مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: ۱۷ مسیر صیادی در زرینه‌رود این شهرستان، با هدف توسعه اقتصاد محلی و استفاده بهینه از منابع به صیادان بومی واگذار شد. 

علیرضا بقالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استفاده از سواحل این رودخانه‌ در حوزه این شهرستان برای صیادان حرفه‌ای و بومی آزاد است، اظهار داشت: این اقدام با توجه به آغاز فصل صید ماهی که هر ساله در پاییز شروع و در ۱۵ اسفند همان سال پایان می‌یابد، انجام شده است.

وی با بیان اینکه واگذاری مسیرهای تقسیمی این رودخانه‌ها به صورت قرعه‌کشی و با حضور هیات نظارت و بازرسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نماینده فرمانداری و همچنین ۲ نفر نمایندگان صیادان، برگزار و برندگان معرفی شدند، افزود: در این قرعه‌کشی ۳۵ نفر صیاد متقاضی و واجد شرایط شرکت داشتند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب ادامه داد: در طول دوران صیادی مجاز، به طور مستمر فعالیت صیادان مورد پایش قرار می‌گیرد و درصورت بروز تخلف، پروانه متخلفان لغو و افراد دیگر جایگزین می‌شوند. 

بقالی با بیان اینکه حدود ۸۰ کیلومتر از رودخانه زرینه منتهی به مصب دریاچه ارومیه و دشت‌های کم ارتفاع پایین دست حوزه آبریز این دریاچه در حوزه میاندوآب واقع شده‌است، افزود: ماهی کپور معمولی، سیم کپور، سیاه ماهی، ماهی سفید و اسپله از غالب گونه‌هایی هستند که در رودخانه زرینه‌رود زیست می‌کنند.

میاندوآب دارای سه رودخانه سیمینه، زرینه‌ و قوروچای است که از داخل و حاشیه این شهر عبور می‌کند.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های بوکان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

رودخانه زرینه‌رود به طول ۲۳۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رود استان است که در طول مسیر خود شهرستان شاهین‌دژ و میاندوآب را می‌پیماید و به دریاچه ارومیه می‌ریزد؛ سرچشمهٔ این رود از کوه‌های «چهل چشمه» در سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه‌های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین‌دژ رودخانه‌های هولاسو و هاچه‌سو و محمودآباد و آجرلوچای و در میاندوآب لیلان چای به آن می‌پیوندند.

برروی این رودخانه سد شهید کاظمی بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می‌کند.