بوشهر- ایرنا- مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: با توجه به اینکه تهیه و انتشار گزارش مسئولانه از خودکشی منجر به آگاه سازی و آموزش عمومی می‌شود، رسانه‌ها می‌توانند در پیشگیری از این پدیده موثر باشند.

به گزارش ایرنا، دکتر فاطمه اکبری زاده روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی نقش رسانه‌ها در پیشگیری از وقوع خودکشی افزود: تنظیم و ارائه یک گزارش مسئولانه در رسانه‌ها می‌تواند الهام بخش باشد و افراد در معرض خطر خودکشی را به اقدم‌های جایگزین تشویق کند.

وی بیان کرد: خودکشی موضوعی نیست که تنها مربوط به کشور ما باشد بلکه یک مساله جهانی است و تمام کشورها به نوعی در این مورد دخیل هستند و فعالیت‌هایی را برای پیشگیری از وقوع این پدیده انجام می‌دهند.

اکبری زاده اضافه کرد: رسانه‌ها با شیوه صحیح اطلاع رسانی و آگاه سازی موثر می‌توانند نقشی موثر در پیشگیری از وقوع خودکشی داشته باشند.

وی ادامه داد: خودکشی یکی از مسائل عمده بهداشت عمومی است و سلامت یک فرد در جامعه تنها سلامت فیزیکی و پیشگیری از بیماری جسمی نیست بلکه بیماری‌های اعصاب و روان یکی از موارد مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و خودکشی نیز پدیده‌ای است که به اعصاب و روان افراد بستگی دارد و به عنوان موضوع بهداشتی باید روی آن بحث کرد.

اکبری زاده با تاکید کرد براینکه خودکشی ممکن است در اثر پیامدهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی رخ دهد، گفت: فردی که در اثر خودکشی فوت می‌کند، اطرافیان خود را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها از نظر روحی و روانی دچار مشکل می‌کند و از لحاظ عمومی نیز شرایط مناسبی ندارد.

وی بیان کرد: رسانه‌ها با اطلاع رسانی صحیح در زمینه  خودکشی می‌توانند نقشی مهم در پیشگیری از وقوع این حوادث داشته باشند و عکس این قضیه نیز ممکن است که وقتی افراد آسیب پذیر به صورت مستقیم در جریان خبر خودکشی قرار گیرند احتمال دارد این اطلاع رسانی خطر تقلید خودکشی را افزایش دهد.

این متخصص روانشناسی بالینی افزود: وقتی در ارتابط با افکار خودکشی به صورت مستقیم از فردی سوال شود این سئوال باعث برانگیختن حس خودکشی در فرد نمی‌شود بلکه اگر فردی افسرده شده باشد متوجه می‌شویم که فرد چه فکری در ذهن دارد و با استفاده از منابع پزشکی و روان درمانی به او کمک می‌شود.

اکبری زاده گفت: افرادی که افسردگی و یا در اوج ناامیدی قرار دارند و با مسائل متعددی از جمله ورشکستگی مالی، طلاق، رد شدن در کنکور روبرو و افکار خودکشی در ذهن روبرو هستند و وقتی با اخبار خودکشی روبرو ‌شوند آنها را ترغیب به دست زدن به تقلید می‌کند.

وی تاکید کرد: خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه باید بدانند پوشش خبری وسیع، برجسته و برانگیزاننده احساسات و پرداختن به جزئیات خودکشی ممکن است به باورهای نادرست خودکشی دامن بزند.

اکبری زاده گفت: امروز فضای مجازی، دسترسی نوجوانان به این فضا، در اختیار گذاشتن گوشی تلفن همراه به واسطه تعطیلی آموزش در فضای حقیقی و گرایش به سمت فضای مجازی و نظارت نکردن والدین عواقب خطرناکی دارد که با ارائه آموزش‌های مفید و فیلتر کردن برخی از سایت‌های غیر مجاز باید کنترل دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: خبرنگاران در پوشش اخبار خودکشی باید از نشر عکس‌های برجسته از متوفی یا اقوام وی خودداری کنند و مراقب باشند در تنظیم خبر از واژه " تلاش و یا اقدام موفق" در اخبار خودکشی و ساده و یا شکوهمند و رمانتیک جلوه دادن این اتفاق بپرهیزند و تلاش کنند به صورتی خبر تنظیم شود که از اقدام فرد متوفی تجلیل نشود.

اکبری زاده گفت: همچنین انتشار برخی حدس و گمان‌ها در زمینه خودکشی صورت گرفته باعث آزرده شدن افکار عمومی و خانواده فرد متوفی می‌شود که خبرنگاران باید از این اقدام بپرهیزند.

وی یادآور شد: تلاش شود در پایان خبر اطلاعات دقیقی درباره محل دریافت کمک و مراکز پیشگیری از خودکشی، خطوط بحران نوشته شود تا افراد از منابع کمک رسانی آگاه شوند.

این روانشناس بالینی گفت: وقتی قرار است با خانواده فردی که خودکشی کرده مصاحبه شود مراقب باشید صدایی از آن فرد پخش نشود ممکن است فرد به دلیل داغی که دیده تمرکز لازم را نداشته باشد و این اقدام نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه آسیب زننده است.

وی ادامه داد: با اخبار خودکشی احساسی و هیجانی برخورد نشود.