سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: با اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش‌دبستانی و بدو ورود به دبستان تاکنون یک هزار و ۹۹۵ دانش‌آموز دیرآموز پایه اول ابتدایی شناسایی شده است.

خلیل رنجبر روز جمعه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۱۳۹ نفر در برنامه سنجش سلامت و امادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۸۵۶ نفر نیز در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده شدند.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت وتربیت حواس بینایی، شنوایی و لامسه در دانش‌آموزان دیرآموز افزود: تقویت مهارت‌های تحصیلی دانش‌آموزان دیرآموز پایه‌های اول تا سوم ابتدایی مدارس عادی از مهمترین برنامه‌های آموزش وپرورش استثنایی استان است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: دانش‌آموزان دیرآموز در مقایسه با همسالان خود در مهارت‌های شناختی، روانی و حرکتی ضعیف‌تر عمل می‌کنند از این رو برنامه‌ها و تمهیدات خاصی برای سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا شود.

وی با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دیرآموزان پایه اول اضافه کرد: شناسایی نیازها و ویژگی‌های دانش‌آموزان دیرآموز، اجرای آموزش فردی شده و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته آموزشی تشریح وتببین شده است.

رنجبر گفت: کلاس‌های تلفیقی راهی برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه دیرآموزان است، به شرطی که معلمان در ارتباط با این کودکان آنها را درک کرده و با توجه به نیازهای ویژه این دانش آموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی شان کمک کنند.

وی با بیان اینکه بهره هوشی دانش‌آموزان دیرآموز در محدوده طبیعی ضعیف است و هوش آنان معمولاً یک انحراف معیار پایین‌تر از هوش عادی است، تاکید کرد: بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای، آموزش والدین، ارائه خدمات ویژه آموزشی، تسلط، توانمندی و کارآمدی معلمان خطر حذف شدن این دانش آموزان در جریان آموزش را کاهش می‌دهد.

دیرآموزان که ۱۰ تا ۱۳ درصد جامعه دانش‌آموزی را به خود اختصاص می‌دهند به عنوان یکی از مشکلات اساسی آموزشی دوره ابتدایی محسوب شده و معمولا نمی‌توانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر همکلاسی‌های خود حرکت کنند.

امسال حدود یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۳۹ مدرسه و مرکز با نیاز ویژه مقاطع مختلف تحصیلی استان کردستان مشغول تحصیل هستند.