به گزارش روز شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور افزود: یادگیری مهم ترین و راهبردیترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور و شکل دادن به زندگی خود را می دهد تا هویت و شخصیت خود را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیهنشینی، استیصال و انزوا بیرون بیایند؛ روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر تبدیل شوند.
وی افزود: فرصت یادگیری حق مسلم انسانها است. اساس بیعدالتیهای اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصتهای آموزشی دارد. بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت و ثروت منجر میشود.
وزیر آموزشوپرورش گفت: فرصت آموختن جزو حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا نیازهای متفاوتی دارند، این نیاز جدیتر و اولویت بیشتری دارد. در آموزشوپرورش وظیفهداریم شرایط را بهگونهای فراهم کنیم تا این افراد بهراحتی بتوانند از حق خودشان برخوردار شوند.
حاجی میرزایی ادامه داد: کوتاهی در آموزش دانش آموزان استثنایی غیرقابل گذشت است و مشمول عواقب سختی خواهد بود. بنابراین آموزش این دانش آموزان جزو ماموریت ها و وظایف اصلی آموزش و پرورش است.
وی واژه مناسبسازی را واژهای عمیق و دارای ابعاد مختلفی دانست و اظهار داشت: مناسبسازی از فضا، تجهیزات، معلم، محتوا، روشهای تدریس و حتی دانش آموزان همکلاسی با دانش آموزان با نیازهای ویژه را شامل میشود. بنابراین افرادی که با این دانش آموزان زندگی میکنند باید آداب تعامل با آنها را بیاموزند و خانوادهها نیز باید بتوانند نقش خود را بهدرستی ایفا کنند.
وزیر آموزش و پرورش بر تلاش بیش از پیش در امر مناسبسازی تأکید و عنوان کرد: دستگاههای مسئول متناسب با تخصص خود در این خصوص تفکیک وظایف شدهاند، اما باید ترکیبی ایجاد شود که از صفر تا صد مسئله آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار دهد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: باید مسئله دانش آموزان استثنایی از پیش از تولد تا طول زندگی مورد توجه قرار گیرد تا باهم ترکیب شویم و تقسیم کار کنیم و آن قسمت را که به ما مرتبط است بهدرستی انجام دهیم و مکمل یکدیگر باشند.
وی افزود: یکی از کاستیهای مدیریتی نبود توفیق در ترکیبها است و این مسئله در دنیا نیز وجود دارد. بنابراین با یک نگاه یکپارچه بهکل موضوع، مناسبسازی را قسمتی از کار میدانیم.
وزیر آموزشوپرورش شبکه شاد را فرصتی برای امکان ارتباط گسترده و منظم دانست و خاطرنشان کرد: در شبکه شاد یک کانال ویژه اولیای دانش آموزان با ۴ میلیون عضو وجود دارد و هر هفته بیش از چند میلیون بار مطالب مرتبط با خانواده ها در آن بارگذاری شده و مورد بازدید قرار می گیرد.
حاجی میرزایی بر استفاده از ظرفیت شبکه شاد در مناسبسازی تأکید و عنوان کرد: مناسبسازی شبکه شاد برای ارایه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیازهای ویژه جز اولویتها است.
وی تصریح کرد: مدرسه تلویزیونی ایران از ابتدای سال تحصیلی به زبان اشاره مجهز شده است و صداوسیما کاملاً آماده همکاری در این زمینه است. میتوانیم مناسبسازیهای بیشتری را انجام دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جذب نیروی حوزه آموزشوپرورش استثنایی را مورد توجه قرار داده ایم. از مجموع ۳۲ هزار نیرویی که مجوز استخدام آنها را دریافت کردیم، هزار ۱۴۳ نفر به آموزشوپرورش استثنایی اختصاص یافت که از این تعداد ۳۳۲ نفر زن و ۵۸۸ نفر مرد و ۲۲۳ نفر مابقی نیز از آقایان و یا خانمها هستند. قطعاً سهمیهها محفوظ خواهد بود و مانند سال قبل که ۵۴۳ سهمیه اختصاص یافت، اما تکمیل نشد، در صورت جذب نشدن این افراد، سهمیه همچنان محفوظ است تا نیروی انسانی مناسب تأمین شود.
حاجی میرزایی گفت: همه ادارات و مدارس باید برای افراد با نیازهای ویژه مناسبسازی شود و این موضوع با توجه به گستردگی آموزشوپرورش کار آسانی نیست، اما ضروری است. باید برآورد کاملی از نیازها انجام شود و پس از اولویتبندی از ظرفیت آموزشوپرورش، خیرین و شهرداریها استفاده شود.
وی در پایان از تصمیمهای ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی استقبال کرد و افزود: در این زمینه همکاری میکنیم و برای راهاندازی سامانه معبر کمک خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، بنیاد شهید، صداوسیما، سازمان بهزیستی و جمعی از معاونان حوزه ستادی، از طریق ویدیو کنفرانس در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد.