تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی خواستار درنظر گرفتن شرایط روز برای نوشتن کتاب‌های کودکان شد و گفت: نویسندگان باید شرایط روز را سنجیده و متناسب با آن برای کودکان کتاب بنویسند.

 حجت الاسلام محمدحسن راستگو به مناسبت هفته کتاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز مفهوم کتاب با گذشته تفاوت کرده است. در گذشته وقتی سخن از کتاب می شد، منظور کتاب کاغذی و نوشتاری بود ولی امروزه رسانه های دیجیتال و مجازی می تواند حوزه های فراوانی را در این زمینه به خدمت بگیرد. با این حال کتاب و کتابخوانی از مواردی است که لازمه رشد فرهنگی و فکری یک ملت است که حتما باید با تجربیات و معارف و علوم اساتید گذشته و معاصر در ارتباط باشد تا بتواند از اندوخته های آنان استفاده کند و برای آینده ذخیره سازی کند. 
وی افزود: بر همین اساس نویسندگان کودک باید با درک شرایط روز به ویژه با مواردی که در رسانه های مجازی، تلویزیون، ماهواره و سایت های کودکان در خارج وجود دارد، در ارتباط باشند تا بدانند اکنون برای کودکان ما چه خوراک هایی توسط دیگران تهیه می شود و چه مقدار از آن مطلوب و با فرهنگ ایرانی اسلامی ما سازگار است و لذا نویسندگان باید شرایط روز را بسنجند و متناسب با آن برای کودکان کتاب بنویسند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: در این زمینه منابع غنی فراوانی همچون قصه های تاریخ اسلام داریم و شاید هزاران قصه در تاریخ خود داشته باشیم که امروزه هنوز کشف نشده یا توسط نویسندگان ما به قلم نیامده است. مثلا قصه هایی که مربوط به شان نزول آیات قرآن می شود از این جمله است. جریانی در صدر اسلام اتفاق افتاده و متناسب با آن آیه ای از سوی خدا نازل شده است و اگر بتوانیم این آیه را با شرایط قصه گویی امروز برای کودکان بیان کنیم، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

کتاب را از حالت صامت به حالت گویا درآوریم 

وی درباره شرایط قصه گویی امروز گفت: ما باید بتوانیم به صورت چند رسانه ای برای کتاب فعالیت کنیم. یعنی هم در آن صوت، تصویر و حرکت باشد و هم مواردی که خود کودکان قدرت تغییر و نظردهی داشته باشند. مثلا بخشی از قسمت ها را رنگ آمیزی کنند یا خودشان به اجرای نقش بپردازند یا صدا را تقلید کنند تا بتوانیم کتاب را از حالت صامت به حالت گویا و متحرک درآوریم که در آن صورت طرفداران بیشتری پیدا خواهد کرد و نویسندگان کودک باید آشنایی با رسانه های دیجیتال داشته باشند و قدرت تاثیرگذاری این رسانه ها را در کودکان ارزیابی کنند. 
راستگو اضافه کرد: البته معارف جنبی دیگری مانند روان شناسی کودک، ادبیات کودک یا خلاقیت و شرایط رشد فکری کودک را نیز باید در نظر داشته باشیم تا نویسندگان با توجه به شرایط زمان و مکان  کار کنند و کتابی بنویسند که متناسب با شرایط امروز باشد و در آن صورت می توان امیدوار بود که کتابخوانی و کتاب نویسی در ادبیات کودک و نوجوان ما رشد پیدا کند مشروط بر این که رسانه ها و نهادهای مربوطه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالانه وارد میدان شوند و برای کودکان کار کنند که در آن صورت نتایج بهتری خواهیم گرفت ولی وقتی یک نویسنده جدای از این آگاهی ها در خانه خود با ذهنیت ۲۰ یا ۵۰ سال پیش قصه برای کودکان بنویسد، آن قصه نمی تواند کارایی چندانی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد. 
وی افزود: نظریاتی وجود دارد که می توان قصه های تاریخ اسلام را به صورت دیگری برای کودکان عرضه کرد. یعنی قرار نیست تاریخ اسلام را فقط به صورت خشک و قصه خبری برای کودکان بنویسیم بلکه آن را با رفتارها و باید ها و نبایدهایی همراه کنیم که کودکان امروز با آن سر و کار دارند و لذا نویسندگان می توانند از قصه های تاریخ اسلام الهام بگیرند و آنها را وارد معارف امروز کنند و با زبان کودکانه بیان کنند که در آن صورت بیشتر تاثیرگذار خواهد بود. 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: مدتی پیش از یک نمایشگاه کتاب بازدید داشتم و شاهد استقبال مردم ا ز غرفه های مربوط به زبان های خارجی و کتاب های ترجمه شده یا بحث های تخصصی بودم ولی غرفه های ناشران دینی بسیار خلوت بود و این سوال مطرح است که چرا باید رویکرد نسل امروز ما به کتاب های ترجمه و خارجی بیش از کتاب های معارف خودمان باشد و این رویکردی است که تغییر آن نیازمند یک همت همگانی است و تلاش چند نویسنده و ناشر به تنهایی نمی تواند این رویکرد را تغییر دهد. 
وی درباره ضرورت نظارت بر محتوای کتاب های کودک و نوجوان گفت: در این زمینه وظیفه مقامات قضایی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما مهمترین مسئله برای کسی که می خواهد قصه دینی بنویسد این است  که خودش نسبت به معارف دینی آگاهی کامل داشته باشد. یعنی دوره های لازم را دیده باشد و مراحل مختلف را گذرانده باشد تا بتواند درباره دین اظهار نظر کند یا بتواند از منابع دینی داستان هایی را استخراج کرده و به زبان کودکانه  بنویسد.

هفته کتاب در یک نگاه
۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشوردر سال 72 شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد. در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.
نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.
همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و... با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.
براین اساس با مجموعه سیاستگزاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید،‌دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان ، اصحاب نشر و چاپ و کتاب و ... برگزار می شود.
امسال نیز همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا۳۰ آبان ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس اعلام و تاکید موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگان به ضیافت برگزاری هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی دعوت هستید.