تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸

همدان- ایرنا- محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کرونا در شهرستان‌های نارنجی و قرمز به دنبال ابلاغ طرح جامع مدیریت هوشمند در همدان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا؛ مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان شامگاه چهارشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: وضعیت شهرهای به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهرها در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ترددها تقسیم شده است که وضعیت سه گانه و  نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با روند بیماری در هر شهر تعیین و اعمال ‌شود.

مهرداد نادری فر اضافه کرد: بر اساس رنگ بندی صورت گرفته هم اینک چهار شهرستان نهاوند، تویسرکان، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان مابقی در وضعیت قرمز کرونایی هستند و در این استان شهری با وضعیت زرد نیست.

وی اهداف جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را قطع زنجیره انتقال بیماری، کاهش ترددهای غیرضروری، مدیریت تجمعات، افزایش فاصله گذاری فیزیکی، نظارت دقیق بر اجرای پروتکلهای ابلاغی و اعمال محدودیت های هدفمند و پویا عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان درباره الزامات اجرای این طرح گفت: کمیته‌های تخصصی ذیل ستاد کرونا مکلف هستند تا تاریخ سی ام آبان امسال با تشکیل جلسه و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی وظایف دستگاه ها در اجرای طرح زمینه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را فراهم آورند.

نحوه فعالیت ادارات کارکنان در نقاط قرمز و نارنجی

نادری فر گفت: حضور حداکثر یک سوم کارکنان دستگاه های ارایه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با با ماموریت های اساسی در محل کار الزامی است همچنین حضور حداکثر ۵۰ درصد کارکنان سایر دستگاه ها، لغو همه ماموریت‌های اداری غیرفوری، رعایت جلسه در فضای بسته حداکثر با حضور ۱۵ نفر برای مناطق قرمز کرونایی پیش بینی شده است.

وی درباره مناطق با وضعیت نارنجی گفت: حضور تا دو سوم کارکنان دستگاه های ارایه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت های اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مقام مسوول آن دستگاه است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان افزود: در عین حال حضور کارکنان سایر دستگاه ها تا ۵۰ درصد، لغو همه ماموریت‌های اداری غیرفوری، برگزاری جلسه با رعایت الزامات در فضای سربسته حداکثر با حضور ۲۰ نفر در نظر گرفته شده است.

 چگونگی فعالیت مراکز تجاری بازرگانی و خدماتی 

نادری فر گفت: محدودیت پیش بینی شده برای کسب و کار مشاغل گروه ۲، سه و چهار در مناطق قرمز شامل تعطیلی به مدت ۲ هفته و قابل تسهیل و تشدید در صورت تغییر شرایط با تشخیص وزارت بهداشت است.

وی اضافه کرد: در گروه شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی نیز به مثابه مناطق قرمز عمل شده همچنین در صورت بی توجهی واحد متخلف به مدت ۱۵ روز پلمب می شود.

فهرست مشاغل ضروری

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان بیان کرد:  مشاغل ضروری در هیچیک از وضعیت زرد، قرمز و نارنجی تعطیل نشده و با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت و خدمات رسانی خود ادامه می دهند.

نادری فر مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری) که در هیچ یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند را شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته؛ مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ حمل و نقل عمومی درون شهری دانست.

وی افزود: ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و  فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛ و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی(تولید فراورده‌های نانوایی) جزو مشاغل ضروری هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان ادامه داد: مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی؛ مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر؛ خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی مشاغل گروه یک هستند.

نادری فر بیان کرد: رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه؛ مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها؛ تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی؛ فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی؛ فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات؛ کارگاه‌های صنعتی مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها هم در فهرست مشاغل گروه یک قرار دارند.

واحدهای آموزشی تعطیل شدند

وی بیان کرد: واحدهای آموزشی شامل مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی و حوزه‌های علمیه در مناطق نارنجی و قرمز به طور کامل و به مدت ۲ هفته تعطیل بوده و آموزش ها به صورت مجازی صورت می گیرد.

نادری فر تاکید کرد: در صورت بی توجهی به این محدودیت ها برای بار اول تذکر کتبی به مدیر مدرسه، رییس دانشگاه و مدیریت حوزه، نوبت دوم انفصال از خدمت مدیران دولتی در مناطق نارنجی به مدت ۲ ماه و در مناطق قرمز به مدت سه ماه و برای بار سوم جریمه نقدی موسسه های آموزشی بخش خصوصی به میزان ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 وضعیت فعالیت واحدهای فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان گفت: واحدهای فرهنگی و اجتماعی نظیر نمازهای جمعه، مساجد، مراسم مذهبی و مراسم آیینی به طور کامل تعطیل است.

وی افزود: در صورت بی اعتنایی به این مصوبه در مناطق با وضعیت نارنجی برای بار نخست تذکر کتبی به ستادهای برگزاری نماز جمعه، هیات امنای مساجد و تولیت‌ها، بار دوم اعمال جریمه فردی پنج میلیون تومانی برای برگزار کنندگان، نوبت سوم اعلام عمومی و بار چهارم قطع بسته‌های حمایتی به مدت یکماه است.

نادری فر اضافه کرد: همچنین برای مناطق قرمز نیز جرائمی همچون تذکر کتبی در بار اول، جریمه ۱۰ میلیون تومانی برگزار کنندگان برای بار دوم و اعلام عمومی در بار سوم در نظر گرفته شده است.

ممنوعیت تردد خودروها

وی افزود: در مناطق نارنجی ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی شهرهای نارنجی به سایر شهرها ممنوع است همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی تخلف محسوب می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان تاکید کرد: رانندگانی که محدودیت های ترافیکی در شهرهای نارنجی را نادیده بگیرند به میزان ۵۰۰ هزار تومان یک بار در هر ۲۴ ساعت جریمه می‌شوند.

نادری فر درباره تردد خودروهای شخصی در مناطق قرمز کرونایی گفت: ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور ممنوع است همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی تخلف است.

وی ادامه داد: تردد خودروهای شخصی به استثنای خودروهای مجاز به تایید فرمانداری، از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در سطح شهر ممنوع بوده و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شود.