تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه مکانی برای مراقبت از فرزندان است؛ بنابراین باید به فرزندان آموزش دهیم که چگونه در برابر خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در جامعه از خود مراقبت کنند.

محسن حاجی میرزایی امروز سه شنبه در دومین اجلاسیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: هیچ نوع آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، بنابراین باید در مکان‌هایی که امکان حضور از نظر شیوع ویروس کرونا وجود دارد، به تدریج آهنگ حضور دانش آموزان در مدرسه زده شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: در بسیاری از مناطق کشور امکان حضور دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد و شیوع ویروس به شدت گسترده نیست. برخی از دانش‌آموزان مانند کلاس اولی‌ها و هنرستانی‌ها باید به مدرسه بروند تا کار آنها پیش رود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: حتی اگر قرار باشد دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدرسه نیایند، مدرسه نباید تعطیل شود؛ چرا که مدرسه حلقه اتصال خانواده با معلم، مدیر و کانون پیوند خانواده با آموزش و پرورش است و در صورت تعطیلی مدارس حلقه اتصال از بین می‌رود.

ترجیح آموزش حضوری است

حاجی میرزایی ادامه داد: امتحانات نهایی و کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و هیچ مشکلی درخصوص شیوع ویروس کرونا پیش نیامد. ترجیح بر این است که تا جایی که امکان حضور دانش‌آموزان وجود دارد و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه می‌دهد، آموزش حضوری باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه حضور در مدارس را ندهد، آموزش و پرورش هم از این تصمیم تبعیت می‌کند.

 وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا دربرابر یک پدیده غیرمنتظره قرار گرفته‌ایم که همه اهداف را در معرض خطر قرار داده است. هیچ کس در تمام دنیا تجربه‌ای در این زمینه نداشته است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه پیشتر همه فرآیند و ساختارهای آموزش و پرورش مبتنی بر حضور دانش آموزان شکل گرفته بود، گفت: باید مراقبت شود که دانش آموزان در این دوره آموزش لازم را ببینند. یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری این است که جامعه در برابر تکانه‌ها بتواند از خود، هویت و شخصیتش دفاع کند و تعادل خود را از دست ندهد. از این رو به سرعت باید در جهت شکل گیری تعادل باشیم. دانش آموزان باید بدانند نقش آنها در زمان شیوع ویروس کرونا چگونه است.

وی خاطرنشان کرد: این دوره نیازمند حمایت‌های گسترده‌تری است. بطور مثال شبکه شاد بستر مهمی را در این زمان برای برقراری ارتباط و دنبال کردن اهداف ایجاد کرده است که اتحادیه انجمن‌های اسلامی هم می‌تواند از این بستر برای پیشبرد اهداف استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: در زمان‌های گذشته امکان برقراری ارتباط با تمام مدیران به این سادگی وجود نداشت؛ هرچند ارتباط مجازی جایگزین تعامل حضوری نمی‌شود، اما سامانه شاد این امکان را میسر کرده که همه در این فضا با یکدیگر از راه دور در تعامل باشیم.

نقش اتحادیه انجمن‌های اسلامی در برابر آسیب‌های اجتماعی
حاجی میرزایی همچنین درباره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: نام اتحادیه اتحاد، وحدت، اسلام است و یک مجموعه جوان را در خود جای داده است. اجتماع این مفاهیم در کنار هم را می توان یک ویژگی‌ ناب دانست که جهت‌دهی مناسبی را در جامعه دانش‌آموزی شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان مجموعه‌ای از نقش‌های متنوع و مهم را برعهده دارد، اظهار داشت: در حال حاضر جامعه به طور مکرر در معرض خطرات مختلفی قرار دارد که این تغییرات هم سلامت جسمی، روانی و اجتماعی نسل را نشانه می‌گیرد و به سرعت افراد را از یک موجود فعال به منفعل تبدیل می‌کند/ از این رو باید توانمند باشد و مورد مراقبت قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هم یکی از تلاش‌هایی است که انجمن باید مورد توجه قرار دهد، چراکه نسل دانش آموزان بیش از پیش در معرض خطر قرار دارد. اعضای انجمن باید در درجه اول در مراقبت از خود و سپس اعضای جامعه یاری رسان آموزش و پرورش باشند.

دست اندرکاران تغییرات کتب درسی از منتقدان سند ۲۰۳۰ هستند

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تغییرات کتب درسی و حذف تصویر قرآن از نگاره کتاب فارسی اول دبستان گفت: برخی به نادرست گفتند که این اقدام در جهت اجرای سند ۲۰۳۰ بوده است. همه دست اندرکاران اعمال این تغییرات از جمله حذف تصویر قرآن خود از منتقدان این سند هستند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: تغییر این کتاب از موضع دفاع از قرآن بوده و هدف آن‌ها حمایت از قرآن و نه حذف آن بوده است. هرچند بی ‌دقتی‌هایی در این‌باره صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، دومین اجلاسیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان امروز  در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.