اهواز - ایرنا - نماینده اتاق بازرگانی اهواز در مرز تجاری چذابه گفت:با رایزنی‌های صورت گرفته احتمالا" از هفته آینده صادرات آبزیان پرورشی استان به عراق از مرزهای تجاری چذابه و شلمچه ازسرگرفته می‌شود.

سیدسعید موسوی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود: صادرات آبزیان پرورشی خوزستان از مرزهای شلمچه و چذابه از یک سال پیش تاکنون ممنوع بوده است.

وی گفت:  آبزی پروران به ناچار با هزینه های زیاد ، ماهی های پرورشی خود که خواست زیادی در عراق دارند را  از مرزهای پرویزخان و خسروی در کرمانشاه و مرز تجاری باشماق در استان کردستان به این کشور صادر کردند.   
وی با بیان اینکه ماهی پرورشی صادراتی خوزستان از مرزهای کرمانشاه و کردستان به استان های جنوبی عراق از جمله استان های بصره و میسان انتقال می‌یافت و بسیاری از شهروندان عراقی از این وضعیت ناخرسند بودند افزود: هم اکنون تجار عراقی در حال توافق نهایی با دولت عراق برای واردات ماهی پرورشی از مرزهای چذابه و شلمچه هستند.
نماینده اتاق بازرگانی اهواز در مرز تجاری چذابه با اشاره به اینکه تولید آبزی پرورشی در خوزستان در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد افزود:با باز شدن مسیرصادرات آبزیان پرورشی از مرزهای شلمچه و چذابه ، صنعت آبزی پروری در استان به سود دهی بهتری دست خواهد یافت و جایگاه خود را در بازار عراق مستحکم‌تر خواهد کرد.
موسوی یکی از دلایل توقف صادرات ماهی پرورشی از خوزستان به عراق از مرزهای تجاری و دریایی خوزستان را قوانین دست و پاگیرو دوگانگی این قوانین بیان کرد  و ابراز امیدواری نمود با هماهنگی‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته صادرات آبزیان پرورشی از  استان به عراق از مرزهای تجاری خوزستان ازسرگرفته شود و صنعت آبزی پروری به بالندگی و توسعه خود ادامه دهد.
به گفته وی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه حامل کالاهای غیرنفتی از مرز تجاری چذابه به عراق صادر می‌شود.
مرزهای تجاری چذابه و شلمچه مرداد ماه امسال پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا بازگشایی شدند.
سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰هزار تن آّبزی پرورشی از مرزهای چذابه و شلمچه به عراق صادر شد ولی امسال با افزایش هزینه‌ها و دوری مسافت تا مرزهای کرمانشاه و کردستان ، آبزی پروران برای صادرات محصول خود رغبت چندانی از خود نشان ندادند.
پارسال بیش از ۱.۲میلیارد دلار کالای غیرنفتی از مرزهای شلمچه ، چذابه و مرز دریایی خرمشهر به عراق صادر شد.