به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در کارگاه برخط "رویکردها و برنامههای ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی"، تغییر رویکرد کمیسیون نشریات علمی از صدور مجوز به نظارت و ارزیابی و استانداردسازی نشریات علمی را مورد توجه دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و بسیار مثبت ارزیابی کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان این که هدف کمیسیون نشریات علمی ارتقای کیفی و نیز توسعه هدفمند کمی آنها با رعایت آیین نامهها و استانداردهای جاری است، بر سلامت اخلاقی و ایجاد فضای سالم علمی در نشریات تأکید کرد.
رحیمی در ادامه سخنان خود از نشریات علمی درخواست کرد به داوریهای مقالات و رعایت حق کپیرایت توجه کنند.
وی بیان داشت: باید بستری برای توسعه نگارش و انتشار مقالات ترویجی به منظور بهرهبرداری عموم مردم از این مقالات فراهم شود.
در این کارگاه مظفر شریفی مدیر کل سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم، برنامههای کمیسیون نشریات علمی را شامل هدفمندسازی کمی نشریات علمی، ارتقای کیفی نشریات علمی، نمایهسازی نشریات علمی در پایگاههای بین المللی و حمایت مالی از نشریات عنوان کرد.
وی درباره اقدامات زیرساختی صورت گرفته برای ارزیابی دقیق و رتبهبندی نشریات علمی گفت: در نظام جدید نشریات علمی، نقش اصلی وزارت علوم، سیاستگذاری، تدوین استانداردها و نظارت بر عملکرد نشریات علمی است و فرایند ایجاد و انتشار نشریه برعهده انجمنهای علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و انتشارات دولتی و غیردولتی فعال در حوزه پژوهش و فناوری است.
ارزیابی هزار و ۱۳۲ نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
در ادامه کارگاه رییس مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز گزارشی تحلیلی از وضعیت ارزیابی و رتبه بندی نشریات در سال ۱۳۹۸ ارایه کرد.
محمد جواد دهقانی تصریح کرد: هزار و ۱۳۲ نشریه وارد ارزیابی شدهاند که از این تعداد، ۷۲ نشریه در رده نشریات بینالمللی قرار گرفتهاند و ۱۰۲ نشریه رتبه (الف)، ۸۰۳ نشریه رتبه (ب)، ۱۳۴ نشریه رتبه (ج) و ۲۱ نشریه رتبه (د) کسب کرده اند.
وی افزود: ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی بر اساس ۷ شاخص از جمله انتشار منظم، رعایت ضوابط نشریات، استاندارد بودن زیرساختها، اطلاعات شناسنامهای نشریه، رعایت آییننامه نگارش، ساختار و کیفیت مقالات بوده و این ۷ شاخص دربردارنده ۵۲ معیار است.
همچنین در این کارگاه، کارشناسان کمیسیون نشریات علمی و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری به ارایه برخی جزییات برنامههای ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی پرداختند.
به گزارش ایرنا، کارگاه برخط رویکردها و برنامههای ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی به منظور اعلام سیاستها و برنامهها و رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با نشریات علمی و نیز افزایش تعاملات بین مسوولان و دستاندرکاران نشریات علمی با کمیسیون نشریات علمی برگزار شد.
در این کارگاه بر اهمیت و جایگاه نشریات علمی و نیز آشنایی دقیقتر مسئولان نشریات علمی با چگونگی فرایند ارزیابی و رتبهبندی نشریات با توجه به نزدیک شدن زمان ارزیابی و رتبهبندی جدید سال ۱۳۹۹ نشریات تأکید شد.