بجنورد_ ایرنا_ معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ۲۲۶ عنوان کتاب امسال با شمارگان ۱۶۰ هزار جلد در این استان به چاپ رسیده است.

رضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کتاب ها با موضوعات دفاع مقدس، ادبیات، روانشناسی، کمک درسی و آموزشی و بومی محلی به عنوان چاپ نخست از سوی ۱۲ ناشر فعال داخلی استان منتشر شده است.

وی افزود: سال گذشته ۳۵۰ عنوان کتاب در استان به چاپ رسیده بود که در طرح حمایت از ناشران ۲۳۲ عنوان آن در کمیته خرید کتاب خریداری شده بود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: پارسال کتاب های ناشران و مولفان استان به ارزش ۶۷۰ میلیون ریال خریداری شده بود و در سال جاری نیز حدود یک میلیارد ریال کتاب از ناشران استان خریداری شده است.

وی با اشاره به خسارت عظیمی که شیوع ویروس کرونا به بخش فرهنگ و هنر وارد کرده است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت تسهیلات بود که با سازو کار پیش بینی شده در سامانه کارا، انتشاراتی‌های استان نیز از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

در استان خراسان شمالی۲۲ انتشارات فعالیت می کنند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

سرانه مطالعه در این استان با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که سالانه به ازای هر ایرانی تقریباً ۲ کتاب چاپ می‌شود.

خراسان شمالی با جم۸۶۳ هزار نفری، جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور دارد.