به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «محمود بازاری» افزود: با توجه به اهمیت محصولات این صنعت در سبد صادرات غیرنفتی کشور، میتوان با اتخاذ سیاستهای هماهنگ در حوزه مدیریت صادرات غیرنفتی و رفع موانع بر سر راه بنگاههای صادراتی از جمله ورود موقت مواد اولیه، تامین مواد اولیه، نقدینگی و سرمایه در گردش، به عملکردهای بالاتری در صادرات این محصولات دست یافت.
وی خاطرنشانکرد: به دلیل وجود ظرفیتهای خالی در بخش تولید، ارزش صادرات این محصولات در سالهای اخیر تا ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.
به گفته بازاری، با برنامهریزی برای تکمیل این ظرفیتها، تسهیل ورود موقت مواد اولیه و همچنین انعقاد توافقنامههای تجارت ترجیحی با بازارهای هدف، میتوان به هدف یک میلیارد دلار صادرات سالیانه رسید.
به گزارش ایرنا، پیش از این گمرک اعلام کرده بود که در چهار ماه نخست امسال بیش از ۳۹ هزار و ۵۸۸ تن انواع شیرینی و شکلات ایرانی به ارزش ۵۸ میلیون و ۹ هزار دلار به بیش از ۳۸ کشور صادر شده است.
همچنین در این بازه زمانی ۱۰۶ هزار و ۳۳۶ تن انواع نان خشک و تازه و خمیر خشک، بیسکوییت، ویفر و سایر فرآورده های غلات به ارزش افزون بر ۹۴ میلیون و ۸۸۳ هزار دلار به بیش از ۵۳ کشور جهان صادر شده است.
برخی کشورهای مقصد صادرات نان، شیرینی و شکلات ایرانی، نروژ، هلند، استرالیا، آلمان، اتریش، کانادا، مالزی، ژاپن، لهستان، جیبوتی، ارمنستان، روسیه، پاکستان، کویت، ساحل عاج، قطر، قرقیزستان، سوئیس، چین، بحرین ، عراق، تاجیکستان، سومالی، یمن، امارات، افغانستان، بلاروس، نیجر، عمان بودند که اصلیترین مقاصد شیرینی و شکلات ایرانی، عراق با بیش از ۲۴ میلیون و ۷۲۸ هزار دلار، افغانستان با افزون بر ۲۲ میلیون و ۱۷۴ هزار دلار و پاکستان با هفت میلیون و ۴۹۹ هزاردلار است .
اصلی ترین مقاصد صادراتی نان و فرآورده های غلات و بیسکوییت از کشور عراق، با بیش از ۵۰ میلیون و ۳۸۳ هزار دلار، افغانستان با ۲۹ میلیون و ۹۶۳ هزار دلار و پاکستان با ۶ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار هستند.
واردات رسمی شکلات به ایران نسبت به تولید داخلی بسیار اندک است، زیرا کیفیت بالای تولیدات ایرانی، قیمت مناسب شکلات تولید داخل و وضع تعرفه ۴۰ تا ۷۰ درصدی برای انواع شکلات خارجی باعث شده تا واردات بسیار اندکی انجام شود.