به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در هشتمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور اظهار داشت: شبکه شاد باهدف شبیهسازی فضای آموزشی حضوری شکلگرفته است و از طریق برگزاری تشکلهای دانشآموزی، جشنوارهها و مسابقات، برنامههای قرآن، عترت و نماز، فرهنگی، هنری و شوراهای دانشآموزی در برنامه شاد به موضوع پرورش و تربیت توجه کرده است، بهعنوانمثال برای رأیگیری شوراهای دانشآموزی تقریباً یکمیلیون دانشآموز در شبکه شاد برای این رأیگیری شرکت کردند.
به گزارش ایرنا وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی تعطیلی با شعار "آموزش تعطیل نیست" آموزش از راه دور را دستور کار قرار داد.
آموزش و پرورش در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در تلاش بود تا به واسطه آموزش در تلویزیون روند آموزش را ادامه دهد؛ اما تلویزیون به دلیل برخی ضعفها از جمله کمبود وقت برای آموزش و نداشتن تعامل دو سویه میان معلم و دانشآموز نتوانست نیازهای آموزشی دانش آموزان را رفع کند، از این رو تصمیم گرفته شد تا «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانشآموز» طراحی شود.
وزیر آموزش و پرورش با توجه به خلاءهای آموزش از راه دور برای دانش آموزان، از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راهاندازی شبکه شاد محقق شد.
مشاهده فیلم های آموزشی در شاد تا ۱۰ میلیون بار
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه با شیوع کرونا و آموزش مجازی، دانشآموزان از فعالیتهای پرورشی مبتنی بر حضور محروم شدند، افزود: با بارگذاری فیلمهای آموزشهای ورزشی، آمادگی جسمانی، ورزشهای گروهی و کنترل وزن و چاقی در شبکه شاد به این موضوع توجه شد و در شاد این فیلمها تقریباً بین ۵ تا ۱۰ میلیون بار مشاهده شده است.
حاجی میرزایی افزود: تاکنون ۱۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۲۴ دانشآموز، ۷۰۱ هزار و ۹۲۲ معلم و ۱۱۰ هزار و ۶۰۹ مدیر در شبکه شاد احراز هویت شده و فعال هستند.
پوشش ۹۷ درصدی مدرسه تلویزیونی ایران
حاجی میرزایی با اشاره به ظرفیت تلویزیون برای آموزش غیرحضوری خاطرنشان کرد: مدرسه تلویزیونی ایران ۹۷ درصد پوشش جغرافیایی برای آموزش دانشآموزان را فراهم کرده و دانشآموزی که امکان دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارد از تلویزیون برای آموزش استفاده میکند.
وی بر لزوم تدوین سند اطلس آموزشی در هر مدرسه تأکید کرد و گفت: به مدارس اعلام شده است که برای مشخص شدن شرایط درس خواندن دانش آموزان بهصورت حضوری، تلویزیونی و یا از طریق شبکه شاد، اطلس آموزشی تهیه شود و با توجه به آن برای تقویت و رفع نیازها و مشکلات دانشآموزان برنامهریزی شود.
وزیر آموزشوپرورش افزود: همچنین بستههای خودآموز در بین دانشآموزان مناطق محروم که دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند، تلویزیون و... ندارد، توزیع شده است.
حضور همزمان ٢ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر در شبکه شاد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در شاد رکورد ۶۰۰ هزار ارتباط زنده و حضور همزمان ٢ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر به ثبت رسیده است و پهنای باند ۳۲۶ گیگابیت بر ثانیه در شاد تجربه شده است.
وی افزود: نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار کلاس آنلاین، ۲۵ میلیون ارتباط زنده و ۳۵۰ هزار آزمون در شاد برگزارشده است. علاوه برآن هشت میلیون فایل و یکمیلیون تکلیف در این شبکه بارگذاری شده است و همینطور بهطور متوسطه ٩ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر روزانه در شاد فعال هستند.
حاجی میرزایی برخوردار نبودن برخی دانش آموزان از دستگاه هوشمند، تعریف نشدن نقش اولیا و بعضی از کادر آموزشی در شبکه شاد، مشکل سرعت و عدم دسترسی به اینترنت را ازجمله چالشهای پیش روی استفاده از شبکه شاد عنوان کرد.
"افزایش کیفیت و تنوع خدمات"، "بهبود زیرساخت"، اهدف آینده شبکه شاد
وی ادامه داد: تقویت سرعت و پهنای باند تأمینکنندههای خدمات اینترنت و تقویت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همکاری دستگاههای مربوطه، افزایش پوشش دهی خدمات اینترنت در مناطق کم برخوردار، جلب همکاری خیرین سازمانهای مردمنهاد کمیته امداد و غیره برای تأمین و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان، رایزنی بین دستگاهی برای پاسخگویی به نیاز تولید دستگاه هوشمند برای دانش آموزان ازجمله راهکارها و اقدامات انجام شده برای رفع این چالشهاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برقراری امنیت در اپلیکیشن شاد برای تعامل دانش آموزان بهمنظور حفاظت از دانش آموزان در برابر آسیبهای فضای مجازی در بالاترین سطح ممکن انجام میشود.
وزیر آموزشوپرورش در پایان سخنان خود تأکید کرد: "افزایش کیفیت و تنوع خدمات"، "بهبود زیرساخت"، "استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیمگری آموزشوپرورش" سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد است.