تهران - ایرنا - دولت انتقالی سودان که در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار شدید افکار عمومی این کشور قرار دارد و به همین دلیل راهبرد پنهان کاری را در پیش گرفته است در اقدامی جدید سعی در مخفی کردن سفر یک هیات رژیم صهیونیستی به این کشور دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه سودانی «اخبار سودان» روز یکشنبه به نقل از یک منبع در دولت انتقالی این کشور نوشت که یک هیات از رژیم صهیونیستی امروز برای تایید عادی‌سازی روابط و توسعه روابط بین دو کشور به خارطوم سفر می‌کند.  

این روزنامه اضافه کرد که یک منبع رژیم صهیونیستی پیش از این در روز سه شنبه هفته گذشته از تصمیم این رژیم برای اعزام یک هیات از فلسطین اشغالی به سودان برای توسعه روابط خبر داده بود.  

خبر عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی ۲۳ اکتبر گذشته اعلام شد.  

در همین حال روزنامه «الراکوبه» سودان نوشت که به رغم تاکید منابع رسانه‌ای رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه یک هیات اسرائیلی امروز (یکشنبه) از خارطوم دیدار خواهد کرد اما وزارت امور خارجه ضمن اعلام بی‌اطلاعی از سفر این هیات تاکید کرد که کابینه و هیات دولت انتقالی از چنین سفری اطلاع ندارند. 

به نوشته این روزنامه سودانی،  «عمر قمرالدین» سرپرست وزارت امور خارجه این کشور روز گذشته گفت که وزارتخانه وی و هیات دولت از این سفر و جزئیات آن اطلاع ندارند و هیچ‌کس از آن‌ها را از ماموریت هیات اسرائیلی مطلع نکرده‌ است. 

وی اظهار داشت: من وزیر امور خارجه هستم اما در رابطه با سفر هیات اسرائیلی هیچکس با من و این وزارتخانه تماس نگرفته است و ما درباره این سفر همانند دیگران از طریق رسانه‌ها متوجه شده‌ایم.  

با اینحال، رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی سه شنبه گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که یک هیات اسرائیلی امروز یکشنبه برای گفتگو با مقامات سودانی در مورد روند عادی‌سازی روابط بین دو کشور به خارطوم سفر می‌کند.  

 به گفته این منبع کارمندانی متخصص در زمینه‌های مختلف حرفه‌ای هیات مورد نظر را تشکیل می‌دهند و این هیات دارای ماهیت سیاسی نخواهد بود و تعداد آن‌ها کمتر از هیاتی است که در سپتامبر گذشته به امارات سفر کرده ‌بود. 

روزنامه الشرق الاوسط نیز هفته گذشته به نقل از یک منبع حاکمیتی گزارش داد که هیات یاد شده متشکل از چندین ملیت از جمله اسرائیلی است و ماهیت فنی و غیررسمی دارد. 

 به گفته این منبع، این احتمال وجود دارد که این دعوت از طرف تجار صورت گرفته باشد و به همین دلیل دولت سودان درخواستی از تل آویو برای سفر دریافت نکرده‌ است. 

در همین حال ناظران سیاسی معتقدند که چنانچه این دعوت از سوی تجار سودانی انجام شده باشد و دولت از آن اطلاع نداشته باشد پیش از سفر باید امور دیپلماتیک آن انجام شود زیرا به هنگام ورود به خاک کشور میزبان، دولت باید اجازه ورود آن‌ها را صادر کند و بدون شک چنانچه این سفر انجام شود، پیش از آن هماهنگی‌های لازم بین مقامات دو دولت  انجام شده است.   

به جز اظهارات وزیر امور خارجه، تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی دیگری از سوی دولت انتقالی سودان درباره سفر هیات رژیم صهیونیستی به خارطوم و ماهیت و ماموریت آن انجام نشده است و ناظران سیاسی معتقدند با توجه به اینکه پیش از این دولت انتقالی در رابطه با پرونده عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی بسیار محتاطانه و با مخفی کاری رفتار کرده است، احتمال دارد که این بار نیز به پنهانکاری خود ادامه دهد.  

در فوریه گذشته، انتشار خبر دیدار غیرمنتظره «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در «انتبه» اوگاندا جنجال به پا کرد اما «برهان» این اقدام فاش شده از سوی رسانه‌های اسرائیلی را در راستای منافع سودان توجیه کرد. 

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی یک هیات اسرائیلی در ۲۲ اکتبر از سودان بازدید کرده است و این همان هیاتی بوده است که در ۲۱ سپتامبر با مقامات سودانی در ابوظبی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی دیدار داشت و جلسات بسیار سری با رئیس شورای حاکمیت و «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان برای حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم به شرط توافق با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشته ‌است.  

اقدام‌های پنهانی مقامات دولت انتقالی سودان و تصمیم آن‌ها بدون رای و نظر مردم این کشور موجب خشم برخی از احزاب و تودهای مردم در این کشور آفریقایی شده است بگونه‌ای که کمتر از دو هفته بعد از اعلام عادی‌سازی روابط خارطوم با تل‌آویو، حزب کمونیست سودان با متهم کردن ائتلاف حاکم به پنهان کاری و انعقاد توافق‌نامه‌های مشکوک و ضد مردمی از این ائتلاف خارج شد. 

این حزب سودانی در بیانیه‌ای افزود: ایستادن در کنار مردم و مسائل آن‌ها را به جای گمراه کردن آن‌ها و کاشت آرزوهای دروغ برای فریب را انتخاب کرده است.  

دونالد ترامپ دوم آبان امسال در کاخ سفید بطور رسمی اعلام کرد که عادی‌سازی روابط میان رژیم اسرائیل و سودان آغاز شده است.  

به دنبال این اقدام،  مردم این کشور طی چند روز در اعتراض به این توافق در خارطوم تظاهرات کردند.  

برقراری روابط میان سودان و رژیم اسرائیل پس از اعلام ترامپ به کنگره مبنی بر این‌که وی قصد دارد سودان را از لیست حامیان مالی تروریسم خارج کند انجام گرفت . بر اساس این توافق مقرر شد سودان برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی تروریسم ۳۳۵ میلیون دلار پرداخت کند. 

کاخ سفید، عربستان سعودی را مجبور به پرداخت این جریمه همراه با ارائه بسته‌های کمک مالی به سودان کرده است.    

روزنامه واشنگتن پست پیش‌تر گزارش داده بود، وزارت خارجه دولت ترامپ بشدت در حال وارد کردن فشار به دولت سودان برای اعلام عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است تا ترامپ بتواند از آن بهره برداری انتخاباتی کند.