مهاباد- ایرنا- رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه گفت: مه غلیظ دید افقی را در مسیر گردنه‌های اشنویه - ارومیه و "مرگور" به کمتر از ۵۰ متر کاهش داده و موجب کندی تردد در آن شده ‌است.

هاوری مدرس روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مه غلیظ که با بارش باران نیز همراه است، تردد در این گردنه‌ و جاده‌های کوهستانی این شهرستان را با مشکلاتی نظیر کاهش شدید دید افقی مواجه کرده ‌است و عوامل راهداری برای تسهیل عبور خودروها و کمک به مسافران در این مناطق حضور دارند.

وی با بیان اینکه به دلیل مه غلیظ رانندگان در این محورها مجبور شدند ضمن احتیاط و کاهش سرعت از چراغ‌های مه‌شکن استفاده کنند، افزود: با توجه به کاهش دید افقی، برودت و کاهش دما در این گردنه‌ و سایر جاده‌های کوهستانی این شهرستان رانندگان نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان یابند و سپس به مسافرت اقدام کنند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه افزود: در قالب طرح زمستانی برای پاکسازی محورهای مواصلاتی در راهدارخانه‌های این شهرستان ۱۷ دستگاه سبک و سنگین برف‌روب مستقر شده است.

مدرس اضافه کرد: در همین زمینه ۱۸ مامور راهداری نیز در ۲ راهدارخانه این شهرستان  به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی در محورها و حوزه‌های استحفاظی این شهرستان در قالب طرح زمستانی راهداری هستند.

وی افزود: برای رفع یخبندان محورهای مواصلاتی و ارتباطی شهری و روستایی و شن پاشی این محورها نیز، هزار و ۵۰۰ تن شن و ماسه و ۵۰۰ تن نمک در انبارهای اداره راهداری و حمل و نقل این شهرستان انباشته شده است.

مدرس اظهار داشت: تاکنون ۱۷۰ مورد علایم اطلاعاتی، اخطاری و انتظامی نیز در حوزه‌های استحفاظی این شهرستان نصب شده ‌است.

مهمترین محور مواصلاتی این شهرستان جاده اشنویه به ارومیه است که ۶۵ کیلومتر طول داشته و دارای ۲ گردنه برفگیر است که در ایام زمستان بر اثر بارش برف و کولاک بیشتر اوقات مسدود می‌شود.

به گفته کارشناسان هواشناسی آذربایجان‌غربی سامانه بارشی که از دیروز جمعه وارد آذربایجان‌غربی شده تا روز دوشنبه در استان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شهرستان مرزی اشنویه در یک منطقه سردسیر و کوهستانی واقع شده و دارای ۸۲ کیلومتر راه اصلی و ۱۸۰ کیلومتر راه فرعی و ۲ راهدارخانه مرکزی و آغبلاغ است.