بغداد – ایرنا- نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بارزترین مدافع حاکمیت بغداد و اربیل در جریان یورش گروه تروریستی داعش به خاک عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی بود.

به گزارش ایرنا، «عالیه نصیف» عضو پارلمان عراق امروز دوشنبه در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد که ادعای برخی سران سیاسی کُرد عراق مبنی بر" نقش ایران در عدم تصویب ماده مربوط به تخصیص مبالغی برای اقلیم کردستان عراق در قانون اخیر استقراض در پارلمان اساسا بی پایه و اساس است".

عالیه نصیف این سران کُرد را مورد سرزنش قرار داد و دفاع جمهوری اسلامی ایران از امنیت اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق را به آنها متذکر شد و گفت که گویی "سران کرد نقش بسیار بارز ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت اربیل را در جریان یورش گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی از یاد برده اند".

پارلمان عراق پنجشنبه گذشته لایحه استقراض از منابع داخلی و خارجی برای جبران کسری بودجه دولت این کشور را تصویب کرد که با اعتراض نمایندگان کردها در پارلمان روبه رو شد زیرا می خواستند که سهم کارکنان اقلیم کردستان عراق در استقراض جدید مشخص شود اما پارلمان بدون تعیین سهمیه ها، تصمیم گرفت آن را به تصویب برساند.

عالیه نصیف درج نشدن ماده مربوط به تخصیص مبالغی به اقلیم کردستان عراق در قانون استقراض را براساس فرایند طبیعی و قانونی پارلمان عراق و رای اکثریت دانست و گفت که رهبران رده اول عراق از درج این ماده حمایت می کردند اما اجماع و توافق نمایندگان به گونه ای بود که این ماده تصویب نشود.

«سعد المطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی نیز روز یکشنبه تاکید کرده بود که نجات شهر «اربیل» در اقلیم کردستان عراق از خطر اشغال از سوی گروه تروریستی داعش، مرهون مجاهدت سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس بود.

المطلبی تصریح کرده بود: وقتی گروه تروریستی داعش به چند استان عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی یورش برد، در آستانه ورود به شهر اربیل و سیطره بر این شهر بود.

وی افزود: اما این شهید حاج قاسم سلیمانی بود که شهر اربیل را از سقوط به دست گروه تروریستی داعش نجات داد.
درپی ظهور گروه تروریستی داعش، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور در میادین نبرد و فرماندهی نیروها نقش فعال، موثر و کلیدی را در پیروزی بر این گروه تروریستی تکفیری ایفا کرد.

مسئولان، احزاب و شخصیت های سیاسی و دینی عراق تاکنون در مناسبت های مختلف بر نقش بارز جمهوری اسلامی ایران در کمک همه جانبه به کشورشان در نبرد با داعش و جلوگیری از سقوط شهرهای بغداد و اربیل و شکست دادن این گروه تروریستی تاکید و از آن تقدیر کرده اند.