سنندج - ایرنا - مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: دهیاری‌های این استان از محل کمک‌های بلاعوض دولتی و همیاری مردم روستاها، ۵۰۰ طرح عمرانی در دست اجرا دارند.

ابراهیم شریف پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح‌ها در بخش‌ توسعه عمران روستایی از جمله احداث معابر، دیوار حایل، پل‌های عبوری کوچک، ساختمان دهیاری و پارک کودک اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: دولت برای دهیاری‌های کردستان به منظور تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی در مجموع ۱۸۰ میلیارد ریال کمک هزینه و اعتبار پرداخت کرده که به صورت ۴۰ درصد جاری و ۶۰ درصد عمرانی هزینه خواهد شد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان افزود: با توجه به برنامه ریزی های مختلف سعی می‌شود حدود ۴۰۰ طرح جدید در این استان برای ارایه خدمات بیشتر به مردم در روستاها تعریف و همزمان با آغاز فصل کاری اجرای آنها آغاز شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون دهیاری در یک هزار و ۲۱۵ مورد از یک هزار و ۶۷۵ روستای دارای سکنه استان کردستان فعال است و  ۳۹ روستا بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند و دهیاران آنها به صورت تمام وقت مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.

طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر است که از این تعداد ۷۰.۸ درصد در مناطق شهری و ۲۹.۲ درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۵ روستای دارای سکنه است که ۴۷۷ هزار نفر در این روستاها ساکن هستند.

روستاهای استان کردستان دارای ۱۳۴ هزار خانوار است و ترکیب ۴۷۷ هزار نفری جمعیت آن شامل ۲۴۰ هزار نفر مرد و ۲۳۰ هزار نفر زن است و متوسط رشد سالانه جمعیت آن در مقایسه سرشماری های سال ۹۰ و ۹۵ منفی یک دهم است.