سنندج - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی حکمی یعقوب گویلیان را به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان منصوب کرد.

به گزارش ایرنا،  آیین تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان روز چهارشنبه با حضور علیرضا ایزادی مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل و خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در این مراسم گفت:میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ظرفیت مهم و یکی از قطب‌های مستعد اشتغال زایی در استان است.

خالد جعفری با اشاره به وجود برخی مشکلات در این حوزه، وجود طبیعت بکر را سرمایه ای برای حوزه گردشگری استان دانست و اظهار داشت: کماکان این ظرفیت برای کردستان وجود دارد که بعد از کرونا، گردشگر پذیر باشیم. 
وی با ابراز تاسف از ناشناخته ماندن ظرفیت های گردشگری کردستان، افزود: این امر سبب شده استان نتواند از درآمد مناسبی در حوزه گردشگری بهره مند شود که امیدواریم با رونق اقتصادی کشور، کردستان هم از این نعمت برخوردار شود. 
جعفری در ادامه به تردد بیش از یک میلیون مسافر از مرز باشماق اشاره کرد و با اذعان به اینکه بیمارستان کوثر سنندج و شفای سقز با هدف توریسم درمانی ساخته و تجهیز شده است، از صدور مجوز برای ایجاد دهکده سلامت در استان خبر داد.
معاون اقتصادی استاندار در بحث صنایع دستی نیز کردستان را دارای ظرفیت های فراوان عنوان کرد و افزود: بیشترین سهم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی سال گذشتهٔ کردستان به صنایع دستی اختصاص یافت. 
وی با یادآوری انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی (از سوی یونسکو) این امر را فرصتی مناسب برای استان دانست و به وجود کارگاه تولید انواع ادوات موسیقی در سنندج با ۱۱۵ نفر اشتغال اشاره کرد. 

گویلیان از سال از ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به عنوان معاون توسعه و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان مشغول خدمت بود.

پیش از این اسماعیل مریوانی سکاندار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بود.

استان کردستان از ۳۲ هتل، ۲ هتل آپارتمان، ۲۴ مهمانپذیر و ۱۹ اقامتگاه بومگردی برخوردار است.

این استان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.