ساری - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از کشف یک شی تاریخی عصر آهن و بقایای اسکلت انسانی در روستای " ولم " شهرستان بهشهر خبر داد و گفت که کارشناسان میراث احتمال می دهند که محل کشف شده یک گورستان تاریخی باشد.

سرهنگ علیرضا کردان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که شی تاریخی که کارشناسان قدمت آن را بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار ۸۰۰ سال تخمین زده اند ، در جریان عملیات راهسازی روستای " ولم " بخش هزارجریب بهشهر کشف شد.

وی زمان این کشف را روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد و گفت که نیروگان یگان حفاظت بلافاصله پس از کسب خبر در محل حاضر شدند و عملیات راهسازی را متوقف کردند.

سرهنگ کردان با اعلام این که شی کشف شده سفالی است ، افزود که چندین تکه ظروف سفالی هم در این منطقه به دست آمده است.

وی تاکید کرد : تمامی عملیات راهسازی تا زمان مشخص شدن محوطه تاریخی شی کشف شده متوقف است و اکنون منتظر اعزام گروهی از متخصصان مرکز پژوهش‌های باستانشناسی کشور هستیم تا جزئیات محل و همچنین گمانه زنی های تاریخی مورد بررسی قرار گیرد.

ولم از روستاهای تاریخی دهستان هزار جریب بخش مرکزی شهرستان بهشهر است که در دهستان پنج هزاره قرار دارد. این روستا بر اساس نتایج آخرین سرشماری مرکز آمار ایران ۱۲۵نفر در قالب ۴۴ خانوار جمعیت دارد.

روستای ولم با تکمیل سد گلورد مسیر تردد خود را از دست خواهد داد و به همین منظور برای دسترسی به این روستا راه جدیدی در حال احداث است.

مازندران ۷۵۰ اثر ثبتی و ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در شرف ثبت دارد که حفاظت از این تعداد میراث تاریخی به علاوه حفاری های غیرمجاز شخصی کار بسیار دشواری برای تعداد اندک میراث بانان یگان است.