فرهاد صالحیان روز چهارشنبه در حاشیه سفر به مشهد و دیدار با مسوولان راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطابق آمار ۶ ماه نخست امسال پزشکی قانونی، کاهش تردد جادهای به عنوان عامل کاهش تصادفات موجب کاهش ۱۵.۹ درصدی تلفات رانندگی در جادههای کشور شده است.
وی ادامه داد: با کاهش ۱۹.۲ درصدی تردد جادهای در کشور طی ۶ ماهه اخیر که متاثر از شیوع کرونا بوده است فوتی ناشی از تصادفات جادهای ۱۵.۹ درصد کاهش یافت این در حالی است که شمار این فوتی ها در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن ۲.۵ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: بر اساس شاخصه های موجود هرچه تردد در جادهها بیشتر شود تعداد تصادفات افزایش مییابد همچنین کاهش سرعت خودروها، از شدت تصادفات و افزایش تلفات انسانی میکاهد.
صالحیان افزود: کاهش تردد در این دوران به دلیل محدودیتهای کرونایی موجب افزایش سرعت خودروها در جادهها شده است اما با اعمال کنترل سرعت در جادههای کشور از شدت یافتن تصادفات جلوگیری شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر خوشبختانه بر اساس آمار موجود در هیچ استانی تعداد جانباختگان جادهای تا امروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نیافته است و با تداوم این روند تا پایان سال پیش بینی میشود فوتی تصادفات جادهای در سال ۹۹ در مقایسه با پارسال ۱۷ درصد کاهش یابد.
رتبه چهارم خراسان رضوی در کاهش تلفات جادهای
مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: امسال در خراسان رضوی تلفات ناشی از تصادفات جاده ای بین شهری ۳۲.۲ و در راههای روستایی ۲۸.۶ درصد کاهش داشته است.
صالحیان افزود: در حال حاضر میانگین کاهش فوتیهای تصادفات جاده ای در این استان ۳۱.۶ درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری این آمار که ۱۵.۹ درصد است رتبه چهارم بیشترین کاهش تلفات جادهای نصیب خراسان رضوی شده است.
وی به کاهش میزان سفرهای جاده ای و همچنین کاهش ضریب اشغال اتوبوسهای بین شهری اشاره کرد و ادامه داد: مطابق آمار هفت ماهه پلیسراه، سهم وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس از وقوع حوادث منجر به فوت در جادههای کشور کاهش یافته و به ۱.۱ درصد از مجموع فوتی ها رسیده است اما کامیون سهم ۱۲.۲ درصدی را به خود اختصاص داده است.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیر آسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.