مهاباد- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد گفت: ۴۷ هزار راس دام سبک و سنگین این شهرستان با نظارت جهاد کشاورزی دارای پلاک ۱۵ رقمی و هویت‌دار شدند.

کوروش سعیدی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار دام سبک و سنگین که شامل ۳۰ درصد دام‌های موجود مهاباد هستند، شناسنامه‌دار و کد ۱۵ رقمی بین‌المللی بر گوش آنها آویخته شده است.

وی ادامه داد: ۳۱۵ هزار راس دام سبک و سنگین در مهاباد وجود دارد که از این تعداد، ۲۸۰ هزار راس گوسفند و بز و بقیه دام سنگین هستند.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق آن خواهد شد، اضافه کرد: تمامی اطلاعات مربوط به دام در خصوص نژاد دام، تاریخ تولد، جنسیت، کد گله، نام و شماره تلفن صاحب دام و موارد دیگر در این کد تعریف شده است.

سعیدی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن دام همچنین علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش‌ها می‌شود، اظهار داشت: بالا بودن جمعیت دامی به ویژه دام سبک که به صورت سنتی و عشایری پرورش داده می‌شود، هزینه و نیز عدم آگاهی دامداران موجب استقبال کم آنان و نیز کندی روند پلاک‌گذاری شده‌است.

وی با تاکید بر اینکه دامداری‌های صنعتی دام سنگین به مدت ۲ ماه فرصت دارند تا اقدام به هویت‌گذاری دام‌های خود کنند در غیر اینصورت از نهاده‌های دامی بی‌بهره خواهند شد، افزود: همچنین روستاییان نیز باید دام های  سبک خود را پلاک‌گذاری کنند تا از ارائه خدمات بهره‌مند شوند.

وی افزود: به دلیل اینکه دام‌داران سنتی دام‌های خود را جا به جا نمی‌کنند ضرورتی نیز برای پلاک‌گذاری نمی‌دیدند اما هماکنون تمامی ارائه خدمات به دامداران منوط به هویت‌گذاری و شناسنامه‌دار کردن آنها شده است که باید دامداران نسبت به این مهم اقدام کنند.

شهرستان مهاباد یکی از قطب‌های مهم تولیدات دامی و کشاورزی در استان آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.