بهگزارش ایرنا از میراثآریا، علیاصغر مونسان عصر چهارشنبه در آیین امضا تفاهمنامه مشترک با وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران برای احیا و بهرهبرداری مدارس ماندگار تهران، با بیان این که بناهای تاریخی جزء هویت ملی کشور هستند، گفت: ایران با پیشینهای تاریخی و میراث گرانبها، کشوری است که بناهای تاریخی فراوانی دارد و موضوعات متنوعی را در خود جای داده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مدارسی که آموزش و پرورش در اختیار دارد، گفت: این مدارس جزء بناهای تاریخی ارزشمند محسوب میشوند و علاوه بر این که میراث ملموس هستند به واسطه برخی از موضوعات میراث ناملموس را نیز در بر میگیرند. میراث ملموس و میراث ناملموس هر دو از موضوعاتی هستند که در آموزش و پرورش وجود دارد.
این تفاهمنامه میتواند باعث اجرایی شدن ایده مدرسهموزه شود تا مدارس نیز در کنار موزههایی که در کشور فعالیت میکنند به معرفی مفاهیم مرتبط با میراثفرهنگی و توسعه گردشگری کمک کنند.
صیانت از بناهای تاریخی با کمک دستگاههای مختلف
مونسان یادآور شد: سال گذشته مجلس قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن دستگاههای مختلف که بناهای تاریخی دارند باید به حفظ و صیانت از این آثار کمک کنند؛ این مصوبه خوبی است و میتواند به وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بودجه اندکی که در اختیار دارد در خصوص صیانت بهتر از آثار تاریخی کمک کند.
وی گفت: خوشبختانه شهرداران نیز در این خصوص همکاری خوبی با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دارند و در تهران شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر به این موضوعات توجه ویژهای دارند.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خاطرنشان کرد: ایده موزهمدرسه نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت، با توجه به این که تعداد موزههای خصوصی ما در سال گذشته رشد چشمگیری داشته، مدرسهموزه نیز میتواند در راستای شناخت و معرفی هرچه بهتر مفاهیم میراثی به ما بیش از پیش کمک کند.
مدرسه تنها یک ساختمان نیست
محسن حاجی میرزایی نیز در این مراسم عنوان کرد: مأموریت داریم مدرسه را به طور ویژه مورد توجه قرار دهیم، مدرسه تنها یک ساختمان نیست بلکه کانون زندگی است. هویتساز، شخصیتساز و آیندهساز است و جزو شاخصترین عناصر جامعه به حساب میآید.
توجه به مدرسه، توجه به آینده و فرهنگ یک کشور و جامعه است و ما مأموریت داریم که مدرسه را به عنوان یک عنصر حیاتی و کانون اجتماع ماندگار کنیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه مدارس ماندگار، ویژگی منحصر بهفردی دارند، اضافه کرد: این مدارس جزو تاریخ کشور به حساب میآیند خاطرات و خطرات گستردهای پیرامون این مدارس وجود داشته است از این رو میتوانند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.
او خاطر نشان کرد: بهترین شکل صیانت از مدرسه حفظ کارکرد قبلی آن است، مدرسه باید مدرسه بماند بنابراین نباید انقطاعی بین کارکردهای مدرسه با کارکردهای ثانوی آن ایجاد شود. این مدارس متعلق به مردم و نسلهای آینده است که ایده موزهمدرسه بر همین اساس شکل گرفته است.
هدف شهرداری حفظ و نگهداری ارزشهای شهر است
پیروز حناچی هم در این مراسم اظهار داشت: حفظ و نگهداری ارزشهای شهر یکی از مهمترین هدفهایی است که باید دنبال کنیم، ثروتهای شهر همان ارزشهایی هستند که فرصت ظهور و بروز پیدا میکنند.
شهردار تهران افزود: در این دوره تلاش کردیم نگاه به مدیریت شهری را تغییر دهیم و بر ارزشهای آن بیافزاییم که در این خصوص برنامههایی نیز از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری تبیین و اجرایی شده است. تهران شهری زیبا و مملو از مکان هایی است که محل وقوع اتفاقات تاریخی است، آثار زیادی در این شهر وجود دارد که سابقه تاریخی دارند.
به گزارش ایرنا، تفاهمنامه همکاری سهجانبه میان وزارتخانههای آموزش و پرورش، میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و شهرداری تهران، عصر روز چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹ در محل دبیرستان ماندگار البرز به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم نامه، آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردار بوده و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت باشند، برابر ضوابط و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش، درزمره مدارس ماندگار مورد بررسی قرار میگیرند.
بر اساس مفاد این تفاهمنامه، وزارت آموزش و پرورش نسبت به معرفی مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند اقدام کرده و زمینههای همکاری برای حفظ، مرمت، احیا، استمرار فعالیت آموزشی و بهرهبرداری فرهنگی ابنیه معرفی شده را فراهم میکند.
شهرداری تهران برای اجرای این تفاهمنامه درمورد مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند به عنوان بخشی از فضای شهری قابل دسترس شهروندان، اهتمام داشته و در تهیه و اجرای طرح مرمت، احیا و بهرهبرداری و نیز تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدام خواهد کرد.
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز نسبت به صدور مجوزهای لازم برای پیشبرد تفاهمنامه و تأمین اعتبارات مورد نیاز، اقدام لازم را به عمل میآورد.