گرگان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که با توجه به فرارسیدن فصل سرما و آغاز ورود پرندگان مهاجر به این استان، زیستگاه‌های گلستان برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان با ۱۴ گروه کنترل می‌شود.

غلامرضا محرابی روز شنبه در گزارشی به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: زیستگاه های متعدد آبی، تالاب ها و آب بندان های مختلف گلستان از جمله مکان های دارای قابلیت گسترش و شیوع این بیماری است.

وی بیان کرد: کارشناسان دامپزشکی در قالب گروه‌های پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مناطق پرخطر استان از جمله سواحل دریا، تالاب ها و آب بندان ها را به صورت مستمر مورد پایش و بررسی قرار می دهند.

وی به فعالان حوزه طیور گلستان توصیه کرد: با توجه به پیش بینی ورود سامانه های پر فشار و سرد به استان و ضرورت پیشگیری از بیماری های مرتبط با فصل سرما به ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گلستان مشاهده نشده اما برای پیشگیری لازم است پرورش دهندگان طیور با تشدید ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای نسبت به محافظت گله های خود اقدام کنند.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان در جمعیت حیوانات به خصوص ماکیان ایجاد می شود و می ‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود.

مطابق گزارش اداره کل دامپزشکی گلستان، در این استان شمالی علاوه بر فعالیت هزار و ۵۲ واحد با ظرفیت جوجه ریزی ۳۱ میلیون قطعه در سال، یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور بومی نیز پرورش داده می شود.

استان مرزی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است و هر ساله بخشی از پرندگان سیبری برای زمستان گذرانی به مناطق آبگیر این استان مهاجرت می کنند.