بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: پذیرش ۲۷۰ دانش‌آموز دختر و پسر این استان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در آزمون سراسری ۹۹، برگ زرین دیگری بر تارک آسمان تعلیم و تربیت استان است.

به گزارش روز دوشنبه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت در استان که با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: دگرگونی‌های کرونایی، تهدیدها و فرصت‌های بسیاری را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد و راه‌های جدید را به سوی آینده‌ای متفاوت در حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت گشود.

وی با بیان اینکه شرایط زیست‌بوم جدید باید به صورت عینی در کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان تدریس شود عنوان کرد: این بیماری تمامی رفتارها، تصمیمات زندگی و نوع فعالیت بشر را تحت تاثیر قرار داد و این چنین فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی به دوران پیش و پس از کرونا تقسیم شد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به قرار گرفتن این استان در ردیف سه استان برتر کشور در ۱۰ ساله اخیر و کسب رتبه نخست نمرات امتحانات کشور در سال گذشته گفت: هرچند ابتدای شیوع ویروس کرونا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها غافلگیر کننده بود اما با همت معلمان و کمک سایر دستگاه‌های اجرایی، آموزش نه تنها تعطیل نشد بلکه امروز شاهد هستیم بیش از ۹۰ درصد مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

وی با اشاره به آسیب‌های برگزاری کلاس‌ها به صورت غیر حضوری تصریح کرد: نبود برقراری ارتباط عاطفی بین دانش‌آموز و معلم، فقدان دستیابی به مهارت زندگی اجتماعی توسط دانش‌آموزان دوره ابتدایی، بیماری‌های جسمی و روانی و تبدیل شدن دانش‌آموزان به کودکان کار از جمله آسیب‌هایی هستند که سلامت جسم، روان و تحصیل دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند.

واقعی از فعالیت جهادی معلمان استان در عرصه تولید محتوای الکترونیک و برنامه درسی در فضای مجازی و شبکه شاد به صورت ۲۴ ساعته خبر داد و گفت: خستگی و فرسایش شغلی در صورت ادامه‌دار شدن بیماری کرونا یکی دیگر از آسیب‌هایی است که در کمین فرایند یاددهی و یادگیری نشسته است.

وی بازنگری در محتوای آموزش‌های غیر حضوری، آموزش اولیای دانش‌آموزان به عنوان دستیار معلم، ارائه راهکار برای آزمون‌های توصیفی دوره ابتدایی به ویژه پایه‌های اول و دوم در آموزش غیر حضوری، توسعه زیرساخت‌ها در دو بخش سخت و نرم‌افزاری و ارائه برنامه جامع برای نحوه حضور و تدریس معلمان و آموزش نحوه مدیریت آنها در کلاس درس غیر حضوری را ضروری دانست و افزود: لازمه آموزش مطلوب به صورت غیر حضوری؛ مهارت‌آموزی و کارآفرینی توسط معلم است به طوری که این توانمندی در رفتار دانش‌آموز مشاهده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی دستیابی کامل به اهداف سند تحول بنیادین را منوط به بصیرت جامعه در اولویت‌بخشی به مسائل تعلیم و تربیت دانست و گفت: در آموزش از راه دور به‌ویژه در دوره ابتدایی و به طور مشخص در پایه‌های اول و دوم، مشارکت اولیا در فرایند یاددهی و یادگیری، متناسب با شیوه کار و روش تدریس معلم است.

وی افزود: برنامه تدریس علمی مهمترین اصل در آموزش غیر حضوری بوده و معلمان با مدیریت هوشمند و هدفمند کلاس در این شیوه، دانش‌آموزان را به صورت فعال در فرایند آموزش و پرورش مشارکت می‌دهند.