صفهای طولانی با تراکم بسیار، ازدحام و شلوغی، شانه به شانه هم ساییدن برای رسیدن به باجه، این توصیفات در روزی عادی قبل از حدود ۹ ماه پیش فقط نشان از رونق فعالیتهای شرکت پست داشت و شاید در پایان سال به ارائه آماری چند برابری و از ارائه خدمات و یا حتی جذب سرمایههای مادی و معنوی بیشتر میانجامید؛ اما این عبارتها، این روزها خبر از ترس و نگرانی از شیوع بیماری کرونا در میان مردم و فرسودگی کارمندان شرکت پست دارد.
بسیاری از کسب و کارهای الکترونیکی رونق گرفتهاند و هیچ مرزی در هیچ جغرافیایی برای فروشنده و خریدار وجود ندارد. شما میتوانید در حالیکه در اتاق خود در شیراز نشستهاید، لباسی را پشت ویترینهای مجازی فروشگاهی در کیش ببینید و هفته بعد آن را در کمدتان داشته باشید.
این میزان گرایش به خرید پستی را در کنار خدماتی بگذارید که شرکتها و مجموعههای دولتی یا خصوصی به پست واگذار کردهاند؛ همچنین کسب و کارهای کوچکی که با وخامت وضعیت مالیشان راه چاره را در ایجاد فروشگاه مجازی میبینند.
همین اتکا به فرآیند الکترونیکی و پستی خرید کالاها بسیاری از کسب و کارها را در وضعیت بحرانی از لحاظ اقتصادی سرپا نگه داشته است و اجازه نداده بنگاههای کوچک متحمل زیان بیش از حد شوند.
با این حال، سویه دیگر این رغبت و البته نیاز به پست، با فشار زیادی که به سیستم وارد میشود، آسیبهایی را نیز به همراه دارد، ممکن است بستهها به موقع به مقصد نرسند و در آن میان، مدرکی یا دارویی ضروری باشد که زندگی فردی به آن وابسته است، ممکن است بیش از گذشته بستهها گم شوند یا حتی آسیب ببینند و همانگونه که بسیاری خریدهای موفقی از طریق پست داشتهاند، بسیاری هم از روند تاخیر پیش آمده گلایهمند باشند.
مهران فریدوند یکی از شهروندان شیرازی است که در تماس با خبرگزاری ایرنا، از وضعیت تاخیر در دریافت مرسوله پستیاش شکایت داشت.
دوراهیهای خرید اینترنتی با استفاده از سیستم پستی
او به خبرنگار ایرنا گفت: مدتی پیش دل را به دریا زدم و به تشویق دوستان و آشنایان از یکی از صفحات اینترنتی خرید کردم تا زمانی که فروشنده ناشناس، کد رهگیری مرسوله را ارسال نکرد آرام و قرار نداشتم و هر آن نگران کلاهبرداری اینترنتی بودم؛ اما همین که کد را فرستاد و آن را در سامانه شرکت پست بررسی کردم، خیالم راحت شد.
این شهروند ابراز داشت: با این حال، حدود ۱۰ روز است که هیچ تغییری در وضعیت مرسوله پستیام ایجاد نشده است و ثبت شکایت در سامانه پستی نیز همان پاسخی را میدهد که در آخرین وضعیت بسته میتوانم ببینم.
او افزود: از یک طرف باید در خانه بمانیم و نیازهایمان را از راه دور رفع کنیم، از یک سو مدام تشویقمان میکنند که خرید اینترنتی داشته باشیم تا به کسب و کارهای کوچک کمک کنیم؛ اما از روی دیگر سکه تاخیر در ارسال محموله است که فرد را وادار میکند تا حضوری به اداره پست مراجعه کند و اینها با هم نمیخواند.
یکی از صاحبان کسب و کار اینترنتی که در حوزه پوشاک مشغول به کار است نیز به ایرنا گفت: اخیرا تصمیم گرفتهایم به مشتریان بگوییم که اگر سفارش ضروری و عجلهای دارند از سرویس پست خصوصی استفاده کنند یا به ما سفارش ندهند.
زهرا ریاضی اظهار کرد: این از آن رو است که اولین فردی که مردم برای شکایت درباره دیر رسیدن بسته پستیشان میشناسند فروشنده است؛ مخصوصا کسانی که بار اول است از ما خرید میکنند و هنوز اعتمادی به صداقت کاریمان ندارند.
او ادامه داد: گاهی کار به دعوا هم رسیده اما چند روز بعد بسته رسیده و فرد از ما عذرخواهی کرده است؛ متاسفانه بسیاری نمیپذیرند که زمان رسیدن بسته دست ما نیست و در این وضعیت بحرانی شیوع کرونا تاخیرها طبیعی است.
این تنها یک نمونه از گلایههای شهروندانی است که این روزها با پست سر و کار بیشتری دارند، برخی هم میگویند که در انتظار بستهای در خانه ماندهاند اما بستهشان برگشت خورده یا باید حضوری برای دریافت آن به پست مراجعه کنند.
سفارشهای پستی در فارس ۷ برابر شده است
برای بررسی وضعیت پست در دوران کرونا، به سراغ مدیر کل شرکت پست فارس رفتیم، مهدی آزادی در گفتوگو با ایرنا از افزایش حجم کاری هفت برابری این مجموعه سخن گفت و بیان داشت: با شیوع کرونا، بسیاری از مردم به حوزه تجارت الکترونیک روی آوردند و افزایش حجم فعالیتها در کوتاهمدت فشار بسیاری به شبکه پستی کشور وارد آورده است که فارس نیز از آن جدا نیست.
او اظهار کرد: با وجود فشارها، سیستمهای اداری در توسعه زیرساختها با مشکلاتی مواجهاند که به دلیل تداوم فشار کاری هنوز فرصتی برای تامین آنها فراهم نشده است؛ درنتیجه سعی کردیم با افزایش ساعت کاری همکاران و بهرهوری از نیروهای موجود افزایش حجم بار را تعدیل کنیم.
۴۰ نفر در پست فارس مبتلا به کرونا شدهاند
مدیرکل پست فارس افزود: در حدود ۱۰ روز اخیر بیش از ۴۰ نفر از همکاران ما در بخشهای مختلف ازجمله حوزه قبول، تجزیه، مبادلات و توزیع دچار بیماری کرونا شدند و با آنکه تمام همت خود را به کار بستهایم که برای امور جاری مردم مشکلی پیش نیاید، تاخیرهایی در ارسال مرسولات ایجاد شده است.
آزادی با بیان اینکه همه مشکل محدود به فارس نیست، ادامه داد: گاه مرسولات با سه یا چهار روز تاخیر وارد استان میشود؛ چراکه طی این مدت کوتاه امکان خریداری کامیون جدید و یا جذب نیرو فراهم نشده و بر روند کار تاثیر گذاشته است.
به گفته مدیرکل پست فارس با آنکه بسیاری از ادارههای دولتی کارهای خود را با تعداد نیروی کمتر و به صورت دورکاری انجام میدهند و حتی خدمترسانی بانکها محدود شده است، همه کارمندان این اداره حتی روزهای تعطیل هم سر کار بودهاند و این فشار کاری بهویژه در یک ماه اخیر با افزایش تعداد پرسنل درگیر با کرونا، بیشتر هم شده است.
وی اظهار کرد: تا جای ممکن و از روشهای مختلف سعی کردهایم به مردم یادآور شویم که در شرایط کنونی تاخیر طبیعی است تا برنامهریزی کنند و آسیب نبینند.
آزادی با بیان اینکه پست فارس، تنها یک حلقه از شبکه خدماترسانی گسترده در کشور است، گفت: تا آنجا که به مشتریان دسترسی داشتهایم بابت دیر رسیدن بستهها به دلیل بیماری همکاران عذرخواهی کردهایم و شاید بتوان گفت بعد از شبکه بهداشت و درمان، کارمندان شرکت پست مظلومانه و بیصدا زیر فشار کار میکنند.
فعالیت پست در کاهش شیوع کرونا موثر است
او بیان کرد: اینکه شهروندان به سمت پست آمدهاند را افتخاری برای مجموعه خود میدانیم؛ چراکه باعث کاهش شیوع بیماری در جامعه میشویم. با حضور یک پستچی در هر مسیر تقریباً نیاز نیست ۸۰ نفر نفر از مردم از خانه بیرون بیایند و همین موضوع در قطع زنجیره کرونا اهمیت دارد.
تقاضاهای غیرضروری مشکلساز است
مدیرکل پست فارس از مردم درخواست کرد که امور اولویتدار خود را به پست بسپارند زیرا حجم تقاضا بسیار زیاد است، گاه میبینیم برخی افراد وسایل غیرضروری را نیز مثلا بر حسب اینکه ارزان بوده بهصورت الکترونیکی سفارش میدهند که به رسیدگی سروقت به تقاضاها آسیب میزند.
آزادی ابراز داشت: ممکن است دارویی لابهلای این شلوغیها باشد که تاخیر در ارسال آن جان هموطنی را به خطر بیندازد؛ از همین رو تقاضای غیرضروری در وضعیت کنونی مشکلساز شده است.
وی افزود: در این میانه گاه با کم لطفیهایی هم مواجه هستیم؛ با این حال تلاش میکنیم تاخیر ایجادشده را جبران کنیم و مشکلات را سریعتر رفع کنیم.
مدیرکل پست فارس با بیان اینکه تاخیر در شیراز ممکن است دو تا سه روز مازاد بر زمان معمول دریافت مرسوله باشد، گفت: بعضی بسته ها در طول شبکه قبول یا در راهآهن گیر میکند که با توجه به افزایش ظرفیت شبکه طبیعی است.
او با تاکید بر اینکه نمیتوان از دولت در شرایط بحرانی توقع تامین نیرو یا ماشین داشت، بیان کرد: پیش از این روزانه پنج کامیون بسته پستی وارد فارس میشد که حالا به حدود ۱۷ کامیون در روز رسیده است و به هر حال معذوریتهایی را ایجاد میکند.
این مقام مسوول درباره مرز بین تخلف و مشکلات پستی گفت: اگر شکایتی بابت تاخیر، گم شدن یا نرسیدن بستههای پستی ثبت شود، افزون بر اینکه وظیفه داریم پاسخگو باشیم، در برخی موارد باید غرامت هم بپردازیم. پست همه شکایتها را ثبت و رسیدگی میکند و درصورت لزوم خسارت نیز پرداخت خواهد کرد، این در وضعیتی است که تاخیر فراتر از حد معمول باشد یا آسیب به بسته پستی وارد شده باشد.
وی افزود: مرکز تماس تلفنی و سامانه شکایات به آدرسeop.post.ir و نیز حوزه بازرسی پست موارد را پیگیری میکنند و پاسخگوی شکایتهای مردمی هستند.
مدیرکل پست فارس ابراز امیدواری کرد که شهروندان هم مردم در کنار نیمه خالی، نیمه پر لیوان را هم ببینند و با شکیبایی کارمندان شرکت پست را به کارشان دلگرمتر کنند تا در وضعیت فشار کاری و بحران بیماری، امیدوارتر پای کار بمانند.