مشهد- ایرنا- سرپرست مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به وقوع بیشتر حوادث گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منوکسید کربن در فصول سرد سال نخسیتن اقدام در مواجهه با فرد دچار گازگرفتگی انتقال او به هوای آزاد است.

دکتر علی یزدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در ‏صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسید کربن و گازهای دیگر باید احیای قلبی ریوی پایه توسط افراد آشنا به این امر آغاز شده و ‏با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌هاست ادامه داد: از این مرگ، به عنوان مرگ خاموش یاد می‌شود. ‏منوکسیدکربن، گازی بی رنگ، بی بو، بی طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های‎‏ فسیلی ‏مانند نفت، گاز، بنزین تولید می‌شود و در صورت مسمومیت، فرد به خواب رفته را آرام آرام به سوی مرگ می‌برد.

سرپرست مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن به صورت متفاوت در افراد ظاهر می‌شود و در ‏برخی موارد به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‏استفراغ در فرد است.

وی افزود: علایم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین‌تری از ‏منوکسیدکربن بروز می‌کند. تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

یزدانی ادامه داد: در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‌دهد.
وی گفت: تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز منوکسید کربن که اغلب در اثر زندگی در شهرهای با هوای آلوده رخ می‌دهد، می‌تواند فرد را به بیماری های قلبی عروقی مبتلا ‏کند.