به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سرویس خبری نشنال، پژوهشگران ایتالیایی یک اثر هنری جدید کشف کردند که ادعا میکنند یکی از کارهای لئوناردو داوینچی است.
این طراحی که برای قرنها جزئی از یک کلکسیون خصوصی بود، پرترهای از مسیح را به تصویر میکشد که از لحاظ سبک کار به دیگر آثار داوینچی شباهتهایی مشهود دارد؛ محققان میگویند نگاه سوژه در این طراحی مشابه نگاه مونالیزاست و ریش و دهانش شبیه به آنچه داوینچی در خودنگارههایش به تصویر کشیده است.
از دیگر سرنخهایی که این اثر را به داوینچی پیوند میدهد، عبارتند از استفاده از گچ قرمز که این هنرمند ایتالیایی در نقاشی و طراحیهایش از آن بهره میبرد و ژست سه رخ سوژه. داوینچی از این ژست در خلق پرترههایی چون مونالیزا، جینورا د بنچی و بانویی با قاقم نیز استفاده کرده بود.
یکی از خودنگارههای داوینچی از سال های ۱۵۱۲ تا ۱۵۱۵ نیز نمونه دیگری از سبک کاری این هنرمند معروف است که با ویژگیهای این طراحی تازه کشف شده همخوانی دارد. همچنین تستهای آزمایشگاهی نیز تایید کرده قدمت کاغذ مورد استفاده در این طراحی به اوایل قرن ۱۶ میلادی برمیگردد، البته این نتیجهگیری هنوز از سوی کارشناسان مستقل تایید نشده است.
این طراحی را اولین بار یک مجموعهدار خصوصی در لکوی ایتالیا به آنالیسا دی ماریا تاریخدان هنر نشان داد. این محقق در گفتوگو با رسانههای مختلف اعتقادش را درباره این که این طراحی به چه کسی تعلق دارد، تکرار کرده است. با وجود این، مارتین کمپ کارشناس داوینچی ترجیح میدهد برای صدور حکم قطعی در این باره، منتظر شواهد علمی بماند. وی میگوید برای رسیدن به این نتیجه ابتدا باید دید آیا این طراحی نیز چون اغلب آثار داوینچی با دست چپ کشیده شده است یا نه.
پژوهشگران قرار است پس از فروکش کردن موج دوم کرونا در ایتالیا و برداشته شدن محدودیتهای قرنطینه در این کشور، این اثر هنری را در فلورانس جامع و کامل مطالعه کرده و درباره پدیدآورنده آن تصمیم قطعی بگیرند.
لئوناردو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمهساز، معمار، موسیقیدان، ریاضیدان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمینشناس، نقشهکش، گیاهشناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بودکه با وجود تنها ۲۵ اثر برجای نمانده، به عنوان یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ شناخته میشود.