نوشهر- ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر از شناسایی دست‌کم هفت هزار بیماری دیابتی در این شهرستان خبر داد و گفت: افراد دیابتی در برابر کرونا آسیب‌پذیرتر هستند و به همین خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و حتی در صورت امکان خانه‌نشینی برای این افراد از ضرورت بیشتری برخوردار است.

به گزارش ایرنا ، بیست و چهارم تا سی ام آبان ماه هفته دیابت نام دارد. دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌ای است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و سلول‌ها را قادر می‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرند و برای تولید انرژی استفاده کنند.

دکتر سیدرحیم سیدپور روز سه شنبه به مناسبت هفته ملی دیابت در گفت و گو با خبرنگاران افزود که سه هزار نفر از دیابتی های شناسایی شده در نقاط شهری و بقیه هم در روستاها سکونت دارند.

وی  از کم تحرکی ، مصرف غذاهای فست فودی ، رعایت نکردن رژیم غذایی سالم ، استرس زیاد و چاقی به عنوان بستر ساز ابتلای افراد به دیابت یاد کرد و هشدار داد : دیابت یک بیماری ساده نیست چون تمامی اعضای بدن را درگیر می کند و به آنها آسیب می رساند.

سیدپور یکی از عوارض دیابت را آسیب رسانی جدی به کلیه ها دانست و گفت که وجود دستکم ۶۳ بیماری دیالیزی در نوشهر را می توان به بیماری دیابت ربط داد.

وی آگاهی بخشی به جامعه را در کاهش ابتلا به دیابت موثر دانست و افزود : هر ساله در هفته دیابت با بهره گیری های از همه ظرفیت ها نه تنها کار اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی به مردم انجام می شد ، بلکه آموزش هایی از سوی کارشناسان بهداشتی در مراکز علمی و دانشگاهی هم ارائه می شد ولی امسال به دلیل شیوع  کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی این آموزش ها به صورت محدود تر انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت نوشهر از کرونا به عنوان تهدیدی جدی برای بیماران دیابتی یاد کرد و از تمامی افرادی که بیماران زمینه ای دارند خواست تا مراقبت بیشتری از خود به عمل آورند.

بی‌اعتنایی ۵۰ درصدی به محدودیت‌های کرونایی 

سیدپور همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی و محدویت های وضع شده اخیر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان تاکید کرد و گفت : بر اساس گشت های میدانی بازرسان و ناظران ستاد شهرستانی پیشگیری از کرونا در سطح شهر و نقاط روستایی ، متاسفانه تنها حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنفی همراهی لازم را دارند.

محدودیت های کرونایی جدید که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است ، از ۲۰ آبان ماه جاری به اجرا درآمد و بر اساس آن مشاغل غیرسطح یک حق فعالیت پس از ساعت ۱۸ را ندارند.

مدیر شبکه بهداشت نوشهر عمده مشاغل بی توجه یا کم توجه به رعایت محدودیت های زمانی فعالیت را بنگاه های املاک ، بنگاه های خودرو و فروشگاه های عرضه پوشاک نام برد و ابراز امیدواری کرد که با اعمال محدودیت های جدید کرونایی که قرار است از اول آذر ماه در کشور اجرایی شود ، همه ملزم به همراهی با قطع زنجیره کرونا شوند.

بر اساس آمارهای رسمی از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود چهار هزار بیمار مشکوک مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان نوشهر شناسایی شدند که ابتلای یک هزار و ۵۰۰ نفر به بیماری تایید شد و یکصد نفر هم جان باختند.