شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح همیار مادر و کودک در استان با هدف افزایش پیوند و ایجاد ارتباط سالم بین مادر و کودک خبر داد.

مهشید سلیمانی روز یکشنبه در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در راستای برنامه جامع مبتنی بر اجتماع محلی،  افزایش مشارکت اجتماعی و توسعه پایدار محلی با مشارکت گروه‌های همیار و همکاری و مشارکت سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای آذرماه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه دلبستگی ناایمن زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روحی و روانی در دوران جوانی و نوجوانی را برای کودکان افزایش می‌دهد، گفت:اجرای این طرح زمینه  افزایش دلبستگی بین مادر و کودک، ایجاد رابطه ایمن بین مادر و کودک، افزایش تاب‌آوری در افراد را فراهم می‌کند تا توانایی کنترل اضطراب، افسردگی را مادران و کودکان کاهش داده و خود را یافته و در آرامش کامل فرزندان خود را پرورش دهند.

به گفته وی، اجرای این طرح بر اساس اصل ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور توسعه پایدار و در رابطه با برنامه مشارکت اجتماعی اجرایی می‌شود تا با همکاری گروه‌های همیار اجتماعی با اجرای برنامه‌های مشارکتی اقدامات اجتماعی را برای کنترل آسیب اجتماعی طراحی و اجرا کند.

سلیمانی با تاکید بر اینکه این طرح راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چند سطحی در خانواده و در سه مرحله بارداری، مادران دارای  کودکان تا یک سالگی و مادران و کودکان تا قبل از سه سالگی برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: این طرح در سالجاری در استان برای مادران باردار در شهرستان‌های بروجن و سامان اجرا می‌شود.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است، افزود: ایجاد رابطه دلبسته ایمن بین مادر و کودک، تغییر نگرش مادران از مادر کامل به مادر کافی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی آموزش و تریج نقش مادرانه، در دسترس بودن مادران،  پاسخگو بودن مادران برای کودکان، در این طرح پیش بینی شده که تسهیل‌گران با حضور در جوامع محلی و با اولویت مناطق پرخطر و کمتر برخوردار به شناسایی مادران باردار و تشکیل تیم‌های و سازماندهی گروه‌های همیار مادر و کودک خواهند پرداخت.

سلیمانی افزود: در این طرح مادران به مدت ۲۴ ساعت در قالب گروه‌های ۱۵ نفره آموزش داده می‌شوند.

وی اظهارداشت: با برنامه ریزی منسجم پس از آموزش تسهیل‌گران، فرآیند یادگیری مشارکتی برای مادران اجرا می شود و پس از پایش در پایان سال، نتایج مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.