تهران-ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه ساخت مدرسه مساله مهم این نهاد نیست، گفت: باید ضمن فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در عرصه تعلیم و تربیت در مدارس، امکانات مورد نیاز آنها به روزرسانی شود.

به گزارش شامگاه ایرنا از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، محمد صیدلو در جلسه شورای آموزش و پرورش استان تهران اظهارداشت: مدرسه باید به عنوان جذاب‌ترین مکان برای دانش‌آموزان تبدیل شود.

وی با اشاره به شرایط شیوع بیماری کرونا در سطح جهانی گفت: در این شرایط که دسترسی به دانش‌آموزان کمتر از گذشته شده است آسیب‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد و تلاش بر این است با شبکه «شاد» بتوانیم دسترسی به دانش‌آموزان را بهبود ببخشیم و فضایی را فراهم بیاوریم که آنان ارتباطشان با مدرسه و معلمان خود به هیچ وجه قطع نشود.

صیدلو با تاکید بر نقش جدی خیرین مدرسه‌ساز در عرصه تعلیم و تربیت کشور افزود: خیرین مدرسه‌ساز سالیان بسیاری از عمرشان را وقف توجه به مسائل تعلیم و تربیت جامعه کرده‌اند و با حمایت این خیرین دوراندیش و نیک‌اندیش مدرسه‌ساز باید بتوانیم در زمینه ایجاد فضاهای مناسب برای دانش‌آموزان گام‌های جدی و قدرتمندتری برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه باید تصمیم‌گیری‌ها در شورای آموزش و پرورش دوراندیشانه باشد، بیان کرد: مصوبات این شورا باید به بهبود کیفیت تعلیم و تربیت کمک کند و امیدواریم در جلسات آن دغدغه‌ای از مردم در حوزه تعلیم و تربیت رفع شود.

تاکید بر فراهم شدن زیرساخت‌ برای توسعه فضاهای پرورشی و تربیتی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز در این جلسه گفت: توسعه فضاهای پرورشی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌تواند گامی موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نوپدید و بروز رفتارهای پرخطر باشد.

سیدمجتبی هاشمی افزود: توسعه فضاهای پرورشی موجبات رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان، کسب مهارت‌های زندگی، پاسخگویی به سوالات اساسی آنان و ارائه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و هنری را فراهم می‌کند که نباید از آن غافل شویم.

وی سرانه فضاهای تربیتی در شهرستان‌های استان تهران را بسیار پایین دانست و اظهارداشت: تنها سه فضای اردوگاهی در این استان برای استفاده دانش‌آموزان وجود دارد که باید در جهت توسعه آن اقدامات بسیار جدی‌تری صورت گیرد.

هاشمی تربیت شهروند سالم، خوب و توانمند را از اهداف عالی تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید زیرساخت‌های لازم در زمینه توسعه فضاهای پرورشی و تربیتی فراهم شود و با احداث مراکز اردوگاهی، کانون‌های فرهنگی تربیتی و مراکز مشاوره برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدام کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به شهرهای جدیدالتاسیس مانند پرند و پردیس افزود: با توجه به بافت جمعیتی این شهرها و مهاجرت‌های بسیار به آنها، شدیداً نیازمند توجه به افزایش فضاهای پرورشی، اردوگاهی؛ کانون‌ها و مراکز مشاوره هستیم و نباید از این نیاز جدی دانش‌آموزان در این شهرها غافل شویم.

درنظرگرفتن ۳۰ مدرسه پویا در شهرستان‌های استان تهران

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کم‌تحرکی و چاقی در دنیای امروز آسیب‌های جدی در آینده برای دانش‌آموزان خواهد داشت، اظهارداشت: توسعه کلاس‌های درس تربیت‌بدنی در سازه مدارس بهترین محل برای فرصت مداخله‌ای است تا بتوانیم دانش‌آموزان را برای یک زندگی شاداب تربیت کنیم.

الهه حسن‌پور با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های تربیت‌بدنی مغز برای یادگیری آماده می‌شود، گفت: حتی اگر هدف آموزش هم باشد فعالیت‌های بدنی و تربیت‌بدنی مغز را جهت یادگیری بهتر آماده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شاداب‌سازی مدارس از دیگر اهداف اصلی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش است، افزود: توسعه مهارت‌های بنیادین ورزشی در دانش‌آموزان، تقویت کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای و فرآیندهای ایجاد ورزش برای اولیا با فرزندان از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه جای‌جای مدرسه باید پویا باشد تا دانش‌آموزان بتوانند به طراوت و نشاط دست یابند، اظهارداشت: مدرسه پویا از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه ۳۰مدرسه پویا در برش استانی برای شهرستان‌های استان تهران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که به اهداف سند تحول بنیادین دست یابیم چراکه اگر از کودکی سلامت محوربودن را در دانش‌آموزان تقویت ‌کنیم امید به زندگی را در آینده آنان نیز افزایش داده‌ایم.

سیدهادی موجانی رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان‌های استان تهران نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد این مجمع در سال جاری پرداخت و گفت: برای آموزش و پرورش باید یک نگاه عمیق و بزرگ‌اندیش داشت و خدمت به دستگاه تعلیم و تربیت کشور مهمترین هدف خیرین مدرسه‌ساز در کشور است.

براساس این گزارش، پیگیری مصوبات جلسات قبل، احداث کلاس‌های درس تربیت بدنی در سطح مدارس ابتدایی دخترانه و احداث فضاهای پرورشی از جمله دارالقران دانش‌آموزی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، اردوگاه دانش‌آموزی و سالن‌های ورزشی در شهرهای جدید پرند و پردیس از جمله مواردی بود که در دستور کار جلسه شورای آموزش و پرورش استان تهران قرار گرفت، این جلسه چهارشنبه به ریاست شکرالله حسن‌بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در سالن جلسات استانداری برگزار شد.