تهران –ایرنا– جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا شد و به نظر می‌رسد انتخاب وی، به مذاق سرمایه‌گذاران و مدیران مالی این کشور خوش آمده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سرمایه گذاران و مدیران مالی پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ و اطمینان بخشی درپی چند روز انتشار گزارش های ضد و نقیض در ارتباط با این مساله که چه کسی ممکن است سکان هدایت کاخ سفید را برعهده گیرد، سرانجام نفس راحتی کشیدند.

اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا گفته است که نتیجه انتخابات را از طریق قضایی به مناقشه می کشد، وال استریتی ها احساس می کردند که تردید کمی نسبت به پیروزی بایدن وجود دارد.

رسانه های پیش بینی کننده انتخابات از جمله آسوشیتدپرس، ان‌بی‌سی، فاکس نیوز و شرکت تحقیقاتی ادیسون که رویترز برای نشر اخبار به آنها متکی است، خبر ریاست جمهوری بایدن را انتشار دادند.

«کریستوفر استانتون» مقام ارشد سرمایه گذاری در شرکت «سانرایز کپیتال پارتنرز» گفت: (انتخاب) بایدن، اخبار خوبی برای بازارهاست.

وی افزود: همه ما از سیگنال های کاذب ناشی از توئیت های ترامپ خسته شده ایم.

این هفته شاخص های اصلی سهام ایالات متحده بزرگترین سود هفتگی خود را از آوریل (فروردین) ثبت کرد، زیرا سرمایه گذاران شرط بندی کردند که بایدن پیروز انتخابات می شود و جمهوریخواهان سنا را حفظ می کنند.

به گفته سرمایه گذاران، این سناریو باعث ثبات بیشتر در کاخ سفید و کنگره می شود که تکانه های چپ گرایانه بر مالیات و مقرراتی که شرکت ها را در تنگنا می گذارند، تحت کنترل قرار می گیرد.

با این حال، خطراتی قیمت دارایی ها را در روزها و هفته های پیشرو تهدید می کند.

جمهوریخواهان چند دادخواست قضایی در زمینه شمارش آرا تنظیم کرده اند و ترامپ گفته است که ستاد انتخاباتش دادخواست های بیشتری تنظیم می کند. این دعوی قضایی می تواند روند انتخابات را به تاخیر اندازد.

تمرکز سرمایه گذاران اکنون بر سنا معطوف است که قبل از دو انتخابات نهایی در ایالت جورجیا در روز ۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی)، بلاتکلیف مانده است.

به گفته «مایکل پوروز» موسس و مدیرعامل شرکت «تالباکن کپیتال»، اهمیت این رقابت ها که می تواند در نهایت به کنترل دموکرات ها بر کاخ سفید، سنا و مجلس نمایندگان منتهی شود، بدان معناست که ژانویه، «نوامبری جدید» از نظر خطر ناپایداری انتخابات است.

همچنین سرمایه گذاران از بابت افرادی که بایدن قرار است در کابینه اش منصوب کند، نگران هستند. برخی از این افراد با کنگره در مورد یک بسته حمایتی مذاکره کرده اند و از قدرت زیاد برای تدوین مقررات وال استریت برخوردار هستند.

فعلا، سرمایه گذاریان و چهره های برجسته وال استریت گفته اند که از اعلام نتیجه انتخابات خوشحال هستند پس از آنکه به نظر می رسید تنش ها هنگام شمارش آرا، پایانی ندارد.  

«جیمی دیمون» مدیر ارشد شرکت آمریکایی «جی پی مورگان چیس» گفت: اکنون زمان وحدت است. وی افزود: ما باید به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احترام گذاریم، همانطور که در مورد هر انتخاباتی انجام می دهیم، احترام به تصمیم رای دهندگان و حمایت از انتقال مسالمت آمیز قدرت.

«لئون کوپرمن» سرمایه گذار میلیارد آمریکایی که قبلا از دموکرات ها انتقاد کرده بود، گفته که از نتیجه انتخابات راضی است.

وی افزود: این سیگنالی به جهان است که آمریکا ارزش هایش را تغییر نداده است.

«روبرت وولف» یکی از حامیان اصلی دموکراتیک و مدیر سابق شرکت «یوبی‌اس گروپ ای‌جی» با اشتیاق در مورد نتیجه انتخابات آمریکا گفت: من به وجد آمده ام، احساس آرامش می کنم و به شدت امیدوار به آینده این کشور هستم.  

«بیل آکمن» سرمایه گذار میلیاردر آمریکایی نیز در توئیتر نوشت: زمانی در مبارزه می رسد که باید تسلیم شد. با کمال لطف (قدرت) را واگذار کنید و خواستار اتحاد شوید.

این گزارش در ادامه حاکی است: اگرچه ترامپ بی شک در سراسر آمریکا از جمله در وال استریت از حمایت قابل توجهی برخوردار است، سال ۲۰۲۰ برای ایالات متحده سالی سخت بوده است.

همه گیری کرونا کشته های زیادی در آمریکا برجا گذاشته و ناآرامی های اجتماعی ناشی از قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور، اختلافات موجود را بیشتر کرده است.

بسیاری از رای دهندگان امیدوار بودند که انتخابات قاطعی برگزار شود که برای هر نامزدی که رای می آورد، آرامش به ارمغان آورد.

«محمد العریان» مشاور ارشد اقتصادی شرکت آلیانز ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن با کنگره برای مدیریت کرونا و تصویب بسته نجات اقتصادی برای آمریکایی ها همکاری کند.

وی گفت: کشور برای مقابله بهتر با افزایش کووید – ۱۹ که خطر از دست رفتن جان انسان ها، اختلالات بیشتر معیشتی  و ایجاد زخم های طولانی مدت اقتصادی، اجتماعی و نهادی را در بردارد، به وحدت نیازمند است.

جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.

بایدن شنبه شب در اولین توئیت پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: رئیس جمهوری تمام مردم آمریکا خواهم بود، چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که به من رای ندادند.