تهران- ایرنا- مشاور توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با تاکید بر تدوین راهبرد توسعه صادرات با محوریت اتحادیه اوراسیا، گفت: بالا بودن هزینه حمل‌ونقل کالا، نبود کامیون یخچال‌دار، هزینه بالای تولید کالا در ایران، فقدان برندسازی محصول و شناسایی نشدن بازار هدف از مهمترین مشکلات صادرات کالا است.

«میرهادی سیدی» در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بر ضرورت تدوین راهبرد توسعه صادرات با محوریت روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.

وی تصریح کرد: اتخاذ سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در راستای حمایت از استراتژی فوق، رفع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، اصلاح ساختار و کارکرد سازمان توسعه تجارت، حمایت هدفمند از صنایع منتخب، رژیم تجاری صادرات محور با مقیاس وسیع یا ساماندهی نظام تولید پراکنده و مستثنی نمودن روسیه و اوراسیا از سیاست‌های تنظیم بازار داخلی ( سیاست‌های ممنوعیتی یا محدودیتی) را از راه‌های توسعه تجارت با روسیه است.

سیدی همچنین بر ضرورت حمایت بخش دولتی در ارتباط با اتخاذ اقدام هایی با هدف تدوین راهبرد بلندمدت مانند توسعه صادرات با محوریت روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حمایت پرقدرت از تجار ایرانی مقیم روسیه به ویژه آستراخان و مسکو به عنوان کنش‌گران اصلی حوزه تجارت خارجی ایران با روسیه، لزوم ایجاد مرکز تجاری مدل مشابه ویتنام و اطلاحات بنیادین در آموزش و تربیت نیروی انسانی تاکید کرد.

وی افزود: تشکیل شبکه تامین کالا و ایجاد شرکت‌های مدیریتی صادرات در مقیاس بین‌المللی و ایجاد پایانه‌ای صادراتی مجهر به انبارهای بزرگ، سردخانه‌ای عظیم و ابزارهای بسته‌بندی کالا را از اقدامات ضروری بخش خصوص با حمایت سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایرانی برشمرد.

مشاور امور بین الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت همچنین بر لزوم روان‌سازی تجارت دوجانبه با امضای موافقت‌نامه تجاری کاملا آزاد با اتحادیه اقتصادی ارواسیا، همکاری دوجانبه در رفع موانع غیرتعرفه‌ای و تبدیل منطقه آستاراخان روسیه و گیلان به مرکز ثقل توسعه همکاری‌های اقتصادی مشترک دو جانبه، لزوم تولید مشترک در خاک روسیه و تشکیل شورای تجاری مدل شورای تجاری روسیه با چین و ترکیه تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی دقیق، شناسایی درست بازار، جلب اعتماد شرکت‌های داخلی روسیه، شناسایی رقبای داخلی و خارجی محصول صادراتی، بسته‌بندی مناسب و برچسب گذاری، بررسی و پایش مداوم بازار روسیه سبب صادرات موفق کالا به روسیه توسط بخش خصوصی می‌شود.

سیدی بر لزوم اصلاح ساختارهای بخش خصوصی اعم از صنوف، اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌های تجاری و استفاده از ظرفیت استراخان و ماخاچکالا تاکید کرد.

وی گفت: فعال سازی کریدور سبز گمرکی، اعمال مدیریت واحد و یکپارچه‌سازی نظام تصمیم گیری در مبادی گمرکات کشور و استفاده از تجربه کشورهای موفق در تسهیل و توسعه تجارت مانند تجربه اکوادور در صادرات گل و موز می تواند زمینه را برای رونق صادرات میان دو کشور فراهم آورد.

به گزارش ایرنا، سه کشور بلاروس، قزاقستان و روسیه در سال ۲۰۱۴ اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند و در آغاز سال ۲۰۱۵ همزمان با اجرایی شدن مفاد تجاری این معاهده دو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند تا در جهت بهبود روابط تجاری با کشورهای همسایه و جهان با یکدیگر مشارکت کنند.
پس از مدتی این اتحادیه برای رسیدن به توافق های تجاری، مذاکرات خود را آغاز کرد که در این میان کشورهایی مانند ازبکستان خواستار پیوستن به اتحادیه شدند و برخی دیگر مانند سنگاپور و ویتنام اقدام به امضای قراردادهایی برای تجارت آزاد یا مبادلات اقتصادی دیگر کردند.
ایران به عنوان یکی از کشورهایی که قصد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد، پس از مذاکراتی طی سال های گذشته، در ۵ آبان ماه سال ۹۸ با پنج کشور عضو این اتحادیه موافقت‌نامه ای موقت را امضا کرد که بر اساس آن ۸۶۲ قلم کالایی مورد توافق برای صادرات و واردات میان کشورهای مورد نظر، قرار گرفت.