تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

تهران- ایرنا- رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان پاکدشت گفت: در حال حاضرپاکدشت از ۱۳ کتابخانه عمومی ثابت و سیار برخوردار است که برای رسیدن به استاندارد کشور، به ۵ کتابخانه جدید در این شهرستان نیاز است.

محمد کارخانه روز شنبه به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی در گفتگوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد:شهرستان پاکدشت از ۱۲ کتابخانه عمومی ثابت شامل ۱۰ کتابخاننه نهادی و ۲ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه سیار روستایی با عنوان یار مهربان برخوردار است که از نظر تعداد فضای کتابخانه، رتبه پنجم استان تهران در اختیار این شهرستان است.
وی تعداد کل کتابهای موجود در کتابخانه های شهرستان را ۱۶۰ هزار نسخه برشمرد و افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر پاکدشتی عضو فعال کتابخانه‌های شهرستان هستند که با توجه به شرایط کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی نهاد کتابخانه‌های کشور، عضویت این افراد به صورت اتوماتیک تمدید می‌شود.
وی اظهار کرد: از نظر طرح آمایش جغرافیایی محله های مختلف همچون شهرک انقلاب، پارچین و قوهه به دلیل افزایش جمعیت به ۵ کتابخانه جدید نیاز دارد و تلاش می‌شود تا با کمک مسوولان، حداقل نیازهای این مناطق به کتابخانه برطرف شود.
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاکدشت گفت: اولین کتابخانه سیار پاکدشت سال ۱۳۸۶ با کمک مسوولین شهرستان راه اندازی و با فعالیت گسترده خود موفق شد تا دوبارعنوان کتابخانه برتر در سطح کشور را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: کتابخانه سیار پاکدشت ،شش روز و روزانه دو نوبت در روستاهای مختلف شهرستان حضور پیدا کرده و ۱۲ روستا را پوشش می‌دهد.
وی همچنین از افزودن یک دستگاه اتوبوس جهت کتابخانه سیار خبر داد و افزود: به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و عملکرد بهتر، یک دستگاه کتابخانه سیار دیگر در شهرستان پاکدشت راه اندازی می‌شود تا ۳۴ روستای شهرستان تحت پوشش قرار گرفته و هیچ روستایی بدون کتاب باقی نماند.
کارخانه با اشاره به این که با شیوع ویروس کرونا، کار کتابخانه‌های عمومی تعطیل نشده اظهار کرد: هر چند که با شیوع ویروس کرونا امکان استفاده علاقمندان به کتاب از فضای کتابخانه وجود ندارد ولی فعالیت این نهاد متوقف نشده و هفت باشگاه فعال درقالب جام باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان از طریق فضای مجازی اقدام به فعالیت های مختلف می‌کنند.
وی از معرفی کتاب، پویش کتاب، مسابقات قصه خوانی و داستان نویسی و همکاری با معلمان در برنامه شاد به عنوان بخشی از فعالیت باشگاه‌های کتابخانی یاد کرد.
رئیس کتابخانه‌های عمومی پاکدشت تصریح کرد: در سال گذشته همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، ۱۶۰ برنامه در قالب نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان کشوری، اختتامیه جشنواره رضوی، طرح دوستدار کتاب، برگزاری مسابقات در سطح مدارس و اختصاص دو زنگ در هفته به قصه گویی و داستان نویسی با همکاری آموزش و پرورش انجام شد و امسال نیز تلاش می‌شود تا با استفاده از بستر فضای مجازی، وِیژه برنامه‌های این هفته برگزار شود.
کارخانه به تقدیر از ۳۸ نویسنده بومی شهرستان در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: وجود آثار این نویسندگان در کتابخانه های شهرستان و معرفی به مردم و همچنین نقد و بررسی آثار این نویسندگان موجب پیشرفت و عملکرد بهتر این افراد می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر ۳ کتابفروشی در سطح پاکدشت مشغول به فعالیت است که با توجه به جمعیت شهرستان، این تعداد مناسب تأمین نیازهای این حوزه نیست و باید با استفاده از فضاهای موجود در شهرستان، ایجاد ایستگاه‌های مطالعه و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، نیاز مردم به کتاب را برطرف کرد.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
۲۴ تا ۳۰ آبان، هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.