به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، عصر امروز (شنبه) جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و نماینده شرکتهای حمل و نقل هوایی داخلی برگزار شد.
در این نشست، نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی، گزارشی از شرایط خود با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش تعداد پروازها و مسافرین بدلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ارائه و در ادامه شرح وضعیت مالی و همچنین بهای تمام شده هر ساعت صندلی برای پروازهای داخلی بیان شد.
در پایان جلسه با تایید اعضا مقرر شد قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی در خرداد ماه امسال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد.
همچنین مقرر شد محدودیت ارزانترین نرخ برای شرکتها از جدول فوق حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نخواهد داشت. همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین شده نیست.
انجمن شرکتهای هواپیمایی متولی ابلاغ قیمتهای جدید به شرکتها بوده و سازمانهای نظارتی متولی نظارت بر رعایت سقف اعمال شده هستند.
سازمان هواپیمایی کشوری از طریق سایت خود به آدرس cao.ir و همچنین شماره تلفن ۶۶۰۲۵۲۳۰ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات مردم است.
دلیل جلسه امروز ایرلاینها در سازمان هواپیمایی چه بود؟
به گزارش ایرنا عصر امروز شورای عالی هواپیمایی نرخ قطعی بلیت پروازهای داخلی را تعیین کرد. ماجرا از این قرار بود که از یک ماه گذشته و با دستور وزیر راه و شهرسازی شرکتهای هواپیمایی هزینههای مالی خود را به سازمان هواپیمایی ارسال کردند تا نرخ جدید بلیت هواپیما براساس این هزینهها باشد.
بهانه اصلی جلسه امروز گرانی چراغ خاموش بلیت هواپیما بود که ایرنا پیشتر در گزارشی با عنوان گرانی بلیت هواپیما از کجا آب میخورد؟ به آن اشاره کرده بود.
رییس سازمان هواپیمایی ۱۰ روز پیش بعد از بررسی که با تاخیر انجام داد گرانیهای چراغ خاموش را تایید کرد و گفت: شرکتهای هواپیمایی در همان دامنه نرخی قبلی اعمال قیمت میکردند اما مسألهای که وجود داشت این بود که دیگر نرخهای کف و میانی طیف نرخی که قبلا برای جذب مسافر و در ساعات و روزهای خاص اعمال میشد، اعمال نمیشد و اغلب شرکتها ارقام نزدیک به سقف طیف بلیتها را اعمال میکردند.
بر این اساس شرکتهای هواپیمایی در طیف نرخی که سال ۹۸ تعیین کردهاند، در دامنه نرخها قیمتها را افزایش دادهاند اما از سقف نرخی عبور نکردهاند، ضمن آنکه کلاسهای بالاتر را میفروشند و دامنه نرخها را برای مسافر محدود کردهاند و بر این اساس سازمان هواپیمایی تصمیم گرفت در جلسهای مشترک نرخنامه جدید را تصویب و اعلام کند.
هزینه یک بلیت و یک صندلی در پرواز رفت و برگشت بر اساس قیمت خدمات فرودگاهی، استهلاک هواپیما و موارد دیگر تعیین میشود و بر اساس سرجمع این هزینهها، هزینه تمام شده ایرلاین در مسیر پروازی مشخص میشود و بر اساس آن تعیین میشود که اگر قرار است قیمت بلیت افزایش یابد چقدر باید باشد.
سازمان هواپیمایی چند روز پیش اعلام کرده بود صورت مالی که برخی شرکتها به سازمان ارائه کردهاند همه نشان میدهد که با توجه به افزایش نرخ ارز و شیوع کرونا، ایرلاینها در این یک سال متضرر بودهاند و قطعاً در جلسه شورای عالی هوایی نرخ بلیت با توجه به هزینه شرکتها افزایش خواهد داشت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، یک نفر مطلع از اعضای سازمان هواپیمایی کشوری به انتخاب وزیر راه و شهرسازی، یک نفر از اعضای مطلع از وزارت امور اقتصادی و دارایی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی، یک نفر نماینده مطلع از سازمان برنامه و بودجه به انتخاب رییس سازمان برنامه و بودجه، یک نفر متخصص حقوق هوایی به انتخاب وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از اعضای شورای عالی هواپیمایی کشوری هستند.