محسن حاجی میرزایی در گفت و گویی با بیان این که کرونا باعث شد که همه حیات اجتماعی و سیاسی دنیا تحت تاثیر قرار گیرد، افزود:این ویروس تمام دنیا را غافلگیر کرد و کشورها با سطح توسعه متفاوت در مقابل این پدیده غافلگیر شدند و سرعت، کیفیت و تنوع واکنش در مقابل کرونا در کشورها حائز اهمیت است.
وی در پاسخ به این پرسش که سه میلیون دانشآموز دسترسی به ابزارهای هوشمند برای آموزشهای مجازی ندارند، اظهار داشت: ۶۷ درصد معلمان در تمام دنیا برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه میکنند، آموزش مجازی میتوانست بخشی از مسایل ما را حل کند و ۶۵ تا۷۰ درصد مسایل از طریق آموزش مجازی قابل حل بود اما بخشی از تعهد ما برای آموزش دانش آموزان باقی میماند.
وی ادامه داد: بنابراین استراتژی اصلی برای سال تحصیلی جاری تاکید بر آموزش حضوری بود و همچنان بر این باور هستم که هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری را نمی گیرد و کارکردهای آموزش حضوری بسیار بیشتر از آموزش مجازی است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در آموزش مجازی نمیتوانیم روابط دانشآموزان با همسالان، تقویت ظرفیت های روانی و اجتماعی دانش آموزان را داشته باشیم و به دلیل محدودیتهای ستاد ملی مقابله با کرونا پیشبینی کردیم که جمعیت کلاسها را کم کنیم تا بتوانیم کلاسها را به صورت حضوری برگزار کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: یک سوم پایانی سال تحصیلی گذشته به صورت غیرحضوری برگزار شد که در آن شرایط دانشآموزان و معلمان همدیگر را می شناختند، امسال اصل را بر حضور گذاشتیم تا این آشنایی ها و ارتباط های عاطفی بین معلم و دانش آموز شکل بگیرد و اکنون هم منتظر فرصت شرایط مناسب هستیم تا آموزشها را حضوری برگزار کنیم.
وی گفت: بررسیهای جهانی نشان میدهد که آموزش حضوری تاثیری بر شیوع کرونا نداشته است زیرا نظارت معلمان و اولیا در مدارس صورت می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که ۳۰ درصد جمعیت دانش آموزان کشور به آموزش مجازی دسترسی نداشتند، اظهار داشت: برای این تعداد از دانشآموزان آموزش های تلویزیونی را در نظر گرفتیم و ۹۷درصد پوشش تلویزیونی داشتیم. همان برنامهای که از طریق آموزش حضوری و یا آموزش مجازی برگزار می شد همان آموزش ها از طریق تلویزیون ارایه شد اما ایراد تلویزیون این است که آموزش ها تعاملی نیست بنابراین در عرضه آموزش ها نمیدانیم که دانشآموز مشکلی یاد گرفتن داشته است یا نه.
وی به تاسیس شبکه شاد اشاره کرد و گفت: شاد بزرگ ترین اپلیکیشن داخلی ایران است که بیشترین کاربران را برای مدت طولانی در روز در اختیار دارد و در مورد آموزش های مجازی پیشبینی کردیم تا هر۱۰ روز دانش آموزان به مدرسه بیایند و رفع اشکال کنند. به همه مدارس اعلام کردیم اطلس آموزشی مدارس را تهیه کنند و مدیران مدارس بدانند هر کدام از دانش آموزان چه وضعیتی دارند. کدام یک از دانش آموزان از آموزش مجازی، تلویزیونی یا بسته های آموزشی استفاده می کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بسته های آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است تا بتوانند در صورت عدم دسترسی به آموزش مجازی و تلویزیونی از آنها استفاده کنند.
حاجی میرزایی تاکید کرد: نباید مدرسه را تعطیل کنیم. مدرسه باید باز باشد و مدیر و کادر اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند تاحلقه اتصال بین خانواده و مدرسه قطع نشود و اطمینان داشته باشیم که هیچ دانش آموزی از آموزشها دور نمی ماند.
وی ادامه داد: درگیر شدن خانواده ها در امر تعلیم و تربیت یکی از مزایای کرونا است و خانواده ها در حال حاضر نگران آموزش فرزندانشان هستند و این نگرانی مثبت و مناسب است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که چه کارهایی برای رفع نگرانی خانوادهها در مورد آموزش فرزندانشان انجام داده است، گفت: همزمان همه محتواهای آموزشی در شبکه شاد قرار داده شد و خانوادهها میتوانند از آن استفاده کنند و کانالی در شبکه شاد برای والدین ایجاد شده است که سه میلیون و۶۴۰ هزار نفر در آن حضور دارند و هر هفته یک موضوع مرتبط با دانشآموزان است در آن آموزش داده میشود.
محسن حاجی میرزایی با تاکید بر این که آموزش و پرورش نیاز به تلاش بیشتری دارد تا مشکلات و مسایل مرتبط با کرونا را رفع کند، اظهار داشت: در گذشته کاری را برای سالها انجام داده بودیم هر سال تکرار می کردیم و تجربه آن کار را داشتیم. در حال حاضر هر روز یک تجربه جدید داریم و مدام باید از تجربیات جدید برای حل مسائل استفاده کنیم.
وی با تشریح عملکرد نظام تعلیم و تربیت کشور در شرایط کرونا در مقایسه با سایر کشورها گفت: هفته بعد از تعطیلی مدارس برنامه آموزش تلویزیونی آغاز شد و یک ماه بعد از پدیده کرونا شبکه آموزشی دانش آموزان تاسیس شد و امروز شبکه شاد بزرگ ترین اپلیکیشن داخلی ایران است که بیشترین کاربران را برای مدت طولانی در روز در اختیار دارد و ترافیک آن در مقایسه با بسیاری از شبکههای دیگر بسیار بالا است.
حاجی میرزایی بی عدالتی در دسترسی و فرصت های آموزشی را منشاء اصلی بی عدالتی هایی که در زندگی آشکار میشود نامید و یادآور شد: یکی از مهم ترین ماموریت های ما این است که همه دانشآموزان را در معرض آموزش قرار دهیم و این هدف تحقق پیدا کرده است و ۱.۲ دهم درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل داریم که این دانش آموزان مدرسه ندارند. پنج هزار مدرسه با پنج دانش آموز داریم که این موضوع نشان دهنده اهمیت ما در دسترسی همه کودکان به آموزش است.
وی هدف بعدی را دسترسی همه دانشآموزان به کیفیت آموزشی یکسان دانست و گفت: معلمان با تجربه در مناطق توسعه یافته کشور هستند و مناطق کمتر توسعه یافته معلمان کم تجربه تری دارند. باید همه دانشآموزان صرف نظر از این که در کدام منطقه زندگی میکنند از آموزش های با کیفیت یکسانی برخوردار باشند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به دلیل شرایط کرونا توانستیم تدریس بهترین معلم ها را در همه نقاط ایران داشته باشیم و هماهنگی و یکسانی در کیفیت تدریس در همه ایران به وجود آوردیم اما تحقق عدالت آموزشی یکی از مهمت رین ماموریت های نظام تعلیم و تربیت است.
نیروی انسانی این وزارتخانه تا سال ۱۴۰۴ به تعادل میرسد.
به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی همچنین در مورد کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: در سال جاری ۱۹۷هزار معلم در آموزش و پرورش کسری داشتیم، ۲۰ هزار نفر از این کسری از طریق دانشگاه فرهنگیان، ۲۰هزار نفر از طریق ماده ۲۸، پنج هزار نفر از جامانده های دانشگاه فرهنگیان و ۲۵هزار نفر از طریق تبدیل وضعیت کسانی که حق التدریس بودند، جبران شد .
وی ادامه داد: افرادی که به صورت نیروی حق التدریس با آموزش و پرورش کار میکنند و قانون ما را متعهد کرده است تا پایان برنامه ششم توسعه این افراد را استخدام کنیم و زمانی که استخدام این افراد تمام شد از طریق ماده ۲۸و دانشگاه فرهنگیان استخدام نیرو خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش افزایش کیفیت را اولویت دانشگاه فرهنگیان دانست و اظهار داشت: فلسفه تاسیس دانشگاه فرهنگیان داشتن معلم با کیفیت و توانمند است و علت وجودی دانشگاه فرهنگیان افزایش کیفیت معلمان است.
اعتبارات نوسازی ۴ برابر شد
حاجی میرزایی همچنین درباره سیاستهای دولت در مدرسه سازی تصریح کرد: اعتبارات سازمان نوسازی مدارس چهار برابر شده است. در ساخت مدارس روستایی اگر ۳۰درصد هزینه آن را خیر بدهد ۷۰درصد را دولت می دهد و در شهرها اگر ۵۰درصد را خیر بدهد ۵۰ درصد دیگر را دولت کمک می کند.
وی گفت: ۹۹درصد هزینههای آموزش و پرورش صرف اعتبارات پرسنلی می شود و با کرونا یا بدون کرونا هزینهها کاهش نمی یابد تا به عنوان مثال صرف مدرسه سازی شود.
مهارت محوری از اصلی ترین مباحث سند تحول
وزیر آموزش و پرورش مهم ترین ماموریت آموزش و پرورش را اجرای سند تحول دانست و خاطرنشان کرد: اگر نقطه عزیمت سند تحول را در برنامه درسی آموزش ملی بدانیم و این که چه محتوا چه آموزشها و چه مهارت هایی باید به دانش آموزان آموزش داده شود. یکی از اصلیترین بحث های سند تحول انتقال از دانش محوری به مهارت محوری است.
حاجی میرزایی افزود: ماموریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که تا پایان امسال الگوی بسته های یادگیری را تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند که مبنای تهیه بستههای آموزشی است. این محتوا باید توسط معلمان آموزش داده شود که دانشگاه فرهنگیان موظف به تربیت آن است. نظام آموزشی که این معلم در آن تدریس می کند باید ارزشیابی شود به طوری که نقاط قوت و ضعف را پیدا کند.
وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که مانع پیشرفت نظام آموزشی کشور میشود، کاستی در نظام ارزشیابی است. ارزشیابی بازخورد ضعفها و کاستیها را ارزیابی میکند. آنچه که در پایان نظام آموزشی ارزیابی میشود هیچ نسبتی با نظام آموزشی کشور ندارد. کنکور سنجش تست زدن دانش آموزان است اما اگر در طول دوره تحصیلی در مورد فضیلت، کرامت، مهارت، اخلاق و بسیاری از مفاهیم این چنینی کار شود در انتهای آموزشها این مسائل ارزیابی نمی شود.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ۸۵درصد رشته محل های دانشگاهی بدون کنکور قابلیت ثبت نام دارد و همه رقابت کنکور بر سر ۱۵درصد رشتهها است. سعی میکنیم پذیرش دانشجو را از طریق معدل انجام دهیم اما حذف کنکور زمانی آغاز می شود که محتوایی را که به دانش آموز می آموزیم فراتر از دانش محوری باشد و به عرصههای مختلف زیستی او از جمله جنبه های شخصیتی مهارتی توانایی حل مسئله و غیره توسعه دهیم و نظام سنجش هم بتواند این مهارت را بسنجد. بنابراین سند تحول می خواهد بنیان نظام آموزشی را تحول ببخشد.
حاجی میرزایی ادامه داد: براساس سند تحول باید ۶ ساحت تربیتی دانش آموزان آموزش داده شود و همه این قابلیتها باید در دانش آموز ایجاد شود و دانش آموز امکان زیستن و زندگی کردن داشته باشد.
وی با بیان این که ۹سال از اجرای سند تحول میگذرد، گفت: اگر بخواهیم تصویری از اجرای سند تحول داشته باشیم باید بگوییم کارهای زیادی درباره اجرای سند تحول انجام شده است اما این کارها به کف مدرسه نرسیده است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: امسال ۲۵ بسته تحولی طراحی کردیم تا بتوانیم نتایج اجرای سند را به خانوادهها و جامعه نشان دهیم و هدف این بستهها ارایه نتایج اجرای سند تحول در کف مدرسه است و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را با این بسته ها اجرا می کنیم.
حاجی میرزایی گفت: پروژههای استانی، ۲۵ بسته تحولی و نظام ارزشیابی برای سند تحول آماده شده است تا مشخص کند هر یک از این اهداف تا چه حد رشد داشته است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز تهیه بسته های یادگیری را در دستور کار دارد.
وی با یادآوری این که در اجرای سند تحول برای همه دانش آموزان باید برنامه داشته باشیم، تاکید کرد: در اجرای سند تحول به اهداف کوتاه، میان مدت و بلندمدت نیازمند داریم تا همه دانش آموزان در همه دوره های تحصیلی را شامل شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از خطاهایی که در گذشته انجام شده است این است که فکر میکنیم باید برای معلمان در اجرای سند تحول دوره های آموزشی بگذاریم این روش نمی تواند سند را به موضوع معلمان و جامعه تبدیل کند. گفتمان سند تحول زمانی شکل میگیرد که حول بحث هایی از سند گفتمان جمعی را شکل دهیم. به عنوان مثال هر دانشآموز باید بتواند حول بومی که در آن زندگی می کند یک مهارت داشته باشد و برای اجرای سند باید بگوییم که چطور هر دانش آموز می تواند یک مهارت داشته باشد این موضوعی است که برای خانواده، معلم و جامعه جذاب است و موضوع باید به تقاضای اجتماعی تبدیل شود تا تبدیل به گفتمان اجتماعی شود.
حاجی میرزایی با تاکید بر این که از طریق انتقال جزوه های آموزشی و سخنرانی حس اجرای عمل پدید نمی آید، گفت: این موضوع زمانی که در بستر اجرا قرار می گیرد تبدیل به گفتمان می شود.
وی درباره برنامه ویژه مدرسه (بوم) اظهار داشت: هر مدرسه می تواند دو ساعت در هفته متناسب با مشورت هایی که با اولیا و دانش آموزان و نیازهایی که دانشآموزان و منطقه دارند برنامه آموزشی خودش را طراحی و آموزش می دهد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: تصویر آینده یک جامعه در آموزش آن کشور شکل میگیرد و آموزش و پرورش باید به موضوع جامعه تبدیل شود و آموزش و پرورش باید در اندازه های واقعی خود توسط همه جامعه از جمله خانواده، دولت و مجلس دیده شود.