محمدصادق افراسیابی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با برگزاری سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی گفت: وزارت فرهنگو ارشاد اسلامی معتقد است باید همایش سواد رسانهای حتما به صورت مسالهمحور برگزار شود و خروجیها و نتایج کاربردی با هدف عمومیسازی سواد رسانهای در اختیار دولت قرار دهد.
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعاتو رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگوارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نشست «مردمیسازی» سواد رسانهای در قالب سلسله نشستهای تخصصی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی به ریاست محمد مهدی فتورهچی و دبیری بهاره نصیری گفت: برگزاری این نشست نشان داد متأسفانه هنوز مطالعات پژوهشگران در حوزه سواد رسانهای برای عمومیسازی سواد رسانهای در جامعه کاربردی نیست و نیاز دولت در زمینه مطالعات کاربردی هنوز برطرف نشده است.
افراسیابی با اشاره به مقالات ارائهشده در این نشست، اظهار داشت: هدف از برگزاری نشست مردمیسازی سواد رسانهای این بود که پژوهشگران روی ایدههایی کار کنند که میتواند به مردمیسازی سواد رسانهای کمک کند و پیشنهادهای کاربردی از پژوهشها ارائه دهند.
وی با درخواست از پژوهشگران برای ارائه پیشنهادهای عملی و کاربردی برای مردمیسازی سواد رسانهای، گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور، مهجور بودن سواد رسانهای است. پژوهشهای ما باید ضمن آسیبشناسی دقیق در مورد سواد رسانهای، به سمتی حرکت کند که آموزشها تا چه حد به مردمیسازی این موضوع کمک کرده است.
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال پیشنهاد کرد: پژوهشگران طرحهای عملیاتی دولت را برای افزایش سواد رسانه ای جامعه بررسی و مطالعه کنند، در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامههایی نظیر مجموعه نمایشی «چاینت» را با هدف عمومیسازی سواد رسانهای با همکاری معاونت فضای مجازی صداوسیما تولید و پخش میکند.
تولید ۳۰۰ ویدئو آموزشی برای عمومیسازی سواد رسانهای
افراسیابی با تاکید بر این که تاثیر تولید و پخش مجموعه نمایشی «چاینت» بر عمومیسازی سواد رسانهای باید ارزیابی شود، افزود: همچنین پژوهشگران تاثیر تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانهای» مقطع دهم متوسطه را از منظر عمومیسازی سواد رسانه ای هم بررسی کنند؛ اگر این کارها انجام شود نشستهای تخصصی برای سواد رسانهای و اطلاعاتی مفیدتر خواهد بود.
معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعاتو رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد افزود: هم اکنون ۱۵۰ سناریوی جدید در سال ۹۹ برای تولید محتوای سواد رسانهای توسط ۱۰ مرکز فرهنگی دیجیتال و سایر مؤسسات فرهنگی تدوین شده است که در هفته های آتی شاهد تولید ویدئوهای کاربردی آموزشی و انتشار آن در فضای مجازی خواهیم بود.
افراسیابی اظهار داشت: جدا از برنامههای مجموعه همکاریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شبکههای تلویزیونی، تولید ۳۰۰ ویدیوی جذاب برای عمومیسازی سواد رسانهای و انتشار گسترده در فضای مجازی را به عنوان برنامه عملیاتی مرکز رسانههای دیجیتال برنامهریزی کرده و دنبال میکنیم.
به گزارش ایرنا، سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی در شش محور، نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه ای، بومیسازی ادبیات نظری سواد رسانه ای، سواد رسانه ای و فعالیت رسانه ها، مردمی سازی سواد رسانه ای، کارگران و سواد رسانه ای و کاربر سازی سواد اطلاعاتی به صورت آنلاین (برخط) در حال برگزاری است.
همایش سواد رسانهای در یک نگاه
همایش های سواد رسانه ای با هدف ارتقا، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه از کودکان و نوجوانان تا دیگر اقشار مختلف جامعه همه ساله در آبان ماه همزمان با ایام فرهنگ عمومی با همکاری و همراهی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور برگزار می شود.
این همایش هر سال همزمان با هفته فرهنگ عمومی با موضوعاتی چون خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - کاربردی در دوره های گذشته برگزار شده است.
توانمند سازی، سبک زندگی، آموزش و دین و اخلاق و موضوعات و محورهای بخش تجربی - کاربردی همایش، تجربه نگاریهای حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمیپژوهشی، تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازیهای رایانه ای و ...) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و ...) از جمله موضوعات و محورهای بخش علمی - پژوهشی این همایش ها،در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، بوده است. ارزیابی سومین دوره از همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی پس از مدتی بعد از پایان این رویداد جمع بندی و اطلاع رسانی خواهد شد.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه همراه و حامی نخستین همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی همواره در اطلاع رسانی این حوزه حضور داشته و دارد.