ایلام - ایرنا - وقتی کرونا همچون آفتی به جان بشریت افتاد، تنها راه مبارزه و نجات جان انسان‌ها، قطع زنجیره و اعمال محدودیت‌ها و تعطیلات گسترده بود که اولین آنها از مدارس آغاز شد.

به گزارش ایرنا، به دنبال تعطیلی مدارس دولت به دنبال راهی برای تداوم آموزش و فراگیری مفاهیم درسی به دانش‌آموزان بود که با راه‌اندازی شبکه شاد و از طریق فضای مجازی سعی شد خلاء عدم حضور در مدارس برای دانش‌آموزان جبران شود.

از این روز والدین به ناچار به دنبال تهیه تبلت و گوشی و لپ‌تاپ افتادند تا بتوانند با تامین آنها چاره‌ای برای جبران عدم حضور در مدارس پیدا کنند.

این در حالی بود که به دلیل ارایه دروس از طریق فضای مجازی، فرقی بین دانش‌آموز مدرسه دولتی و غیردولتی باقی نماند چرا که حالا همگی در بستر فضای مجازی در حال فراگیری دروس خود بودند و دیگر کسی نمی‌توانست ادعا کند که مدرسه‌اش کمترین شاگرد را دارد و یا از فلان میز و صندلی و امکانات آموزشی و تجهیزات آزمایشی و کمک درسی برای دانش‌آموزان استفاده می‌کند.

تنها چیزی که با هم فرق داشت معلم‌های این مدارس بودند که آن هم قصه‌اش سر درازی دارد.

به دنبال تداوم فعالیت مدارس در بستر فضای مجازی، کم کم تدریس خصوصی با هزینه‌های نجومی برای فراگیری دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر اوج گرفت به گونه‌ای که والدین به ناچار دانش‌آموز خود را به صورت خصوصی با هزینه ساعتی از ۸۰۰ هزار ریال تا ۱۲۰ هزار ریال به دست معلم می‌سپردند.

این کار از همان روزهای ابتدای سال جدید آنچنان رواج یافت که دیگر در این شرایط سخت اقتصادی درآمدی برای خانواده باقی نمی‌ماند تا علاوه بر هزینه  تدریس خصوصی، هزینه مدرسه غیردولتی را نیز بپردازد.

این در حالی بود که مدارس غیر دولتی با وجود تعطیلی و کاهش بسیاری از هزینه ها از جمله آب، برق، گاز و سایر هزینه‌های جانبی باز ۲۰ تا ۳۰ درصد شهریه را افزایش دادند.

بهانه بسیاری از والدین برای سرباز زدن از پرداخت شهریه، افزایش هزینه های جانبی دانش آموزان به دلیل پرداخت هزینه کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی است و این مساله موجب شد تا بسیاری از آنها شهریه مدارس غیر انتفاعی را نپردازند.

این در حالی است که مدارس غیرانتفاعی به دلیل نداشتن بودجه دولتی با مشکلات عدیده ای در تامین پرداخت حقوق و دستمزد معلمان خود مواجه شده اند و به ناچار اقدام به ترفندها و تهدیدهایی علیه والدین دانش آموزان کرده تا آنها را وادار به پرداخت شهریه کنند.

با وجود اینکه در این شرایط همزمانی کرونا و تنگنای معیشتی به دلیل شرایط اقتصادی اکنون بسیاری از این مدارس با مشکل مواجه شده اند، آموزش و پرورش با طرح این موضوع در نشستی با حضور استاندار ایلام سعی در اخذ مصوبه ای قانونی برای دریافت شهریه کرد.

استاندار ایلام نیز در این نشست با وجود تایید مسایل و مشکلات آنان، از روسای مدارس غیر دولتی خواست: با توجه به کاهش بسیاری از هزینه های جانبی و شرایط معیشتی و اقتصادی مردم استان با حذف آن درصد اضافه متناسب با نرخ سال گذشته از والدین شهریه مطالبه کنند.

در همان نشست نیز مصوب شد تا پیگیری برای کاهش و منطقی شدن هزینه ها با توجه به تداوم شرایط کرونا از سوی مدارس غیر دولتی صورت گیرد و تنها والدین مجبور به پرداخت شهریه ثابت بدون اعمال درصد اضافی در سال جاری شوند.

اما ظاهرا مشکل همچنان پابرجاست و بسیاری از والدین هنوز شهریه خود را پرداخت نکرده و تعدادی از مدارس نیز تهدید می کنند اگر هزینه شهریه پرداخت نشود از نمره قبولی خبری نیست.

این در حالی است که با وجود اصرار استاندار ایلام برای استفاده مدارس غیر دولتی از تسهیلات ارزان قیمت واحدهای آسیب دیده از کرونا، آنها حاضر به ثبت نام در سامانه برای دریافت این تسهیلات نشدند.

دریافت شهریه ثابت شاید تنها راه حل این معضل باشد تا هم به خانواده ها فشار مضاعف وارد نشود و هم مدارس از ضرر و زیان دوران کرونا رهایی یابند.

مدارس غیر دولتی تنها مجاز به دریافت شهریه ثابت هستند

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: مدارس غیرانتفاعی این استان تنها مجاز به دریافت شهریه ثابت از دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید هستند.

حجت الاسلام محسن کلانتری افزود: با توجه به شیوع کرونا و آموزش تلفیقی مجازی و حضوری، مدارس غیرانتفاعی حق دریافت شهریه کامل از دانش آموزان ندارند.

وی ادامه داد: تا عادی شدن شرایط تحصیلی دانش آموزان، مدارس غیرانتفاعی نباید شهریه کلاس های فوق برنامه را از اولیا دریافت کنندو تنها مجاز به دریافت شهریه ثابت هستند.

۱۰۰ هزار دانش آموز در استان ایلام نیمه شهریورماه سال تحصیلی خود را آغاز کرده اند.