد.