به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه بررسی «سیاستها و برنامههای اقدام سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی» به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل این شورا برگزار شد.
قدمت ۲۵ ساله شهرهای مجازی
عاملی به ارائه گزارشی در مورد ضرورت تدوین سیاستهای یکپارچه ملی سکوی [پلتفرم] آموزشی، پژوهشی و تربیتی ملی پرداخت و گفت: در پیشنویس این سیاست پیشنهاد شده است که برنامه اقدام توسط دولت و سیاستها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شود؛ همچنین نظارت و ارزیابی بر عهده ستاد نقشه جامع علمی کشور باشد.
به گفته عاملی، در پیش نویس سیاستهای سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی پنج سکوی وزارت آموزش و پرورش، وزرات بهداشت، وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پیشنهاد شده است و با مرور زمان این پنج سکو به یک درگاه واحد و یکپارچه تبدیل میشوند که مجموعه ظرفیتهای شبکهای شده علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص خواهند داد.
وی در تشریح چرایی نیاز به سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی، اظهار داشت: ماهیت دیجیتال، ماهیتی قومی، فرامکانی و فرا محلی است که با ماهیت آنالوگ سازمانمحور و مکان محور، متفاوت است.
عاملی افزود: در فضای دیجیتال مجازی، قدرت خلاقیت فراوان و در عین حال امکان در معرضگذاری خدمات برای همه کاربران وجود دارد ولی در محیط آنالوگ فیزیکی، خدمات محدود به محیط فیزیکی است و قابلیت دسترسی برای همگان ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز نرم افزار شاد اثبات کرد که ما در مقیاس بالای ۱۰ میلیون کاربر میتوانیم ظرفیتسازی کنیم، ادامه داد: شهرهای مجازی قدمتی نزدیک به ۲۵ سال دارند و در شهرهای مجازی هوشمند مفروض این است که خدمات شهری اعم از خدمات شهرداریها، دولت و بخش خصوصی در شهر مجازی قابلیت عملکردی پیدا کنند.
وی تاکید کرد: امروز صحبت از سکوی مستقل آموزش عالی، آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری میکنیم چرا که با همافزایی در حوزه تحصیلات و علم خدمات مورد نیاز در بستر یک سکوی واحد ارائه خواهد شد.
موفقیت کشورها در آموزش مجازی
محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این جلسه اظهار داشت: بسیاری از کشورها در دوران کرونا در آموزش مجازی موفق بودهاند، چرا که با داشتن سکوی ملی زیرساخت علمی را به آن متصل کردند.
وی با تأکید بر اینکه شیوع کرونا ضرورت ایجاد سکوی یکپارچه ملی اطلاعات را تقویت کرده است، تاکید کرد: راه ایجاد سکوی های مؤثر اجتماعی کشور از مسیر ایجاد سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی میگذرد.
طهرانچی ادامه داد: با نبود سکوی ملی، هر دانشگاه به صورت مستقل و جزیرهای از سامانه استفاده میکند و در این صورت ثمرهای برای نظام آموزشی ارائه نمیدهد.
ضرورت تعیین پهنای باند برای سکوی ملی آموزشی
همچنین علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: تعیین پهنای باند لازم در اختیار سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی، تعیین استانداردها، کدها و ایجاد امنیت برای این شبکه ملی ضرورت دارد.
وی تأکید کرد: لایههای مختلفی وجود دارد که باید در هم تنیده شود و مشکل اصلی از هم گسستگی این لایههاست.
امکان نوآوری در بستر فضای رقابتی
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم اظهار داشت: نوآوری در بستر فضای رقابتی و فضای آزاد ممکن میشود.
وی افزود: در سیستم دولتی، نوآوری به طور کامل قابل پیادهسازی نیست به همین دلیل دولت نباید برای اجرا در سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی ورود کند و از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای این سکو استفاه شود.
ارائه مشوق برای شکل گیری سکوی یکپارچه ملی آموزشی
در ادامه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد داد: در تدوین سیاستهای سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی جزییات اجرایی به دستگاههای مسئول با محوریت یک مرجع مشخص واگذار شود.
وی تأکید کرد: همچنین به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم کردن زیرساختها و سختافزارهای لازم و حمایت و پشتیبانی در اجرای سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی مأموریت توجه شود.
غلامی با بیان اینکه شکل گیری سکوی یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی نیاز به مشوق و حمایت دارد، افزود: در راستای شفافسازی و تقویت حس مشارکت از دانشگاهها، متخصصین و... هم نظرخواهی شود.