شیراز- ایرنا- سید مرتضی السندی از رهبران جنبش الوفاء الاسلامی بحرین با اشاره به عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی، گفت: این تفاهم سبب می‌شود همه فعالان سیاسی مخالف رژیم آل خلیفه علیه حکومت با یکدیگر هم‌صدا و متحد شوند.

 رهبر جنبش الوفاء الاسلامی شامگاه سه‌شنبه به‌صورت مجازی در نشست مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس که از سوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با موضوع "آینده انقلاب بحرین" برگزار شد، این سخنان را گفت و ابراز کرد: امروز با زمان شروع انقلاب بحرین تفاوت بسیاری دارد.

او از عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی باعنوان حماقت دشمن یاد کرد و بیان داشت: فلسطین قضیه مشترک همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است و حکومت بحرین برای جبران مقبولیت مردمی و با هدف تثبیت حکومت خود با عربستان همراه شد و از آمریکا درخواست حمایت کردند، هم‌اکنون نیز پایگاه دریایی آمریکا و انگلیس در بحرین مستقر است و گام بعدی آن‌ها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی بود.

السندی افزود: همه اینها با توسل به کمک خارجی نظامی رخ داد، آل خلیفه این پیام را به مردم داد که اگر قیام کنید می‌توانیم از عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه شما استفاده‌ کنیم. در همین راستا آنان بسیاری از تجربیات اسراییل را در مقابله با فلسطین روی مردم پیاده کردند .

وی با بیان اینکه این اقدام آینده ندارد و موجب اتحاد بیش از پیش مردم بحرین می‌شود، گفت: حتی کسانی که قبلاً از حکومت حمایت می‌کردند، آن را رها کرده‌اند و هم‌اکنون حکومت بحرین در ضعیف ترین وضعیت است و مردم امیدوار به تغییر هستند.

انقلاب اسلامی به مردم بحرین روحیه بخشید

السندی با اشاره به تاریخ مبارزه مردم بحرین از سال ۱۸۸۳ میلادی تا امروز، بیان کرد: پیروزی جمهوری اسلامی، روحیه انقلابی به مردم بحرین بخشید و مردم در آن زمان برای دستیابی به حکومت اسلامی انقلاب کردند که به دنبال آن، فعالان سیاسی بسیاری دستگیر شدند و بسیاری از آنها کشته شدند.

وی افزود: از آن زمان اعتراضات اوج گرفت و حکومت نیز از رسیدن موج انقلاب اسلامی به بحرین دچار هراس شد، به ویژه چون بیشتر مردم بحرین شیعی بودند، در همین زمان و با گسترش اعتراضات رهبران و علمای شیعی دستگیر شدند و سرکوب مردم ادامه یافت.

السندی در ادامه به تاثیر جنبش‌ کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ بر مردم بحرین اشاره کرد و افزود: در این سال، در برخی کشورهای عربی فرصت‌هایی برای تغییر فراهم شد، مخالفان حکومت بحرین نیز فرصت را مغتنم یافتند و در همین زمان بود که تعدادی از رهبران سیاسی نیز دستگیر شدند؛ به بیان دیگر بهار عربی به مردم بحرین امید بخشید و آنان برای اصلاح نظام تظاهرات کردند.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه در این اعتراضات خون مردم بر زمین ریخته شد، شعار آن‌ها از اصلاحات به براندازی تغییر کرد، گرچه آمریکا سعی کرد این اعتراضات به سرنگونی نظام نینجامد.

این فعال سیاسی بحرین با اشاره به اینکه آمریکا موفق شد مخالفان را در این برهه زمانی فریب دهد، گفت: حکومت بحرین به مخالفان پیام گفت‌وگو داد، آن‌ها که مصالحه را پذیرفتند، در انتخاباتی صوری که با هدف خریدن زمان انجام شد، شرکت کردند و در ۱۳ مارس ۲۰۱۱، درست یک ماه بعد از انتخابات، سرکوب مردم را آغاز کردند که در نتیجه آن مساجد شیعی تخریب و رهبران انقلابی دستگیر شدند.

السندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در اوایل دوران حمایت دولت عربستان از حکومت بحرین، فعالان انقلابی دستگیر کردند و من نیز شش ماه ‌ نیم زندانی بودم که رویدادهای آن را در کتابی که به فارسی باعنوان "رنج و امید" ترجمه شده است، آورده‌ام.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ دولت بحرین بر ضربه به انقلابیون متمرکز شد که نتیجه آن اخراج از کار، تبعید از وطن، شکنجه و زندانی کردن مخالفان بود اما از  سال ۲۰۱۴ وارد گام دوم شدند؛ یعنی اصلاح‌طلبان را هم دستگیر کردند و تا سال ۲۰۱۵ جمعیت‌های اصلاح‌طلب سیاسی را از بین بردند؛ همچنین مجلس علما را تعطیل و آن‌ها را سلب تابعیت کردند.   

به گفته السندی امروز حکومت بحرین با مشورت با خبرگان انگلیسی و کسب تجربه‌های تازه با رژیم صهیونسیتی درصدد است در مقاومت اسلامی در بحرین رخنه کنند؛ اما این اقدام اشتباهی بیش نیست.

آینده محور مقاومت روشن است

این فعال سیاسی بحرینی بیان داشت: ترامپ نیز حکومت را فریب داد و با رفتن او، سیاست‌های خصمانه‌اش در منطقه ضعیف می‌شود و همین، آینده را برای محور مقاومت روشن می‌سازد.

او درباره نقش عربستان در تحولات سیاسی بحرین نیز گفت: ارتباط عربستان با بحرین بسیار قوی بود؛ اما اولویت بن سلمان یمن بود؛ درنتیجه کمک‌های مالی به بحرین متوقف شد و حکومت ناچار شد به سمت امارات برود، امروز نیز عربستان هر کاری بخواهد بکند، ابتدا بحرین را جلو می‌اندازد، همانگونه که در قضیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل ابتدا امارات، بعد بحرین به این وادی قدم گذاشت.

السندی اظهار کرد: از آنجا که نخستین اقدام بن سلمان، اعدام شیخ نمر بود، مردم بحرین به او نگاهی منفی دارند، او با جمهوری اسلامی نیز رابطه خوبی ندارد و از بروز فتنه در عراق نیز حمایت کرده است؛ از همین رو شیعیان بحرینی نیز خواهان رابطه با عربستان نیستند.

این فعال سیاسی بحرینی با بیان اینکه حکومت آینده بحرین باید جمهوری باشد، افزود: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را به رای مردمی گذاشتند، از نظر گروه‌های انقلابی همین رویداد باید در بحرین رخ دهد؛ البته برخی نیز خواهان مشروطه هستند چرا که می‌گویند با حمایت آمریکا از رژیم بحرین، نمی‌توان نظام را سرنگون کرد.

او با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری مردم معیار و ملاک تغییرات است، گفت: حکومت سعی می‌کند با عملیات روانی و رسانه‌ای و امنیتی، مردم را سرکوب کند؛ اما آن‌ها بصیر هستند و می‌دانند آمریکا کاری نمی‌تواند بکند.

این فعال سیاسی بحرین اظهار کرد: خواستند بحرین را هم خاموش کنند که ناامیدی را به دیگر کشورها منتقل کنند؛ بنابراین امید داریم که هر اتفاقی در این کشور بیفتد باعث ایجاد موج تغییر در کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس خواهد شد.