مشهد- ایرنا- معاون توسعه و برنامه ریزی فرماندار مشهد گفت: از مجموع ۱۲۰ هزار واحد صنفی دارای جواز کسب در این شهرستان ۳۹ درصد در قالب گروه شغلی یک، بدون محدودیت زمانی تعیین شده به خاطر شیوع کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شکوه میرشاهی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالان صنفی گروه ۲ در مشهد ۴۰ درصد اصناف را تشکیل می‌دهند که مطابق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت آنها از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر همه روزه از ساعت ۱۸ تا صبح فردا ممنوع است.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی گروههای سه و چهار نیز به ترتیب ۱۴ و هفت درصد از مجموع اصناف مشهد را تشکیل می دهند که فعالیت آنها در این شهرستان پیش از این طی ۱۰ روز گذشته ممنوع شده بود که این ممنوعیت از فردا نیز تا اطلاع بعدی تمدید شده است.

معاون فرماندار مشهد گفت: فعالیت اصناف ضروری مانند داروخانه‌ها، مراکز درمانی و عرضه کننده مواد غذایی همچون نانوایی‌ها (در قالب گروه یک) در مشهد بدون وقفه و محدودیت زمانی ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، مشاغل و مراکز گروه ۲ شامل پاساژها، مراکز خرید و فروش مواد غیرغذایی، قنادی و خشکبار، آبمیوه فروشی‌ها، مراکز طبخ غذا، آرایشگاه‌های مردانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، مشاوران املاک، بازار فروش خودرو، فروشندگان فرش و موکت، اسباب بازی فروشی‌ها، عرضه کنندگان لوازم خانگی، خدمات چاپ و فعالیت‌های وابسته، آتلیه و عکاسی، پرده فروشی، مبلمان، کیف و کفش، لوازم تحریر و خرازی، کادویی، تزئینات داخلی، خیاطی و فروش پوشاک و پارچه می باشند.

مشاغل صنفی گروه سه نیز شامل آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی، کافه، قهوه خانه، چایخانه و مراکز عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده است و گروهها و فعالیتهای اجتماعی گروه چهار نیز شامل همایش‌ها و مراسم فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، باشگاه های ورزشی سالنی و ورزشهای پربرخورد، گروه‌های حساس، کافه، چایخانه و قهوه خانه می‌باشند.   

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت در قالب ۹۶ اتحادیه دارای ۱۲۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب است.

این شهرستان با ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه و ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است و کلانشهر مشهد با مساحت ۳۵۰ کیلومترمربع و سه میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی این شهرستان واقع است.