تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همراهی و همدلی مثال‌زدنی تمامی نمایندگان رسانه‌های کشور در هجدهمین انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات گفت: شفافیت برگ برنده این دوره انتخابات بود.

محمد خدادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به برگزاری هجدهمین دوره انتخابات گفت: آنچه برگزار شد مسیر قانونی و طبیعی همیشگی‌خود را داشت که همواره در دوره‌های پیش نیز شاهد آن بودیم.

در این دوره نیز ۲ مجموعه پلیس فتا و نماینده وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات به‌عنوان ناظر بر انتخابات حضور داشتند و علاوه بر آنها، آقای قاضی ناصر سراج نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات نیز در کنار دیگر همکاران برای نظارت دقیق بر انتخابات حضور داشتند.

انتخابات به دور دوم کشیده شد

خدادی با اشاره به آمار مشارکت بالای ۵۰ درصدی مدیران رسانه‌ای در این دوره از انتخابات یادآور شد: هرچند با وجود مشکلات پیش رو به دلیل شیوع ویروس کرونا این انتظار از مشارکت نیز تا حد زیادی قابل‌تقدیر است اما به‌دلیل نرسیدن به حد نصاب، انتخابات به دور دوم کشیده شده و دو هفته آینده شاهد برگزاری مجدد انتخابات خواهیم بود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه رقابت بر بستر رفاقت در قالب این انتخابات شاید بارزترین خروجی هجدهمین دوره انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات در جامعه رسانه‌ای کشور بود، از تمامی نمایندگان، دست‌اندرکاران و اعضای فنی هیئت رسانه‌ها و همه نامزدها تشکر کرد.

با پذیرفتن تفاوت‌ها، ‌همدلی حرف نخست را می‌زند

خدادی با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات هجدهم گفت: طی ادوار قبل نیز انتخابات به شیوه الکترونیک برگزار می‌شد و مهم آنست که رسانه‌ها در بستر تبادلات اطلاعاتی هر یک برای خود قابلیت بازتاب توانمندی‌هایشان را داشته و دارند و می‌توانند این‌بار در قالب چنین رویدادهای انتخاباتی توانمندی خود را به بهره‌برداری حداکثری برسانند.

 انتخاب مدیران میان رسانه‌ها با قبول تمامی تفاوت‌های جناحی، سلیقه‌ای و زیرساختی اتفاقی است که در سایه تعامل و همکاری رسانه‌ها شکل گرفته و در این انتخابات نیز وجهه دیگری از این رقابت بر بستر رفاقت را که پیش‌تر بر آن تاکید کردم بازتاب داده است.

برنده انتخابات نماینده تمامی رسانه‌های کشور است

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه تمام تلاش ما این بوده که بر فضای همکاری و هم‌بستگی حرکت کنیم، گفت: هر کسی که در این انتخابات برنده شود در حقیقت نماینده تمامی مدیران رسانه‌هاست و با شناختی که از تمامی همکارانم دارم احساس نمی‌کنم که در این فضا کوچک‌ترین مشکلی رخ دهد.

 وی در پایان یادآور شد: همچنین برای شفافیت هرچه بیشتر برگزاری این انتخابات سالنی را برای نماینده اعضا و همچنین تمامی رسانه‌ها مهیا کرده بودیم که با حضور در آن سالن می‌توانستند نظارت کاملی بر روند انتخابات داشته باشند.  

بیشینه و کمینۀ مشارکت‌کنندگان

میزان مشارکت در هجدهمین انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات با ۱۹۰۵ نفر افراد رای دهنده معادل % ۴۷.۱۱ و تعداد ۲۱۳۹ نفر افراد رای نداده معادل % ۵۲.۸۹ تا بعدازظهر سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه بوده است.

میزان مشارکت بر اساس جنسیت ۴۱۳ نفر خانم معادل با %۲۱.۴۸ و ۱۵۱۰ نفر آقا معادل با %۷۸.۵۲ بوده است.

پراکندگی شرکت کنندگان بر اساس سن و جنسیت از این قرار است: رده سنی  ۲۰ الی ۲۹ سال با ۱۱ نفر معادل %۰.۵۷ و رده سنی بیشتر از ۷۰ سال با یک نفر شرکت کننده معادل %۰.۰۵ در زنان و رده سنی  ۲۰ الی ۲۹ سال با دو نفر شرکت کننده معادل %۰.۱۰ و بیشتر از ۷۰ سال با ۳۴ شرکت کننده معادل با %۱.۷۰ در مردان کمترین و بیشترین رده‌های سنی بوده اند؛ گفتنی است که در رده سنی کمتر از ۲۰ سال هیچ شرکت کننده زنی وجود نداشته و این رده سنی در میان مردان کمترین میزان شرکت کننده را داشت.

همچنین فراوانی شرکت کنندگان بر اساس نوع مجوز به ترتیب: الکترونیک - برخط ۱۰۶۸ مورد معادل %۵۴.۱۶، چاپی ۸۷۷ مورد معادل %۴۴.۴۷ و الکترونیک - غیر برخط ۲۷ مورد %۱.۳۷ بود.

واجدین شرایط بر اساس دوره انتشار از پرشمارترین: پایگاه خبری (الکترونیک - برخط ) با ۱۰۷۲ مورد معادل  %۵۳.۳۶ در جایگاه اول، هفته نامه (چاپی) با ۲۸۲ مورد معادل %۱۴.۰۴در جایگاه دوم و ماهنامه (چاپی) با ۲۱۳ مورد معادل با %۱۰.۶۰ بوده اند و سالنامه (الکترونیک - غیر برخط) و دو ماهنامه (الکترونیک - غیر برخط) هردو با صفر مورد معادل %۰.۰۰ در انتهای جدول دوره انتشار قرار دارند.

واجدین شرایط بر اساس گستره توزیع در چهار رده: سراسری با ۴۶۰ مورد معادل %۴۹.۵۷، منطقه ای با مورد ۱۳۷ معادل %۱۴.۷۶، استانی با ۲۷۶ مورد معادل %۲۹.۷۴ و محلی با ۵۵ مورد معادل %۵.۹۳ قابل تشخیص است همانطور که اعداد نشان می دهند توزیع سراسری بیشترین و توزیع محلی کمترین گسترۀ توزیع را به خود اختصاص داده اند.

واجدین شرایط بر اساس استان دفتر مرکزی تهران با ۷۶۱ از ۱۷۷۰ مورد معادل %۴۲.۹۹، آذربایجان شرقی با ۱۰۸ از ۱۹۳ مورد معادل %۵۵.۹۶ و مازندران با ۹۰ از ۱۴۶ مورد معادل %۶۱.۶۴ به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته و کمترین فراوانی مربوط به خراسان شمالی با۳ از ۶ مورد معادل %۵۰.۰۰ بوده است.

هجدهمین انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات در یک نگاه

به گزارش ایرنا، انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات، هر دو سال یکبار به منظور انتخاب نماینده مدیران مسئول رسانه های کشور در هیات نظارت بر مطبوعات انجام می شود.

هجدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز سه شنبه ۲۰ آبان‌ماه و نوبت بعدی آن پس از دو هفته در روز سه شنبه مورخ ۴ آذرماه ۱۳۹۹ در همان بازه زمانی برگزار خواهد شد.

تعداد چهار هزار و ۴۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور مجاز به شرکت در هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات تشخیص داده شده اند که فهرست آنها در سامانه جامع رسانه های کشور منتشر شده است.

الکترونیکی شدن این دوره از برگزاری انتخابات باعث شده که جنبه مشارکت به بالاترین حد خود برسد و حضور حداکثری مدیران مسئول در این دوره از انتخابات رخ داده است.

اطلاع رسانی جامع، پخش تیزرهای تبلیغاتی نامزدها، ایجاد صفحات اختصاصی انتخابات و پخش از طریق وب را از دیگر ویژگی‌های این دوره انتخابات شمرده می شود.