تهران- ایرنا- مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: از یک میلیون و  ۲۰۰ هزار دستگاه خودرویی که سال گذشته به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند، کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند. 

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ «حسین شهیدزاده» روز دوشنبه افزود: در حالی کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در تهران معاینه فنی برتر گرفتند ‌که ۹۰ درصد خودروهای تهران انژکتوری هستند و قاعدتاً همه آنها باید بتوانند معاینه فنی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تنها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند و انبوه خودروهایی که معاینه فنی خود را از این مراکز نگرفتند، احتمالاً به مراکزی در خارج از تهران مراجعه کرده‌اند که شرایط سهل‌گیرانه‌ای دارند، تصریح کرد: خودروهای شخصی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران هستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: وقتی انبوه خودروها موفق به اخذ معاینه فنی نمی‌شوند، این به معنای آن است که سیستم پالایش آنها درست کار نمی‌کند و آلودگی وارد شهر می‌کنند.

وی در این باره افزود: به جز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوسی که هفته گذشته از سوی شهرداری تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد، چند سال است که اتوبوس دیگری به تهران اضافه نشده است.

شهیدزاده با اشاره به اینکه قبلاً ۸۲ و نیم درصد هزینه خرید اتوبوس‌ها را دولت و ۱۷ و نیم درصد را نیز شهرداری‌ها پرداخت می‌کردند اما مدتی است که به این شکل عمل نمی‌شود، اظهار کرد: اگر خودروهای شخصی به اندازه کافی سالم نباشند، آلودگی تولید می‌کنند و این آلودگی در شرایط موجود در افزایش تلفات ناشی از کرونا مؤثر است.

وی خاطر نشان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگزین مناسبی برای وسایل نقلیه شخصی است اما توسعه ناوگان همگانی در کوتاه‌مدت به خاطر هزینه‌های بسیار زیادی که دارد، ممکن نیست.