اصفهان - ایرنا - مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: لازم است که هنر را به مثابه اثرگذارترین ابزار در جهت نزدیکی بیشتر فرهنگ قرآن با مردم و جوانان بکار بگیریم.

به گزارش ایرنا، محمد هادی عسکری شامگاه روز یکشنبه در آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور که بصورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، افزود: ما باید از هنرهای اصیل و فاخری چون نمایش، هنرهای تجسمی و معماری برای انتقال و نهادینه کردن روح قرآن و معارف دانش شمول آن در جوانان بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه با توجه به روابط بین کشورها و ملت‌ها، ما مسلمان خود را صاحب رسالت تبلیغ می‌دانیم، اظهار داشت: هنر، معنادارترین، لطیف‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار برای ایفای این رسالت است.
عسکری با اشاره به اینکه جهان اسلام تاثیرپذیری گسترده ای از قرآن در بخش‌های مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی دارد که در ایران اسلامی مبدا پیدایش آثار گرانقدری شده است، خاطرنشان کرد: گستره و غنای این آثار، ایران را از سایر ممالک اسلامی متمایز کرده است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه و جهان امروز نیازمند معنویت، عقلانیت و تدبر در قرآن و مفاهیم متعالی آن است، گفت: امید است که بتوانیم از ظرفیت عظیم تشکل‌ها، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشجویی و بین رشته‌ای  با محوریت تدبر در قرآن بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما باید با با ترسیم مدلی برای آینده با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از این ظرفیت‌ها بهره بگیریم، دانشجویان را در کانون معنویت دانشگاه حفظ کنیم و از این طریق پیام‌های امیدبخش و معنوی از طرف دانشگاه به جامعه ارسال کنیم.

عسکری با اشاره به اینکه بزرگترین رسالت مدیریت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش قرآنی، ترویج و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی است، گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشجویان یکی از کهن ترین جشنواره های وزارت علوم است که در آن به همه سلایق دانشجویی توجه شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین گفت: جشنواره قرآن و عترت دانشجویان از مهمترین رویدادهای حوزه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور است تا کنون بصورت پیوسته و متوالی در هر سال برگزار شده است.

غلامرضا غفاری با اشاره به بی‌بدیل بودن نقش آفرینی آموزه‌های دینی در هویت دینی دانشجویان و فضاهای علمی افزود: تلاش هایی که در این عرصه می‌شود امکان و فرصت بیشتری را برای آشنایی با آموزه های قرآنی فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: تلاش وزارت علوم در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در تنوع بخشی به فعالیت‌های قرآنی بسیار چشمگیر است تا فرصت مشارکت بیشتر برای دانشجویان فراهم شود.

غفاری به اثرگذاری قرآن در زندگی و فضاهای مختلف، اشاره و تصریح کرد: پیوند مطالعات و تحقیقات قرآنی با خواسته‌ها و نیازهای جوامع امروزی نکته قابل توجهی است و انتظار می‌رود که پژوهش‌های این عرصه در قالب فعالیت‌های قرانی بتواند پیوند لازم با نیازها و مسائلی که جوامع انسانی با آن مواجه هستند را برقرار کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور گفت: امسال با توجه به توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام(ص) و با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنوار، شعار "محمد پیامبر رحمت و مهربانی " برای این رویداد انتخاب شد.

سید مهران نحوی با اشاره به برگزاری این جشنواره در ۶ بخش اصلی آوایی، معارفی،هنری، فناوری، ادبی و پژوهشی گفت: مرحله دانشگاهی این جشنواره در بهمن و اسفند سال گذشته، آزمون کتبی در یازدهم آبان جاری و آزمون شفاهی رشته‌های مختلف نیز در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم آبان بصورت مجازی برگزار شد.

وی، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را قابل توجه خواند و اظهار داشت: در بخش آوایی حدود ۴۰۰ شرکت کننده، کتبی ۲۰۰ شرکت کننده، هنری ۸۰ اثر برگزیده، فناوری ۵۰ اثر و در بخش ادبی نیز ۸۰ اثر ارسالی به رقابت پرداختند.

نحوی با بیان اینکه داوری بخش های هنری توسط استادان برجسته و داوری بخش آوایی توسط داوران ملی و بین‌المللی انجام شد، خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره بصورت مجازی فرصت هایی نیز بهمراه داشت از جمله اینکه دانشجویانی که در برخی موارد امکان حضور فیزیکی در دوره های قبل را نداشتند امسال فرصت حضور آنها بصورت مجازی فراهم شد.

در پایان این آیین، اسامی برگزیدگان  سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در بخش آوایی در رشته های قرائت (تحقیق، ترتیل)، دعا و مناجات‌خوانی، اذان، تواشیح، حفظ (۵، ۱۰، ۲۰جزء، حفظ کل)، بخش معارفی(کتبی) شامل رشته‌های آشنایی با سیره معصومین، آشنایی با نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه، احکام، پرسمان معارفی، آشنایی با احادیث اهل بیت، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی، سبک زندگی و بخش هنری شامل رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، معرق و منبت، فیلم کوتاه، عکس و پوستر اعلام شد.

همچنین رتبه‌های اول تا سوم رشته‌های اپلیکیشن و شبکه های مجازی به‌عنوان زیرمجموعه بخش فناوری، رشته های شعر، داستان کوتاه، نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی در بخش ادبی و تلخیص کتاب، نقد کتاب و مقاله نویسی در بخش پژوهشی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، ویژه برنامه‌های سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در مرحله کشوری و پایانی از جمله داوری آثار و برگزاری مرحله نهایی بخش معارفی(کتبی) از سوم آبان امسال آغاز و آیین اختتامیه آن، شامگاه یکشنبه بیست و پنجم آبان با شعار "محمد(ص) پیامبر رحمت و مهربانی" برگزار شد.

این آیین بصورت مجازی با حضور دانشجویان فعال قرآنی از سراسر کشور و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.