عصمت بدخشان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال هزار و ۶۸ دانش آموز کلاس اولی در طرح سنجش سلامت، دیرآموز تشخیص داده شده اند.
وی با اشاره به اینکه شناسایی دانش آموزان دیرآموز بیشتر شده است گفت: پارسال شمار این افراد هزار و ۳۰ نفر بوده است.
بدخشان گفت: یکی از مشکلات تدریس به دانش آموزان دیرآموز، نداشتن مهارت کافی در معلمان است، آنها باید برای تدریس و آموزش دانش آموزان دیرآموز موارد لازم و آموزش ها را فراگیرند.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان دیرآموز به علت مشکلاتی که دارند، نمی توانند آموزش ها را همپای سایر دانش آموزان یاد بگیرند که این امر سبب تکرار پایه و بعضا ترک تحصیل آنها می شود.
بدخشان اظهار داشت: دانش آموزان دیرآموز بیش از دانش آموزان عادی، نیاز به تکرار درس و مطالب دارند، این افراد نیاز به آموزش های خاص، محتوای ویژه و بعضا تجهیزات و امکانات مخصوص به خود دارند و معلمان هم باید آموزش های تخصصی را فرا بگیرند.
وی با بیان اینکه معلمان برای تدریس در زمان خارج از زمان معمول، نیاز به مشوق های انگیزشی دارند افزود: برای کمک به آموزش دانش آموزان دیرآموز، تامین ۲۰ میلیارد ریال اعتبار قول داده شده اما هنوز محقق نشده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: بهره هوشی دانش آموزان دیرآموز در مرز بهره هوشی عادی است و بر این اساس در مدارس عادی پذیرش می شوند اما تحصیل آنان در این مدارس، با مشکلاتی برای این کودکان و البته معلمان، همراه است.
بر اساس این گزارش دانش آموزان دیرآموز در برزخ میان دانش آموزان عادی و دانش آموزان استثنایی قرار دارند که اگرچه در مدارس عادی پذیرش می شوند اما شرایط خوبی برای تحصیل آنان دیده نشده است.
دانش آموزان دیرآموز که در مرز استثنایی و عادی قرار دارند، دارای بهره هوشی بین ۷۱ تا ۸۵ بوده و با مشکلاتی از جمله مشکل توجه و تمرکز، عدم توانایی تعمیم یک آموخته جدید به موارد و موقعیتهای مشابه، مشکلات گفتار و زبان، بیماری جسمانی، تب شدید، تشنج و سوء تغذیه و عدم اعتماد به نفس و احساس عدم خودارزشمندی روبه رو هستند.
۱۸۰ هزار دانش آموز و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار مدرسه خراسان شمالی تحصیل می کنند.