تهران-ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت ۳۴۰ هزار دانش‌آموز را در سراسر کشور آموزش می‌دهند.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علی الهیارترکمن در گفت و گویی به بودجه مصوب آموزش‌وپرورش در سال ۹۹و لایحه تنظیمی بودجه برای سال ۱۴۰۰اشاره کرد و درباره میزان مبتنی بودن آن بر سند تحول و کاهش تمرکز در آموزش‌وپرورش اظهار داشت: ازنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش‌وپرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سؤال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش‌وپرورش بدهیم؟

وی با طرح این سؤال که چه عواملی باعث می‌شود نتوانیم این اهمیت را در رده خود برای آموزش‌وپرورش اعمال کنیم افزود: بودجه را باید در یک تاریخچه‌ای تحلیل کرد؛ سابقه آموزش رسمی در کشور  به ۲۰۰سال و تأسیس دارالفنون بازمی‌گردد، در آن زمان محل تأمین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.

معاون برنامه ریزی و منابع وزارت آموزش و پرورش بابیان این که ۱۰۰سال قبل با تأسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد، گفت:بستر تأمین بودجه آموزش‌وپرورش از همان زمان به این‌سو کاملاً دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه‌ای پایدار برای آن ایجاد کنیم بلکه فقط پول تزریق کردیم بنابراین باید آموزش‌وپرورش به یک منبع تأمین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل شود. اگر حرکتی در راستای تأمین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می‌ماند.

الهیار ترکمن ادامه داد: یکی از معضلات نداشتن تفکر سیستمی در است و در بسیاری موارد روی معلول‌ها متمرکز می‌شویم تا روی علت‌ها. اکنون آموزش‌وپرورش از این پدیده رنج می‌برد.

وی همچنین درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست. ما نمی‌توانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدود ۱۳هزار و ۲۰۰معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰هزار دانش‌آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام ۳_۳_۶ دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.     

 الهیار ترکمن پیشتر به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به منظور تامین نیرو در حوزه‌های آموزشی، تربیتی و پرورشی، ۱۹۷ هزار کسری نیرو به صورت عدد واقعی کمبود نیرو وجود دارد. به طور مثال اگر نیروهای حق التدریس و سرباز معلم بکار گرفته نشوند، این تعداد نیز به کسری نیروهای آموزش و پرورش افزوده می شود.

وی با بیان این که حدود ۴۷ هزار نیرو در آموزش و پرورش تامین شده است، گفت: ۲۷ هزار نیرو در قالب ماده ۲۸ و ۲۰ هزار نفر در قالب دوره های چهارساله دانشگاه تربیت معلم جمعا حدود ۴۷ هزار و ۳۰۰ نفر تامین نیرو شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با بیان اینکه به منظور تامین کسری نیرو و تراز منفی ایجاد شده در این زمینه یک بسته با ۶ روش طراحی شده است، افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای رسمی و پیمانی به صورت حق التدریس غیرموظف از جمله روش‌های تامین کسری نیرو است که تا ۲ میلیون ساعت در هفته می‌توانند آموزش دهند.