علیرضا سیاهپور، سهشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از مواردی که در همین راستا از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور پیگیری و دنبال شد بحث بخشش یا تخفیف جریمه دیرکرد حق بیمه رانندگان مسافربری بود که مقرر شده سازمان تامین اجتماعی در این زمینه همکاری و مساعدت کند.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی سفرها به دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش چشمگیر درآمد شرکتهای حمل و نقل مسافر و به تبع آن درآمد رانندگان بودیم به شکلی که آنها در پرداخت به موقع حق بیمه خود دچار مشکلاتی شدند.
او اظهار داشت: درخواست بخشش جریمه دیرکرد حق بیمه با توجه به شرایط پیش آمده و کاهش درآمدها یک درخواست به حق است که امیدواریم شاهد همکاری سازمان تامین اجتماعی در این زمینه باشیم.
حذف جارچیان و دلالان با هوشمندسازی پایانههای مسافربری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس در خصوص اجرای طرح هوشمندسازی پایانههای مسافربری استان نیز گفت: با اجرای این طرح دفاتر فروش بلیت در پایانهها حذف و بساط دلالان و جارچیان نیز جمع میشود.
سیاهپور افزود: البته این یک طرح خوب است که به دنبال اجرای ناقص آن نیستیم و میکوشیم زیرساختهای اجرای آنرا به گونهای فراهم کنیم که در فرایند اجرا، دچار مشکل نشویم.
وی ادامه داد: از جمله موارد پیشبینی شده در این طرح، قراردادن وب کیوسکهای فروش بلیت در پایانهها هست که شهروندان علاوه بر خرید اینترنتی بلیت در خارج از پایانهها یا در منزل، میتوانند با مراجعه به این وب کیوسکها در پایانهها نسبت به تهیه بلیت مورد نظر خود با شرایط دلخواه اقدام کنند.
او اظهار داشت: قطعا با اجرای این طرح، هم شرکتهای مسافربری، هم رانندگان و هم مسافران ازمزایای آن منتفع خواهند شد.
سیاهپور در خصوص اختصاص یک مکان به انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز در پایانه کاراندیش شیراز هم گفت: اگر این اتفاق روی دهد و شهرداری زمینه تامین چنین مکانی را فراهم کند، حضور این مجموعهها در یک مکان در کنار یکدیگر میتواند به بهبود خدمات رسانی و مطلوبیت فعالیتها کمک کند.
درخواستهای رانندگان مسافربری چه بود؟
پیش از این، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز در نشستی که با حضور روحالله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: روند شیوع کرونا، کار را برای فعالیت رانندگان بخش مسافربری شیراز سخت سخت و آنان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
احسان روشنروز افزود: بخش مسافر هم مظلوم واقع شده و هم بی صدا است و اگر اعتراضی هم توسط فعالان این بخش صورت بگیرد بجاست چرا که ما در حال حاضر حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستیم؛ البته ناوگان حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت میکند ولی تعداد مسافر ۱۵ درصد ظرفیت بیشتر نیست.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز به مشکلات رانندگان بخش مسافربری جادهای در پرداخت حق بیمه اشاره کرد و افزود: انتظار داریم در این شرایط سازمان تامین اجتماعی جریمههای دیرکرد حق بیمه رانندگان مسافربری را ببخشد.
وی ادامه داد: در سطح استان فارس بیش از ۶ هزار نفر راننده مسافربری جادهای داریم که در این شرایط کرونا حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر راننده حرفهای از این شغل خارج شدند.
روشنروز در ادامه به مشکلات معیشتی رانندگان این صنف اشاره کرد و گفت: انتظار داریم در این شرایط کرونا کمکهای معیشتی به رانندگان مسافربری جادهای صورت بگیرد.
همچنین خواستار اجرایی شدن طرح هوشمندسازی پایانههای حمل و نقل مسافربری استان به خصوص پایانه کاراندیش شیراز شد و افزود: با اجرای این طرح، فعالیت دلالان و جارچیان در پایانهها پایان مییابد و این مساله کمکی به رانندگان مسافربری است.
وی ادامه داد: مجموعه ناوگان حملو نقل جادهای مسافر این روزها با چالشها گرانی قطعات خودروهای مسافربری، گرانی روغن و نبود مسافر مواجه است که نیاز به حمایت مسوولان دارد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان مسافربری شیراز همچنین از شهرداری شیراز خواست، مکانی در پایانه کاراندیش در اختیار این انجمن صنفی قرار دهد.
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
شیراز- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیبهایی که به ناوگان حمل و نقل جادهای این استان به ویژه ناوگان مسافربری وارد شده، حل مشکلات رانندگان این بخش را با جدیت دنبال میکنیم.