تهران - ایرنا- مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: زمانی که مبتلایان به دیابت، دچار عفونت ویروسی از جمله کرونا می‌شوند به دلیل تغییرات سطح قند خون در بدن و وجود عوارض این بیماران، درمان آنها باید با دقت و جدیت بیشتری انجام شود.

 علیرضا استقامتی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه آموزش پرستار دیابت در ایران که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: بیماران مبتلا به دیابت علاوه‌ بر رعایت توصیه‌های عمومی باید توجه بیشتری را به وضعیت سلامت خود داشته باشند.

وی اظهار داشت: توجه بیشتر به کنترل منظم قند خون خود به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش سطح قند خون یا افت آن،  تماس سریع با مراکز درمانی در صورت وجود علایم تنفسی مثل سرفه و تب بالای ۳۸ درجه که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد،  مصرف کافی مایعات در صورت ابتلا به عفونت، چرا که ابتلا به هر عفونتی می‌تواند سطح قند خون را افزایش داده و نیاز به مصرف مایعات را افزایش دهد ازجمله موارد ضروری بوده که بیماران دیابتی در این شرایط کرونایی باید توجه کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: اطمینان از داشتن مقدار کافی داروهای دیابت و سایر وسایل موردنیاز برای شرایطی مثل قرنطینه خانگی به مدت چند هفته، اطمینان از دسترسی به مواد غذایی کافی،  اطمینان از کنترل سطح قندخون خود در صورت افت ناگهانی آن (داشتن دستگاه گلوکومتر در منزل جهت تست میزان قند خون و هم‌چنین آشنایی با نحوه کار آن)، وجود فردی که از ابتلای شما به دیابت مطلع است و در صورت بیماری می‌تواند به شما کمک کند، داشتن یک برنامه منظم، اجتناب از کار و فعالیت بیش از حد و داشتن خواب کافی در شب، داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل به منظور ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن با اولویت دادن به غذاهایی با شاخص گلوکز (قند) پایین (مانند سبزی‌ها) است را از دیگر مواردی بیان کرد که باید دیابتی ها به آن توجه کنند.

استقامتی، دیابت را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان دانست و گفت: تربیت پرستارانی که بتوانند در همه سطوح پیشگیری از مرحله مقدماتی تا مرحله بازتوانی نقش فعالی داشته باشند، اهمیت زیادی دارد. این دوره آموزشی می‌تواند نقش مهمی در تربیت پرستاران حرفه‌ای دیابت داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حوزه دیابت سه گروه آسیب‌پذیر داریم که شامل کودکان و نوزادان، مادران باردار و سالمندان می‌شوند و در دوره آموزشی پرستار دیابت مطالب مرتبط با پیشگیری و مراقبت هر سه گروه یادشده گنجانده شده است.

به گزارش ایرنا، جمعیت دیابتی‌های جهان هم اکنون ۴۲۵ میلیون نفر است که این رقم تا سال ۲۰۴۵ به ۶۲۹ میلیون نفر می‌رسد و در ایران ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت و ۱۸ درصد جمعیت نیز پره دیابتی هستند که معادل هفت تا هشت میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود.