به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی با محوریت ارایه گزارش کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان با آسیب بینایی از طریق ویدئو کنفرانس افزود: ۱۸۷ محتوای آموزشی برای نابینایان تالیف یا مناسب سازی شده است.
حسینی گفت: این تعداد محتوای آموزشی شامل ۱۰۳ عنوان کتاب بریل، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۴۱ عنوان کتاب درشت خط ویژه تمامی دوره های آموزش و پرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: تالیف ۲۰ عنوان راهنمای معلم و ۷ دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای تولید شده در حوزه دانش آموزان با آسیب بینایی است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ۶ هزار و ۷۲۰ دانش آموز آسیب دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد ۴ هزار و ۵۸۵ دانش آموز در مدارس تلفیقی و ۲ هزار و ۱۳۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در ۴۳۲ کلاس درس و ۳۲ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.
حسینی تحول در توسعه رشته های تحصیلی و تغییر جهت از شاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر شمرد و افزود: گسترش رشته های تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: تاکنون رشته های مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان ایجاد شده است. این دانش آموزان در مدارس عادی نیز می توانند در تمامی رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند.
۵۰ درصد برنامه نهضت آموزش خط بریل اجرا شده است
حسینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تاکنون ۵۰ درصد این برنامه در استان ها اجرا شده است و استان ها باید بر اساس سهمیه تعیین شده برای تحقق ۱۰۰ درصدی این برنامه تلاش کنند.
افتتاح ۱۰ اتاق چند حسی تا پایان امسال
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: همچنین ۲ اتاق چند حسی نیز در سال جاری افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر افتتاح خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با آسیب بینایی یکی از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است و تاکنون ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی آغاز شده است.
پارک جهت یابی در راستای ارتقای سطح یادگیری مهارت های ضروری مانند آموزش جهت یابی و حرکت راه اندازی می شود.